Lipton byggde ett imperium av te

2016-01-30 06:00 Niklas Dahlin  

TEKNIKHISTORIA. Hans gula teförpackningar är än idag de mest sålda i världen. Tidningen Teknikhistoria berättar historien om hur specerihandlaren Thomas Lipton blev härskare över ett globalt företagsimperium genom att sälja billigt te till fattigt folk.

Thomas Lipton föddes 1848 i en fattig miljö i Glasgow. Hans föräldrar ägde en liten butik där de sålde skinka, smör och ägg. Han fick hoppa av skolan tidigt för att bidra till familjens försörjning.

Den unge Lipton gnetade ihop tillräckligt med pengar för att åka till USA, där han reste runt och hankade sig fram på småjobb i fem år.

1870 kom han tillbaka till Glasgow, fast besluten om att bygga upp en egen rörelse. Han öppnade en butik som bara var lite mer ambitiös än föräldrarnas. De kommande 18 åren växte den till en kedja som täckte hela Storbritannien. Framgången tillskrev han tre principer: att sälja bästa varorna till lägsta priserna, att utnyttja marknadsföring och att alltid vara optimistisk.

Thomas Lipton hade lyckats – men det var bara första delen av affärssagan.

Priset på te kröp nedåt, och det ökade efterfrågan bland kunderna från medelklassen. Men Thomas Lipton insåg att arbetarklassen var en helt oprövad marknad, en stor möjlighet att tjäna pengar. Men för att komma åt den var han tvungen att få ner priset ännu mer.

Tricket var att gå förbi de etablerade importörerna i London. Han köpte upp mindre teproducenter, bland annat i USA, men det räckte inte för den omättliga törst hos britterna som han förutsåg.

För att göra te ännu billigare och få upp volymerna på försäljningen behövde han egna plantager. 1890 besökte han Ceylon, nuvarande Sri Lanka, och träffade där James Taylor som var öns förste kommersielle teodlare. De tidigare kaffeplantagerna på ön hade slagits ut av en svampsjukdom. Fältet var öppet för teodlingarna.

James Taylor hade börjat i liten skala under stora strapatser. 1873 kom den första leveransen av Ceylon-te till London. Det var bara 10 kilo. I slutet av 1880-talet hade nästan alla plantager på ön ställt om till teproduktion och 1890 exporterades 22 900 ton.

Skalan på odlingarna drev på utvecklingen av maskiner för att behandla de råa tebladen till en torr produkt som kunde transporteras och bryggas i de brittiska hemmen. James Taylor uppfann själv tidigt en maskin för att rulla teblad som fick flera efterföljare. 1877 såldes också te-torken "Sirocco" till plantageägarna. Den massproducerades i Belfast och kom från den irländske ingenjören Samuel Cleland Davidsons ritbord.

Thomas Liptons vision om att göra te så billigt att alla kunde köpa hade uppnåtts. Han tjänade enorma summor, även i USA. Där hade marknadsföringen av Liptons te hjälpts upp av hans intresse för segling.

Han ställde upp i America's Cup fem gånger utan att vinna, vilket gav honom specialpokalen för "Bäste förlorare". Det var en titel han kunde kosta på sig, för i te-branschen fanns ingen större vinnare än Lipton.

Vid sin död 1931 donerade han större delen av sin förmögenhet till sin födelsestad Glasgow.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt