Bygg

Så lagades den trasiga Södertäljebron

Så lagades Södertäljebron. (Klicka på den gula pilen för större grafik) Grafik: Jonas Askergren
Eftersom förstärkningen endast är fäst i ändarna syns en glipa mellan balkarna. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket
Här syns det skadade snedstaget till vänster och förstärkningsbalken till höger. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket
Den nya balken som skulle förstärka snedstaget lyftes på plats måndagen den 15 augusti. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket
Efter reparationerna provlyftes den skadade bron den 18 augusti. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket
För säkerhets skull provlyftes båda broarna på kvällen samma dag. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket

GRAFIK. Efter två månaders reparationer har Södertäljebron öppnats igen. Trafikverket och bilisterna kan dra en lättnadens suck.

Publicerad

Sommarens stora trafikhändelse, lastbilsolyckan på Södertäljebron, ledde till avstängning under åtta veckor och långa köer.

Reparationsarbetet har följts med stort intresse av media och allmänhet. I början tyckte Trafikverkets projektledare Joachim Jacobsson att han inte kunde sköta sitt jobb på grund av alla journalister som hörde av sig.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här