Kändispiloten som försvann spårlöst

2016-01-02 05:00 Niklas Dahlin  

TEKNIKHISTORIA. 1937 försvann flygpionjären Amelia Earhart spårlöst över Stilla Havet tillsammans med sin navigatör. Hon var en superkändis redan under sin livstid och efter sin död blev hon en legend. Läs om den banbrytande piloten som man letar efter än i dag.

I december 1920 besökte Amelia Earhart och hennes far ett flygfält i Long Beach i Kalifornien. Han betalade tio dollar för att Amelia skulle få en tio minuter lång flygtur med tävlingsflygaren Frank Hawks. För henne var det ett livsavgörande ögonblick.

”När vi nått tre hundra fots höjd visste jag: Jag måste flyga”, sade hon i en intervju långt senare.

Hon sparade pengarna från jobb som lastbilschaffis och stenograf för att ha råd med flyglektionerna. Hon klippte håret kort och sov i sin nyinköpta flygarjacka för att ge den det rätta väderbitna stuket. Hennes instruktör var Anita Snook, en av de första kvinnliga piloterna.

1923 blev Amelia den 16:e kvinnan som fick flygcertifikat av den internationella organisationen FAI. Under de kommande åren kämpade hon både med att ha råd att flyga och med att starta en organisation för kvinnliga piloter.

1927 blev Charles Lindbergh den förste att flyga solo över Atlanten. Året efter blev Amelia Earhart dragplåstret i en ny atlantflygning. Hon skulle som första kvinna göra turen över Atlanten. 19 juni 1928 landade hon i Wales efter en 20 timmar lång flygning. Men det var piloten Wilmer Stultz och mekanikern Louis Gordon som gjort det mesta av jobbet.

”Jag var bagage, som en säck potatis”, kommenterade Amelia Earhart.

För henne kunde det aldrig vara nog att vara passagerare. Men flygturen som bevakades av media gav henne mycket publicitet, och det i sin tur en möjlighet att tjäna pengar genom sponsoravtal, bland annat med Lucky Strike.

I augusti 1928 blev hon den första kvinnan som flög solo över den nordamerikanska kontinenten och tillbaka. Fyra år senare tog hon revansch på Atlanten när hon landade på en åker i Nordirland efter en 14 timmar lång flygning från Newfoundland.

Det blev många fler rekord under de kommande åren. Men hon drömde allra mest om att bli först att flyga jorden runt ”den långa vägen”, så nära ekvatorn som möjligt. Hon var nu en kändis, och hade resurser nog att förverkliga drömmen.

Planet som skulle ta henne den 4 700 mil långa sträckan var en tvåmotorig Lockheed Electra 10E som specialbeställts med större bränsletank. Navigatören Fred Noonan var en av de mest erfarna i branschen.

Efter ett första misslyckat försök startade resan på allvar 20 maj 1937 från Oakland. Resan gick via Sydamerika, Afrika, Sydostasien och till slut Lae på Nya Guinea. De hade gjort 3 500 mil av resan, men den farligaste delen över Stilla Havet återstod. Den andra juli lyfte de från Lae i riktning mot Howlandön, en liten korallfläck mitt mellan Australien och Hawaii.

Skeppet USCGC Itasca hade ankrat i närheten av ön för att fungera som en radiofyr som kunde leda in planet den sista biten. Men något gick fel. Skeppet kunde inte sända på en frekvens som planets radio kunde fånga upp. Kanske navigerade Fred Noonan helt enkelt fel.

Den sista kontakten var en positionsrapport kvart i nio på morgonen. Den kan tolkas som att flygarna trodde att de var på rätt kurs, men i själva verket flög just utom synhåll från Howlandön. Den amerikanska flottan och flera japanska fartyg satte igång den största sökinsatsen dittills i historien. Men utan resultat.

Än idag letar entusiaster på havsbottnen och små öar, men ingen har hittat några säkra spår efter Amelia Earhart.

 

Prenumerera på tidningen Teknikhistoria här!

 

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt