Audi-ingenjör körde i 60 uppför backen

2006-01-30 13:42 Lars Anders Karlberg  
37,5 grader

Reklamfilmen om Audin som kör uppför hoppbacken i finska Kaipola är inget fejk, försäkrar det tyska bilföretaget. Audi-ingenjören Uwe Bleck körde verkligen den fyrhjuldrivna bilen i 60 kilometer i timmen i 37,5 graders lutning.

Bara lite hjälp.
- Vi har fått mängder av mejl och telefonsamtal om detta. Det varit en osedvanligt lyckad reklamfilm för Audis fyrhjuldrift. Hälften av alla sålda Audibilar är i dag fyrhjulsdrivna, skriver Irene Bernald, marknadschef på Audi Sverige i ett pressmeddelande på måndagen.

Det gjordes en reklamfilm på samma tema 1986 med rallyföraren Harald Demuth bakom ratten och Audiledningen bestämde att man skulle göra om bravaden inför 25-årsjubileet av Audis quattro-system men med en av sina egna ingenjörer som förare.

Audi skickade ett 40 man starkt produktionsteam till finska Kaipola tillsammans med en Audi A6 Quattro med 4,2-litersmor.

För att över huvud taget klara den branta stigningen dubbades däcken med sexmillimeters rallydubbar och automatväxellådan låstes på första växeln för att inte tappa effekt vid en växling.

Vajern syns på bild
Mitt i filmen stannar bilen för att sedan fortsätta upp till toppen av backen. Det är det som alla tror är fejk.

Lite hjälp måste man emellerid ha. Ett vajersystem ser till att bilen hålls på plats när den stannar. Annars skulle den ha glidit bakåt.

Den uppmärksamme tittaren kan skymta vajern och man får då uppfattningen att det är vajern som drar bilen uppför backen. Men så är det inte säger Audi.

Bilen klättrar för egen maskin. Vajern är bara till för att den inte ska glida bakåt när den stannar.

Audi visar en film om hoppbacksinspelningen på sin svenska hemsida.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt