Recorded Future ser in i framtiden

2012-04-17 18:30 Mats Lewan  

Recorded Future är söktjänsten som säger sig kunna se in i framtiden. Grundidén är att organisera innehåll från webben, men inte utifrån nyckelord som Google, utan istället baserat på tid.

– Google förstår ju egentligen inte tid. Och det är väldigt få system som förstår tid, säger medgrundaren Christopher Ahlberg, mera känd som grundare av företaget Spotfire som såldes för 1,3 miljarder kronor 2007.

Analys av olika sorters tidsbegrepp – allt från precisa datum till luddig information som "om några år" – kombineras med en värdering av vad som skrivs om en händelse och hur mycket. Dessutom används artificiell intelligens för att hitta samband mellan olika händelser och aktörer.

Resultatet är en söktjänst som svarar på frågor inte bara om vad som hänt, utan även om vad som kommer att hända.

Kunderna finns inom finanssektorn som har nytta av informationen exempelvis i modeller för automatisk aktiehandel. Algoritmerna kan då finjusteras genom att jämföra förutsägelserna med hur aktiekursen verkligen rör sig.

Recorded Future säger sig också ha bevisat tumregeln köp på rykten, sälj på nyheter. Data i tjänsten visar att när företag skickar inbjudningar till olika event stiger dess aktiekurs, medan den sjunker när nyheterna väl presenteras.

Andra kunder finns inom nationell underrättelsetjänst samt säkerhetsavdelningar på företag.

Utmaningen ligger nu i att utveckla tjänsten långsiktigt.

– Det finns ingen anledning att tro att det här är på kort sikt. Vi har stora ambitioner, säger Christopher Ahlberg.

Recorded Future

Gör: Sökfunktion för framtiden.

Ort: Boston/Göteborg (utveckling).

Startår: 2009.

Anställda: 27.

Omsättning 2011: Ingen uppgift.

Riskkapital totalt: Ingen uppgift.

Huvudägare: Grundare, Google Ventures, Atlas Venture, In-Q-Tel.

Så gjorde vi 33-listan

Vinnarna har valts ut bland  250 nominerade företag av Affärsvärldens och Ny Tekniks redaktioner.

För att få vara med på listan ska företaget:

  • Utveckla en produkt eller tjänst kring en innovation.
  • Ha stor internationell potential.
  • Vara Sverigebaserat.
  • Vara max sju år (startår 2005 eller senare).
  • Ej vara börsnoterat.
  • Samma företag får vara med max tre gånger på listan.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt