Startup

Deras ai-kock ska bota din middagsstress

Dominic Chennaya och Christopher Heybroek, sociala medier-ansvarig respektive vd på Iq Chef.

SLUSH 2016. Mat-startupen Iq Chef använder maskinlärning för att ta fram skräddarsydda middagsförslag till sina användare. Nu gör man sig redo för att lansera sin tjänst i Sverige inom kort.

Publicerad

Det unga svenska bolaget Iq Chef kombinerar två av årets tydligaste startuptrender – artificiell intelligens och matinnovationer – för att skapa vad som kan beskrivas som en digital kock i appformat.

I grund och botten är Iq Chef en tjänst som siktar på att hjälpa sina användare att effektivisera vardagen genom att använda maskininlärning för att ta fram middagsförslag åt dem.

Algoritmen som används till tjänsten har en självlärande funktion, och kan med hjälp av ett par parametrar lära sig vad som är viktigt för att kunna ge användaren ett pricksäkert förslag.
– Kortfattat kommer vår tjänst lära känna dig som användare ju mer du använder Iq Chef. I steg ett tar vi hänsyn till användarens preferenser via ett antal matchande profilfrågor. När användaren sedan öppnar appen, väljer man bara den aktuella profilen och får därefter ett matchande matförslag, säger Christopher Heybroek, vd och grundare, som har tidigare erfarenhet av att arbeta med prediktiv intelligens från bolaget Now Interact.

Varje användare kan ha flera olika profiler i appen – en som är anpassad för din träning och en annan för vardagsmat, till exempel – och kan därför få olika matförslag beroende på vilken profil man är inloggad via för tillfället.

– I dag är det en utmaning för många att variera sin kost och komma på vad man ska äta till middag varje dag, det gäller dem flesta. Vår tjänst skapar en personlig, artificiell kock som alla kan ha i sin mobiltelefon, säger Christopher Heybroek.

När appen har tagit fram ett relevant middagsförslag får du som användare två valmöjligheter: Antingen kan du köpa ingredienserna själv i en fysisk butik, eller så kan Iq Chefs partner Mathem leverera dessa till din hemadress.

– Ungefär 25 procent av den svenska befolkningen har någon gång provat att köpa mat digitalt i någon form. Det gör Sverige till en passande marknad att testa den här typen av tjänst i.

Vad har ni för huvudmålgrupp?
– Den är väldigt bred – från personer som vill använda appen för att äta mer hälsosamt, till familjer som bara vill kunna effektivisera sin vardag genom att slippa behöva fundera på kvällsmaten.

Iq Chef har hittills genomfört två beta-tester av sin tjänst, och i dagarna tar man nästa steg genom att låta drygt 1 000 användare få prova tjänsten i ett mer storskaligt test. Målet är sedan att lansera en skarp version av tjänsten – öppen för vem som helst i Sverige – kring årsskiftet.

– Anledningen till att vi lanserar tjänsten vid just den tidpunkten är att vi hoppas att folk ska ta hjälp av appen för att kunna infria sina nyårslöften om att äta mer hållbart, varierat och få mer tid över.
Texten har uppdaterats.

Iq Chef

Gör: Matapp som använder maskinlärning för att ge skräddarsydda middagsförslag.

Startår: 2016.

Anställda: 5.

Finansiering: Har fått in drygt en miljon kronor via två såddrundor och ett investmentbolag.

Aktuella med: Börjar beta-testa sin tjänst inom kort.