Världens mest seglade plywoodlåda

2015-10-31 06:00 Niklas Dahlin  
Foto: Hugh Denholm / Alamy

TEKNIKHISTORIA. Optimistjollen kan vara världens största båtklass. Här är historien om hur allt började.

1947 i Clearwater anordnade den lokala optimistklubben i Florida en enkel segeltävling för barn. Det var som en lådbilstävling, fast till sjöss.

Båtbyggaren Clark Mills blev ombedd att konstruera en liten segelbåt som skulle kosta mindre än 50 dollar att bygga.

Materialet var plywood, och eftersom det levererades i skivor om åtta fot blev detta längdbegränsningen på skrovet. Det fanns inte plats för en traditionell för.

Resultatet blev en flatbottnad låda som smalnade av något i för och akter. De många räta vinklarna gör det lättare att bygga skrovet av plywood.

1958 togs idén till Europa av den danske kaptenen Axel Damgaard. Originaldesignen förenklades något och resulterade i en ny variant: International Optimist Dinghy. Symbolen på jollarnas segel är en kombination av I för International och O för optimist.

I dag används jollen i seglarskolor för barn och i tävlingsklasser upp till 15 år. Omkring 24 000 finns registrerade i Sverige, men det kan finnas så många som 300 000 kantiga små optimistjollar världen över.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

 

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt