Startup

Samarbetet får idéerna att växa som svampar

Emma Nordell jobbar med produktutveckling på Lantmännen. Hon har varit med i utvecklingsprocessen av ett speciellt instrument som ska undersöka en wiernerbrödsdeg – utan att fingrarna behöver nudda degen. Foto: Daniel Nilsson
Skördad svampmassa. Foto: Daniel Nilsson

Lantmännen har samarbetat med inkubatorn Sting i fem år för att skapa mer affärer av sina innovationer. Svampproteiner som livsmedel är ett av resultaten.

Publicerad

Lantmännens etanolanläggning Agroetanol i Norrköping är landets största producent av etanol till drivmedel. Där testas svamp för att effektivisera processen, och några utvecklare ville undersöka om resterna av svampen även kunde användas som proteinrikt foder.

Efter att ha deltagit i Lantmännens acceleratorprogram Växthuset, insåg utvecklarna att en bättre idé vore att förädla svampmassan till livsmedel. Marknaden för vegetabiliska proteinkällor är för närvarande under kraftig tillväxt

– Om några år går det kanske att köpa restprodukten som en proteinrik köttersättning eller en svampsmoothie, säger Emma Nordell, innovations- och affärsutvecklare på Lantmännens FoU-enhet.

Hon är också ansvarig för Lantmännens femåriga samarbete med inkubatorn Sting, som hjälper utvecklarna att omvandla sina innovativa idéer till affärer.

– Vi har satsat på forskningsprojekt i högskolor och universitet i 30 år, och är duktiga på det. Men vi var sämre på att skapa nya affärer av projekten, säger Emma Nordell.

Ny Teknik skrev nyligen att svenska företag är sena när det gäller att haka på den globala trenden med egna acceleratorer. Nordea startade en egen inkubator förra året och Eon som lanserade sin accelerator i år. Lantmännen hör alltså till pionjärerna.

Av de 18 interna projekt som gått igenom Lantmännens sju veckor långa acceleratorprogram kallat Växthuset, är 15 fortfarande aktiva, vilket betyder att de ansvariga fått tid och pengar att fortsätta verksamheten.

– Det är vi väldigt nöjda med. Utan det nya sättet att jobba hade kanske bara något av projekten utvecklats vidare, säger hon.

Några siffror på hur satsningen ökat försäljningen kan hon inte ge, med motiveringen att utvecklingsprojekt tar tid.

I det acceleratorprogram som pågår just nu deltar tre interna projektledare och sex externa entreprenörer. En av interna idéerna handlar om ett instrument för beröringsfri mätning av konsistensen hos wienerbrödsdeg.

Genom att puffa en luftstråle på degen, går det att mäta degkonsistensen med en laser utan att behöva röra i degen. Därmed skulle degsvinnet kunna minska med 1–2 procent, enligt utvecklarna. Och det skulle ha stor betydelse för Lantmännen, som äger Unibake, världens största wienerbrödstillverkare.

– Men vi är ju inga instrumenttillverkare, så därför behövde utvecklarna tid och hjälp av de erfarna entreprenörerna hos Sting för att se om affären håller för en fortsatt satsning, säger Emma Nordell.

Lantmännens accelerator avslutas alltid med att deltagarna presenterar sina affärsidéer för det så kallade ”Draknästet”, där bland annat koncernchefen och flera affärsområdeschefer medverkar.