Startup
Svenskt företagscenter öppnar i San Francisco
En ny hubb för svenska innovativa miljöteknikföretag öppnar under tisdagen i San Francisco.
Syftet med företagscentret är att förbereda svenska företag för den internationella marknaden genom bland annat rådgivning och nätverksbyggande.
Hubben i San Francisco är den första av tre som placeras utomlands och finansieras av Energimyndigheten. De övriga två planeras i London och Shanghai.
– Genom att sprida svenska innovationer inom förnybar energi och energieffektivisering främjar vi inte bara svenska företag utan bidrar till en hållbar energiomställning globalt och genomförandet av Parisavtalet. Det är verklig win-win, säger Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat, i ett pressmeddelande.
Hubben i San Francisco kommer att drivas i samarbete med Business Sweden.
– Hubben är den del av den svenska exportstrategin. Det är ett försöksprojekt som vi kommer att utvärdera om två år. Då vill vi se mätbara resultat av vad den här typen av insatser kan leda till, säger Anneli Eriksson, chef på avdelningen för affärsutveckling på Energimyndigheten, i pressmeddelandet.
Företaget Climeon, som nyligen utsågs till en av 33 vinnare på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista, är ett av över 20 företag som har ansökt om att få stöd av företagshubben i San Francisco. För att få delta ställer Energimyndigheten krav på att innovationen går att skala upp och har en tydlig affärspotential, samt att företagsledningen är hängiven sin uppgift och att företaget har finansiella resurser.
Läs mer:
– Cleantech-hubben kommer att ge oss en bra plattform att utgå ifrån och kommer att underlätta vår internationella expansion, säger Thomas Öström, vd på Climeon, i pressmeddelandet.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!