100 år med el på Malmbanan

2015-11-09 09:33 Niklas Dahlin  
Malmbanan vid Katterjokk. Foto: All Over Press

1915 började elektriska tåg trafikera Malmbanan. Därmed är det 100 år sedan Malmbanan bytte sårbar stenkol mot säker el.

När Malmbanan invigdes 1903 drog tågen malm till Luleå och Narvik från Malmberget och Kiruna med hjälp av stenkol. Men beroendet av importerad kol sågs som en säkerhetsrisk vid händelse av krig. 20 procent av importen gick till järnvägen.

Enligt en utredning som var färdig 1902 var elektrifiering med vattenkraft det enda rimliga alternativet. Två teststräckor gjordes i ordning: Tomtebo-Värtan och Stockholm-Järva. Den första planen var att elektrifiera sträckan Göteborg-Laxå och ta kraft från det nya kraftverket Olidan i Trollhättan, men sträckan var för hårt trafikerad för att göra så stora ombyggnationer.

I stället valde man Malmbanan. Det fanns en baktanke om att inte bara göra den viktiga linjen oberoende av utländskt bränsle utan att också locka stora industrier till Norrland. Den tanken blev dock inte verklighet, med några undantag. Ett av dessa var Porjus smältverk.

Efter en lång och snårig debatt valde man Vattenfall som leverantör. Företaget ville konstruera ett nytt vattenkraftverk för ändamålet. Porjus-verket skulle räcka för att försörja järnvägen och dessutom ge el till LKAB:s gruvor i Malmberget och Kiruna. Stationen började byggas 1910 och stod klar 1914.

Från den 19 januari 1915 gick elektriska tåg på Malmbanan.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Teknikhistoria på Facebook.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt