ANNONS FRÅN LIAISON TECHNOLOGIES

"Inte säkert hantera sin egen it-säkerhet"

– Att bolag på egen hand försöker hantera säkerheten i sina it-system är inte en säker lösning, säger Mikko Soirola på Liaison Technologies.

Att ha rätt sak i rätt mängd. Vid rätt tidpunkt, på rätt plats, till rätt pris, i rätt skick, till rätt kund. På molnbaserade lösningar för leverans och hantering av data är Liaison en av världens främsta nyckelspelare.

Publicerad Uppdaterad

– När du behöver leverera ett paket någonstans i världen går du knappast och köper ett fraktplan för att lösa uppgiften. I stället anlitar du underleverantörer som löser uppdraget på ett säkert, effektivt och kostnadsbesparande vis. Samma princip gäller inom data som behöver flyttas från punkt A till punkt B, säger Mikko Soirola, kommunikationsdirektör på Liaison Technologies.

Han menar att det finns många likheter mellan en fysisk leveranskedja och en distributionskedja för data. Samtidigt har den existerande mängden data ökat enormt under de senaste åren.

Att kvantiteten kommer att minska, finns det inga indikationer på berättar Mikko Soirola. Snarare tvärtomt. Den pågående utvecklingen i kombination med att systemmiljön blivit mer komplex, leder till ett ökat behov av servicebaserade leveransmodeller för att tillhandahålla data när och där det behövs. Liaison Technologies kallar sin modell för Data as a Service.

– Genom att outsourca dataförflyttning kan våra kunder fokusera på sin kärnverksamhet i stället för att lösa utmaningar som är kopplade till transportering och hantering av data. Dessutom skapar det  möjligheter att bryta ner silos och arbeta tvärfunktionellt. Vår strategi är att  erbjuda datalogistik som en fullständig tjänst där våra kunder beställer dataleverans. För att spåra leveransen och säkerställa full visibilitet för våra kunder har vi bland annat tagit fram ett eget verktyg som vi kallar LENS, säger Mikko Soirola.

I takt med en växande mängd data, ökar riskerna för dataintrång och avslöjande av sekretessbelagd information. Många aktörer behöver rusta för att skydda känslig information.

– Att bolag på egen hand försöker hantera säkerheten i sina it-system är inte en säker lösning. Genom att välja en leverantör som  erbjuder en certifierad infrastruktur för datahanteringen garanteras du it-säkerhet, samtidigt som det innebär kostnadsbesparingar och maximalt utnyttjande av resurser.

Mikko Soirola har arbetat på Liaison i drygt åtta år. Han beskriver det som en spännande resa, inte minst för att bolaget har växt fyra gånger sin storlek. I dag är Liaison en av de globalt största aktörerna inom sitt område.

– När jag började fick vi in uppdrag för cirka en miljon kronor, nu arbetar vi med kontrakt värda över tio miljoner. Det säger något om hur marknaden har utvecklats bara på dessa åtta år. Vi ser framförallt att de mest framgångsrika företagen är redo att investera i Data as a Service. Just nu arbetar vi bland annat med att leverera lösningar för stora bolag inom retail, finans, försäkring, olja och gas. 

Liaison har fyra kontor i Europa, ett i Sverige. I jämförelse med många andra Europeiska länder är Sverige klart ledande vad gäller innovation och teknik, det gör Sverige till en extra intressant marknad för Liaison Technologies:

– Sveriges branscher och industrier har generellt sett förstått vad som krävs för att vara konkurrenskraftiga. Vår vision är att alla verksamheter ska drivas av data, något vi möjliggör med våra lösningar, avslutar Mikko Soirola.

Om innehållet

Liaison Technologies utvecklar dataintegreringslösningar för att hantera och säkra affärskritiska data – på plats eller i molnet.

Kunderna återfinns i flera olika branscher, bland annat Healthcare, Life science, tillverkningsindustri, detaljhandeln, logistik, fordonsindustrin och financial service.

"Vi hjälper företag att övervinna några av nutidens tuffaste utmaningar – samtidigt som vi bygger en stabil grund för att möta morgondagen", berättar Liaison Technologies.

Den här artikeln har skrivits för Liaison Technologies av Borg & Owilli i samarbete med Brand Arena.

Brand Arena är mediebolaget Talentums avdelning som hjälper varumärken att nå ut med sina budskap i redaktionella miljöer.

I medieplattformen för native och branded content ingår varumärken som Affärsvärlden, Ny Teknik och Lag&Avtal och Dagens Media.