Startup

Swedspot: Deras dosa tar bilarna upp till molnet

Swedspot vill förenkla livet för bilägare med hjälp av en iot-lösning för att koppla upp fordon. Nu har bolaget fått sin första stora kund: Telenor.

Publicerad

Swedspot startade 2013, i kölvattnet efter Saabs konkurs. När biltillverkaren gick omkull jobbade Niclas Lindmark med projektet IQon. Uppgiften var att anpassa Android till förarmiljön i Saabs bilar. En möjlighet skulle givetvis vara att använda Android som det är. Men med en djupare integration med elektroniken i en bil går det bland annat att förbättra säkerheten.

Genom att samla in data om acceleration, växlingar, inbromsningar och annat går det att veta hur kognitivt belastad föraren är och an- passa informationsnivån efter det. Den syntetiska röst som läser upp inkommande sms kan till exempel få vänta några sekunder, tills omkörningen är avklarad.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här