Zippotändaren blev en hållbar storsäljare

2016-01-09 06:00 Niklas Dahlin  
2012 hade det sålts en halv miljard Zippo-tändare. Foto: Alamy

TEKNIKHISTORIA. Zippo-tändaren har hållit lågan brinnande i över 80 år. Trots att den knappt kan slitas ut har den sålt i över en halv miljard exemplar. Det här är berättelsen om hur den skapades.

1933 började uppfinnaren George G. Blaisdell jobba på en bättre tändare än de otillförlitliga som fanns på marknaden. Den skulle vara vädertålig, påfyllbar och kunna repareras. Inspirationen kom från IMCO, ett österrikiskt märke.

Efter ett år hade George G. Blaisdell en färdig produkt. Han döpte den till "Zippo", ett påhittat ord han tyckte lät modernt.

Höljet tillverkas av mässing eller stål. Tändarvätskan hälls över fem bollar av viskosfibrer som ligger runt tändarens veke. Tändmekanismen består av ett gnisthjul och en fjäderbelastad tändsten. Genom att veken sitter i en "skorsten" av plåt släcks lågan inte så lätt av vinden. I stället stänger man locket och låter lågan självdö. Alla de 22 komponenterna kan bytas ut mot reservdelar.

Zippo-tändaren blev populär inom den amerikanska militären, ett fenomen som företaget använt som gratis marknadsföring i många år. Under andra världskriget blev det vanligt med graverade och personligt dekorerade tändare.

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt