Actiwave: Fylligt ljud flödar ur platta högtalare

2013-04-16 18:15 Charlotta von Schultz  

Sex år efter starten säljs företagets eget högtalarmärke Opalum i hifi-butiker i tio länder. Actiwave kan knepen som ger stort ljud ur små, platta högtalare. Det handlar om smarta algoritmer, styrning av små högtalarelement och forskning om hur hjärnan uppfattar ljud.

Företaget vill även licensiera ut sin teknik och presenterade häromveckan sitt första licens­avtal med danska Audiovector, en liten men prestigefull högtalartillverkare. Men Actiwave siktar på en betydligt större marknad. Målet är att bygga in tekniken i mobiler, surfplattor och bärbara datorer. Nu pågår slutförhandlingar med en av de största jättarna i mobilbranschen, enligt företaget.

Actiwave

Gör: Slimmat välljud.

Ort: Stockholm.

Startår: 2007.

Anställda: 15.

Omsättning 2012: 4,2 mkr (brutet räkenskapsår).

Riskkapital: 32 mkr.

Huvudägare: Industrifonden, SEB, grundaren.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt