Opinion

”Hur vet du att självkörande bilen stannar?”

Förarens uppmärksamhet är en del av kommunikationen mellan trafikanter. I självkörande bilar måste ögonkontakten ersättas av ett enhetligt system, enligt debattören. Foto: Volvo Cars

DEBATT. Över hälften av fotgängarna litar inte på tekniken i självkörande bilar. Det behövs ett gemensamt språk som kan ersätta ögonkontakten mellan föraren och fotgängaren, enligt Markus Granlund, Semcon.

Världens biltillverkare och nya aktörer som Google tävlar om att bli först med att sätta en självkörande bil på gatorna. Samtidigt svarar 57 procent av fotgängarna att de inte litar på tekniken. Vi behöver därför skapa en gemensam standard för hur de självkörande bilarna kommunicerar med oss människor.

En säker trafikmiljö är beroende av samspelet mellan människor. Åtta av tio fotgängare söker i dag ögonkontakt med föraren innan de korsar en trafikerad väg (Semcon/Inizio). Men vad händer när det inte längre finns någon förare bakom ratten? Om personen i bilen sover, läser en bok eller tar en selfie i stället för att hålla händerna på ratten och ögonen på vägen?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här