Vapnet mot fartsyndarna

2015-11-07 06:00 Fredrik Karlsson  

TEKNIKHISTORIA. Små, bikupsliknande lådor längs vägarna. Så beskeivs polisens nya vapen mot fortkörarna. Men det fanns många diskussioner om vilken teknik som skulle användas.

Under 1989 pågick diskussioner om trafiksäkerhetskamerorna som skulle bli en nyhet på vägarna. Det beskrevs som något märkvärdigt; lådor längs med vägarna med utrustning som automatiskt mäter bilens hastighet, fotograferar fartsyndaren samt bilens nummerplåt och skickar böteslappen som ett brev på posten.

Motivet var att få ner hastigheterna och därmed antalet olyckor. Idéerna hämtas från Norge där kamerorna använts med framgång. Rikspolisstyrelsen och Vägverket besökte grannlandet i väster för att studera tekniken, som fanns på 350 kilometer av de mest olycksdrabbade sträckorna. Detta har minskat olyckorna med 20 procent.

I Norge frästes spår i vägbanan och man stoppade ner koaxialkablar tre meter från varandra som räknade ut hastigheten av passerande bilar genom att mäta tiden mellan kablarna.

Tekniken ses som mer tillförlitlig än den andra möjligheten - att mäta med radar. Därför beslutas att använda samma system under en provperiod i Sverige. Diskussionerna fortsätter om vilken metod som ska väljas när och om systemet införs permanent – kablar i vägen eller radar. Det blev radar men utvecklingen gick långsamt.

I början fanns långt ifrån så många kameror som det fanns skåp. Polisen fick flytta runt kamerorna mellan plåtskåpen.

2006 infördes dagens moderna digitalkameror som finns i alla skåp. Kamerorna ses som en stor framgång och beräkningar visar att 20 människoliv per år sparas tack vare de sänkta hastigheterna.

Utbyggnaden har fortsatt och i dag finns fler än 1200 kameror över landet.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt