Populärteknik

Bron över Firth of Forth

Utsikt från hotellrummet på Hawes Inn. Foto: Kaianders Sempler
Pubskylt. Foto: Kaianders Sempler
På Hawes Inn ligger ett exemplar av ”Kidnapped” i varje rum. Men varning. För att vara så berömd är boken förvånansvärt dålig.
Hawes Inn, South Queenferry. Foto: Kaianders Sempler
Lågvatten vid bron. Foto: Kaianders Sempler
Firth of Forth Rail Bridge. Nej, ångplymen i bakgrunden kommer inte från ett kärnkraftverk. Foto: Kaianders Sempler
Minnessten över de 73 omkomna under bygget av bron. Den yngste, David Clark, var bara 13 år. Han arbetade som ”rivet catcher” – nagelapa. Foto: Kaianders Sempler
Bron nattetid. Foto: Kaianders Sempler
Matsalen på Hawes Inn. Foto: Kaianders Sempler
Bakom Forth Road Bridge från 1964 syns bygget av den nya snedkabelbron Queenferry Crossing. 2016 ska den vara klar. Foto: Kaianders Sempler
Oljeterminalen Hound Point i Firth of Forth ägs och drivs av BP. Foto: Kaianders Sempler

Den är den viktorianska erans största byggnadsverk, en stålkonstruktion stor som fyra Eiffeltorn. Nästa år fyller bron över Firth of Forth i Skottland 125 år.

Publicerad

Den är röd och grann. Ett virrvarr av fackverksbalkar och kraftiga stålrör bär upp brobanan som för järnvägens dubbelspår de två och en halv kilometrarna över fjorden.

Den enorma konstruktionen ser absurt överdimensionerad ut. Behövs verkligen så här mycket stål bara för att bära ett litet tåg?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här