Startup

Manomotion: ”Slush bästa startupmässan i Europa”

SLUSH 2016. Vr-bolaget Manomotion har utvecklat en programvara som kan spåra och analysera dina handrörelser i 3d. Nu satsar företaget på att komma in på den amerikanska marknaden.

Publicerad

Virtuell verklighet är en av de hetaste trenderna på årets upplaga av startupkonferensen Slush. En monter som dragit mycket besökare är den som tillhör det Stockholmbaserade Manomation, som är verksamma inom mobil vr.

Den lösning som bolaget utvecklat gör det möjligt att mäta och läsa av en vr-användares händer med mycket hög precision, med hjälp av en mobilkamera. Tekniken skapar sedan en 3d-modell av den personens händer som syns i den vr-miljön som hen kopplat upp sig mot.

3D-modellen av handen kan användas som en slags fjärrkontroll för att interagera med virtuella objekt, exempelvis en boll eller digital jukebox, på ett sätt som påminner om hur vi använder våra händer i verkligheten.

– Det har varit full fart vid vår monter under Slush. Det vi gör är ganska publikvänligt – att man kan rita i 3d genom att bara använda sina fingrar, säger Daniel Carlman, vd och medgrundare.

2016 har varit ett händelserikt år för Manomotion. I våras var bolaget i Silicon Valley i en månad som del av Tinc-acceleratorprogrammet som drivs av bland annat Vinnova. Under sommaren tog bolaget in cirka 14 miljoner kronor i sin första såddrunda.

– Erfarenheten från Tinc har gett oss kunskaper om hur vi ska gå tillväga för att kunna etablera företaget i USA på ett kostnadseffektivt sätt, säger Daniel Carlman.

Ett annat viktigt projekt är satsningen på att utveckla ett Sdk (Software developer kit), ett samling utvecklarverktyg och ramverk, som ska göra det möjligt för apputvecklare och andra bolag att integrera Manomotions teknik i sina egna applikationer.

Utvecklarverktygen kommer att vara gratis att använda, men utvecklare som vill kunna lägga till Manomations teknik i en kommersiell app, kommer att behöva betala en ersättning till bolaget.

– Sdk:n kommer att bli ett viktigt ben i vår verksamhet. Den ger apputvecklare över världen möjligheten att prova vår programvara utan kostnads. Parallellt med det ger vi också bland annat telefon- och kameramodul-tillverkare möjlighet att få kundanpassade lösningar där vi skräddarsyr programvaran utifrån deras förutsättningar när det gäller minne och prestanda, till exempel.

Manomotion arbetar just nu för fullt tillsammans med externa partners med att färdigställa en betaversion av Sdk:n. Planen är att ha en kommersiell version klar under första kvartalet nästa år.

– Vi kommer att släppa Sdk:n till flera plattformar, så väl IOS som Android och Unity. Det är också en utmaning under utvecklingsprocessen. Det tar alltid tid att bygga verktyg som fungerar lika bra till olika plattformar.

Hur har responsen varit på Slush? Är ni nöjda med konferensen?

– Slush är den bästa startupmässan i Europa – både när det gäller att ställa ut sin teknik och att kunna träffa investerare. Den är extremt välorganiserad och lockar folk från hela världen. Vi var här förra året också, men då var vi ganska färska som bolag, och hade egentligen bara ett par tidiga prototyper att visa upp. Nu befinner vi oss i ett helt annat läge, och gensvaret vi har fått på konferensen är enormt.