ANNONS FRÅN HUSQVARNA

IoT-pionjären med över 300 år på nacken

Passion för innovation, är en framgångsfaktor som gör att Husqvarna hela tiden driver marknaden framåt, med ambitionen att ligga steget före konkurrenterna.

Husqvarna har en lång och traditionsrik historia. I över 325 år har företaget tillverkat ett stort antal kvalitetsprodukter – allt från symaskiner till motorcyklar. Nu bryter Husqvarna åter ny mark, i och med den digitala transformationen.

Publicerad Uppdaterad

Transformation är en betydande del av vårt DNA och nu ställer teknikskiftet återigen stora krav på företagets innovativa förmåga. Det menar Lars Roos, Global Research and Development Director.

Electric Category, avdelningen för elektriska produkter och digitala tjänster inom Husqvarna, växer så det knakar. Företaget har en spännande resa framför sig, med många utmaningar både vad gäller teknik, affär och arbetssätt.

Husqvarna arbetar med produktutveckling inom olika segment, traditionellt har produktaffären varit i fokus. Manne Alzén, Director Product Management Connecitivty, berättar att företaget nu breddar sitt erbjudande.

– Utvecklingen inom elektriska produkter, Internet of Things (IoT), moln och mobil ger nya möjligheter att stödja kunden med tjänster omkring produkterna och på så sätt förstärka kunderbjudandet och skapa nya värden. Här ser vi stora möjligheter framöver.

Passion för innovation är en framgångsfaktor som gör att Husqvarna hela tiden driver marknaden framåt, med ambitionen att ligga steget före konkurrenterna.

– Genom att till exempel använda robotik kan vi vidareutveckla gräsklippare som vi redan är branschledande inom. Nyutveckling av  tjänster inom det digitala segmentet bidrar till att Husqvarna ligger i framkant även när det kommer till IoT, säger Patrik Jägenstedt, Director Primary Development/Concept & Features.

Avdelningarna för elektriska produkter, uppkopplade produkter och tjänsteutveckling är fortfarande relativt nya och det finns ständigt oprövade kundnyttor att fylla, menar Gustaf Nimar, It Product Development Manager.

– Ett ypperligt exempel är Gardena Smart System, där våra trädgårdsprodukter integreras i molnbaserade tjänster. Det innebär att vi kan erbjuda kunderna ett auto­nomt system för trädgårdsskötsel. Man kan också styra robotgräsklippare och bevattningssystem samt läsa av jordens fuktighet via molnet. Genom vår app kan kunden enkelt kontrollera skötseln, och få en god överblick över sin trädgård och sina planteringar, säger Gustaf Nimar.

Teamets kompetenta medarbetare utforskar dagligen nya kommersiella och tekniska utmaningar. Nu är Husqvarna på jakt efter teknisk spetskompetens inom en mängd olika områden, och letar aktivt efter kreativa medarbetare som vill hoppa på Husqvarnas framgångståg.

– Att hitta lösningar som inte är bundna till en specifik produkt är Husqvarna i ett nötskal. Eftersom den digitala transformationen ställer helt nya krav på hur vi arbetar, är vi i behov av ny kompetens och medarbetare som är intresserade av att utveckla den här typen av arbetssätt, säger Patrik Jägenstedt.

En av många fördelar med att arbeta inom Husqvarna Group, är att få vara en del av en organisation som ständigt expanderar. Här finns stor potential att utvecklas i sin yrkesroll, i takt med att företaget växer.

– Vi syresätter kontinuerligt organisationen med nya medarbetare, ny kompetens och nya idéer. Med högt i tak, och öppenhet för nya arbetssätt, kan vi prioritera rätt och på så vis fortsätta vara marknadsledande. Den småländska entreprenörsandan lever kvar än idag, avslutar Lars Roos.

Om innehållet

Husqvarna Group är en ledande tillverkare av utomhusprodukter, bevattningsprodukter samt kaputrustning och diamantverktyg.

Företaget har cirka 13 000 anställda i 40 länder med försäljning i över 100 länder.

Den här artikeln har skrivits för Husqvarna av Borg & Owilli i samarbete med Brand Arena.

Brand Arena är mediebolaget Talentums avdelning som hjälper varumärken att nå ut med sina budskap i redaktionella miljöer.

I medieplattformen för native och branded content ingår varumärken som Affärsvärlden, Ny Teknik och Lag&Avtal och Dagens Media.