Startup

Kamp mot vägglöss het affärsidé

Vägglusen, objuden gäst i många hem. Foto: IBL

Från att ha varit nästan försvunna i Sverige har de objudna gästerna gjort comeback. Svenska startupen Nattaro Labs har som affärsidé att bekämpa vägglöss.

Publicerad

Förra året tog sig Lundaföretaget Nattaro Labs in på 33-listan. Deras produkt, en patenterad tejpremsa som gjorde att vägglöss som kröp över den fick ämnet kiselgur på sig och därefter torkade ut och dog, drog juryns uppmärksamhet till sig. Ett år senare fortsätter de objudna gästerna att hänga med in i våra hem.

– Vi har ökat vår försäljning med 160 procent, och omsättningen gick upp från totalt 1,5 till 3, 5 miljoner. Det är visserligen från låga nivåer, vi är fortfarande i uppstartsskede, säger Carl-Johan Gustafson, vd på Nattaro, till Ny Teknik.

Sedan fjolårets utnämning har Nattaro fått Vinnova-bidrag för att utveckla nya produkter. Snart ska resultatet av det arbetet, en fälla för att upptäcka om en byggnad är drabbad av vägglöss, komma ut på marknaden. Betet i fällan baserar sig på forskning om feromoner och vilka dofter som drar till sig skadeinsekterna.

Läs mer:

Carl-Johan Gustafson berättar om utmaningarna med att hitta rätt doft:

– Vägglössen har inga sexualferomoner, som man normalt använder för att locka insekter.

Istället imiterar doften i fällan hur andra vägglöss luktar - något som lurar vägglusen att tro att fällan är dess hem. Tänkbara kunder för fällan är hotell och fastighetsägare som vill övervaka om eras byggnad drabbas av ohyran. Andra potentiella kunder är personer som vill undersöka om en sanering lyckats, eftersom vägglöss är svåra att bli av med även om en bostad saneras.

Vad betydde det för er på Nattaro Labs att vara med på 33-listan?

– Uppmärksamhet är positivt för tillväxtbolag. För organisationen och medarbetarna, men också för att det gör att folk även utanför den innersta kretsen hör om vad vi gör och tycker att det är viktigt. Uppmärksamhet gör det lättare att attrahera kapital, säger Carl-Johan Gustafson.

33-listefinalen

Kom och var med när Sveriges hetaste uppstartsbolag koras. 4 april är det dags, anmäl dig här.