ANNONS FRÅN FUCHS LUBRICANTS

Oljeanalys öppnar för stora besparingar

"Erfarenheten visar att varje tia man lägger på oljeanalys ger en besparing på fyrtiofem kronor någon annanstans i verksamheten", säger Charlotta Brodin på FUCHS.

Maskinhaverier och oplanerade produktionstopp är kostsamma. Något som ofta beror på oljan: cirka 80 procent av haverierna beror på kontaminerad olja och dålig filtrering. Det går att undvika genom regelbundna oljeanalyser.

Publicerad Uppdaterad

Oljeanalysen ger ett titthål in i maskinparken, alltså en diagnos över hur tekniken mår. Och att ha koll på oljan kan bli en bra affär.

– Erfarenheten visar att varje tia man lägger på oljeanalys ger en besparing på fyrtiofem kronor någon annanstans i verksamheten, främst i form av färre haverier och längre oljebytesintervaller, säger Charlotta Brodin, Laboratory Manager på FUCHS Lubricants Nordics.

Samtidigt blir det enklare att planera löpande underhåll och att optimera bytesintervallerna.

Oljeanalyser kan på så sätt höja både effektiviteten och produktiviteten, och även bidra till ökad lönsamhet, säger Charlotta Brodin.

Se varningssignalerna

Genom en oljeanalys går det att fånga upp onormalt slitage som kan vara en varningssignal för framtida haverier. Ett problem är att riskerna varierar och ser olika ut över tiden

– Vi brukar prata om badkarskurvan där vi under inkörningsfasen ser att haverier ofta orsakas av fel smörjmedel, dåligt underhåll eller en övertro på maskinens förmåga att prestera. Det som i vanligt tal kallas överbelastning, säger Charlotta Brodin.

Nästa fas i badkarskurvan kallas ”normal livslängd”. Här minskar slitaget kraftigt. Haverier beror främst på kontaminering och dålig filtrering av oljan. Genom att övervaka denna fas går det att förlänga den och minimera risken för oförutsedda problem.

– I slutskedet blir haverier vanligare igen, främst beroende på ett normalt, långvarigt slitage. Men genom att hålla koll på oljan går det att få en bra uppfattning om när maskinen sjunger på sista versen och vidta åtgärder för att slippa ett oplanerat stopp, säger Charlotta Brodin.

Lös problemen

Det går således att hitta ledtrådar, bland annat partiklar eller vatten i oljan som inte hör hemma där. Analysen visar var man ska börja leta efter felet och hur det kan rättas till.

– Vatten eller bränsle i oljan kan leda till oxidation som kan leda till korrosion, ökad friktion och i slutänden slitage i maskiner och verktyg. Förändringar i viskositet och syratal är andra saker som analysen kan ge upplysningar om, berättar Charlotta Brodin.

Det är också viktigt att testet görs på rätt sätt. För att resultaten ska bli rättvisande måste oljenivån och temperaturen i systemet vara normala.

– Lika viktigt är det att oljan cirkulerat ordentligt. Det förbättrar möjligheterna att göra bra, likvärdiga analyser som sedan kan jämföras med varandra över tid, poängterar Charlotta Brodin.

Sammanfattningsvis bidrar oljeanalyser till ett mer pålitligt och förutsägbart smörjsystem. Då kan man även fokusera mer på planerat underhåll, vilket i sin tur kan ge färre haverier, längre oljebytesintervall, högre maskineffektivitet, minskade stilleståndstider och sist men inte minst bättre lönsamhet.

Läs mer om oljeanalyser här.

Skribent: Fredrik Lilieblad

Om FUCHS

FUCHS är en global koncern med rötter i Tyskland som har utvecklat, tillverkat och sålt smörjmedel i över 85 år och är världens största oberoende leverantör av smörjmedel. Som tillverkare av smörjmedel står FUCHS för såväl prestanda, hållbarhet, säkerhet och pålitlighet som för effektivitet och kostnadsbesparing. FUCHS åtagande är att leverera teknik som lönar sig.

FUCHS Lubricants Norden bildades den 1 oktober 2015 genom förvärvet av Statoil Lubricants. Det innebär att vi har en stark organisation här uppe i norr, inte minst i Sverige med lokal forskning & utveckling, tillverkning, centrallager, försäljningsorganisation och teknisk support. Läs mer om oss på www.fuchs.com/se