Svenska startup-stjärnornas största misstag

2016-12-01 00:00 Kalle Wiklund  
Daniel Ek, vd på Spotify, och Skypegrundaren Niklas Zennström, drog storpublik på Slush i Helsingfors. Foto: Kalle Wiklund

SLUSH 2016. Den ena skapade en tjänst som blev skivbolagens fiende nummer ett – och den andra missade mobilapparnas betydelse helt till en början, vilket kunde ha dödat hans bolag.

Det var helt fullsatt i publiken när Spotifys Daniel Ek, Skypes Niklas Zennström och spelbolaget Supercells vd Ilkka Paananen tog plats på den största scenen på startupkonferensen Slush i Helsingfors på onsdagseftermiddagen för att berätta om sina största motgångar under karriären – och vad de har lärt sig av dem.

Niklas Zennström är i dag mest känd för att ha grundat Skype, men vad många har glömt i dag är att han var med och skapade fildelningsprogrammet Kazaa i början av 2000-talet. Kazaa fick snabbt en enorm mängd användare världen över, men blev inte lika populära hos den globala musikindustrin, milt sagt.
– Det slutade med att vi blev skivbolagens fiende numer ett, sade Niklas Zennström.

År 2006 beslutades det att Kazaa skulle betala 100 miljoner dollar i böter i en uppgörelse med några av världens största musikbolag. Men även om fildelningstjänsten slutade i en stor motgång, lyfte Zennström fram erfarenheten han fick från tiden med Kazaa som helt avgörande.

– Om vi inte hade gjort Kazaa så hade Skype aldrig skapats. Dels lärde vi oss mycket om peer2peer-tekniken under processen, dels förstod vi att det faktiskt går att bygga ett internationellt bolag även fast man sitter i Sverige.

Enligt Niklas Zennström är nederlag en viktig del av den nödvändiga processen kring att ta fram en innovation och skapa ett företag. Därför är det viktigt att synen på misslyckanden förändras, menade Zennström.
– Vi måste ha en kultur som omfamnar misslyckanden.

Men Niklas Zennström fick snabbt mothugg från Daniel Ek, vd för Spotify, som påpekade att han avskyr att misslyckas. Det viktiga, enligt Ek, är snarare att skapa en miljö där nederlag är tillåtna – så länge man kan lära sig någonting av det:

– Det gäller att misslyckas snabbt, utan att det kostar ditt bolag en massa pengar – och sedan kunna komma vidare.

Spotify lyfts ofta fram som en svensk framgångssaga, men tjänsten hade stora problem i början av 2010-talet, berättade Daniel Ek. Det stora problemet var att företaget helt hade missdömt hur viktig mobilen höll på att bli som plattform, och därför inte hade satsat på att bygga en app.

– Vi hade inte ens licens för mobilprodukten när vi skulle börja utveckla appen.

De första åren var användarna tvungna betala för att kunna lyssna på musik via Spotify med mobilen. Men eftersom bolaget var beroende av en stark tillväxt av användare och att aktivt community, insåg Ek efter ett tag att Spotify förlorade för mycket på att en viktig målgrupp, det vill säga mobilanvändarna, inte kunde ta del av tjänsten gratis.

– Vi blev då tvungna att gå tillbaka till skivbolagen och säga att det ni brukade få betalt från oss förut, det kommer ni behöva ge oss gratis. Det var inte helt lätt att sälja in. Vi kunde ha dött då. Men jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt