Dags att provköra Hyperloop

2016-02-02 11:20 Jan Melin  
Den här konstruktionen vann tävlingen om att bygga vagnar för överljudståget Hyperloop. Foto: MiT

En vagn som vann en designtävling för Hyperloop ska testköras i sommar.

Nu är tävlingen om att designa vagnar till Elon Musks Hyperloop avgjord. Vinnare blev MIT Hyperloop Team från Massachusetts Institute of Technology, skriver Phys Org.

Totalt var det över 1 000 tekniker, ingenjörer och studenter som presenterade sina skapelser vid Space X Hyperloop Competition som avhölls sista helgen i januari vid Texas A&M University.

Den vinnande vagnen som ska byggas av aluminium och kolfiber väger 250 kg och ska med en acceleration på 2,4 G nå en toppfart på omkring 400 km/h.

Enligt konstruktörernas webbplats ska bygget av vagnen starta inom kort och testas i en egen testrigg i april.

Senare i sommar ska den sedan provköras på den testbana för Hyperloop som just nu byggs vid Space X huvudkvarter i Hawthorne i Kalifornien.

Konceptet för Hyperloop presenterades av Elon Musk 2013. I hans vision ska vagnar i nästan lufttomma rör köras nära ljudhastigheten och kunna erbjuda passagerare en restid på den 60 mil långa sträckan mellan San Francisco och Los Anges på 35 minuter.

Idén möttes med skepsis och sågs av många som ett PR-trick av den driftige Elon Musk. Men visionen har nu slagit rot och tre testbanor byggda av konkurrerande företag är under uppförande. Hyperloop har nu till och med sanktionerats av den amerikanska regeringen. Vid designtävlingen i Texas framträdde transportminister Anthony Foxx och beskrev projektet som en mycket gedigen idé, skriver The Verge.

Enligt honom har de federala myndigheterna ett ansvar för att stödja utvecklingen av Hyperloop och eventuellt även hjälpa till med finansieringen.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt