Därför fyrtaktar moppen

2012-05-02 10:46 Kaianders Sempler  

Läsarna reder ut tvåtaktsmotorns mysterier.

Fråga:

För många år sedan när jag var 15 (kanske till och med något yngre!) körde jag runt med min Puch Dakota. Som alla andra tuffa grabbar på den tiden hade jag ett ställbart munstycke. Detta reglerade bränsleblandningen.

Man vred ständigt på munstycket för att mopeden skulle gå lite fortare. Det var ett speciellt ljud när den behövde justeras som vi kallade att den ”fyrtaktade”. Då pillade  man lite, och så gick mopeden gick lite fortare och lät bättre. Nu funderar jag på vad det var som vi hörde?

Ove Claesson

Svar:

I en tvåtaktsmotors cylinder ska bränsleluftblandningen förbrännas en gång per motorvarv, medan en fyrtaktsmotor tänder en gång vartannat varv. Om en tvåtaktsmotor får för mycket bränsle i förhållande till luften klarar den inte av att tända blandningen varje varv.  Då ”fyrtaktar” den, det vill säga den tänder bara varannat varv. Då hörs ett knattrande ljud och motorns varv ökar inte mer. Eftersom bränslet inte utnyttjas optimalt får man inte ut full effekt och toppfart.

Ett ställbart munstycke är en nålventil, med vilken man kan finreglera bränsleluftblandningen. De fasta munstycken som sitter originalmonterade i mopedförgasaren är en kompromiss mellan kallstartegenskaper, då mer bränsle behövs, och den ­mindre mängd bränsle som motorn behöver då den är varm. Därför är munstycket ofta för stort för att mopeden ska gå riktigt bra då den är varm. Ett mindre munstycke skulle fungera bättre då den är varm, men göra mopeden orkeslös då den är kall. Choken är tänkt att hjälpa till att ge mer bränsle vid kallstart, men på mopeder går den ofta inte att finreglera.

Min Zündapp fyrtaktade med munstycke 54 och gick inte bra med 52 (jag tror att numren är hålets öppning i 1/100-dels mm). Ett ställbart munstycke blev lösningen. Genom att bränslet utnyttjades optimalt körde jag en gång 67 mil på en 11 ­liters tank! Som en bieffekt gick moppen upp i 60 i nerförsbackar och fortsatte i den farten tills det blev ett motlut. Vissa poliser ansåg dock att ett ställbart munstycke var en otillåten trimning.

Bo Edlén, Österskär

Svar:

I en tvåtaktsmotor pressar ny bränsleblandad luft ut den gamla avgasen i en dynamisk, turbulent, ofullständig och blandande process. Att få den att bli tillräckligt bra, så att resultatet kan antändas med tändstiftet över hela varvtals- och belastningsområdet, är stört omöjligt. Därför ”fyrtaktar” en tvåtaktare oftast i något eller några av extremlägena lågt/högt gaspådrag och lågt/högt varvtal. Dieselmotorer som är tvåtaktare (exempelvis ”katedralmotorer” för stora fartyg) överladdas med kompressor eller turbo så att överskottsluft blåser ut det mesta av avgasen innan diesel sprutas in nära övre dödläge. Det lär även finnas direktinsprutande bensinmotorer med liknande lösningar.

 Thorsten Schütte, Västerås

Svar:

Förr i tiden levererades mopederna med särskilda inkörningsmunstycken, som var ett par snäpp större än det optimala munstycket, för att motorn skulle få lite mer smörjning under inkörningen. Efter cirka 50 mil bytte man till det mindre munstycket (eller ett ställbart) som följde med mopeden. En tvåtaktare fyrtaktar när den får för fet blandning, alltså för mycket bränsle i förhållande till luft. När man belastar en tvåtaktare slutar den oftast att fyrtakta. Fast en tvåtaktsmotor ska alltid fyrtakta på toppvarv, om man vill slippa skärningar. När man tävlar med tvåtaktsmotorer bestyckar man förgasaren så att motorn fyrtaktar när den varvas ur – annars kan det bli dyrt.

Mikael Sandberg

Ny fråga:

Frågar man bilmekaniker säger de att hjulbultar inte ska smörjas. Varken gängorna eller kontaktytan mellan bult och hjul. Efter vad jag förstår är det viktigt i andra typer av skruvförband att gängorna har låg friktion, så att det mesta av momentet går åt till att hålla ihop delarna. Varför gäller inte det hjulbultar?

Hans Högberg, Kramfors

Skicka in era svar och nya intrikata frågor till teknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt