ANNONS FRÅN DANSKE BANK

Enkla tipsen för säkrare e-shopping i jul

Att e-handla med kort är lika vanligt som att betala med faktura i Sverige.

Att e-handla med kort är lika vanligt som att betala med faktura i Sverige. 35 procent föredrar kort och lika många vill ha faktura, enligt undersökningen ”e-handeln i Norden 2016” som visar att svenskarna e-handlade för 61 miljarder kr år 2015.

Publicerad Uppdaterad

På samma sätt som alla former av betalningar kan innebära någon risk så finns det e-handelsköp där kortinformation utnyttjas otillbörligt.

Rutinerna kring korthantering på nätet är mycket säkra. De vanligaste orsakerna till kortbedrägerier på nätet är att kortinnehavaren blivit av med sitt fysiska kort eller att någon fått tillgång till kortnumret, genom kortinnehavaren eller genom dataintrång i någon av de kunddatabaser där kortet används.

Begränsa ”geografiska köputrymmet”

Men för att vara extra trygg med i samband med e-handel är det några saker man kan tänka på. När det gäller ditt kort så kan du som kortinnehavare i Danske Bank till exempel välja att endast tillåta kortköp i utvalda regioner och därigenom minska risken att bli utsatt för bedrägerier.

Befinner du dig i Sverige kan du till exempel välja att spärra möjligheten att handla med ditt kort i övriga världen. Med hjälp av funktionen regionspärr kan kortinnehavaren själv välja var i världen som kortet ska kunna användas för tillfället och även om det ens ska vara möjligt att handla med kortet via internet.

Rekommendationer för e-shopping

Konsument Europa, en fristående enhet inom Konsumentverket som delfinansieras av EU-kommissionen har i samarbete med konsumentorganisationerna i de europeiska länderna tagit fram några rekommendationer när man vill göra kortköp på nätet:

  • Försök att handla på kända webbplatser till eller webbplatser som rekommenderas. Undvik nyligen upprättade webbplatser. Se till att du har näringsidkarens namn och fullständiga kontaktuppgifter, inklusive postadress, så att du vet vem du har att göra med. Lita inte på bara en e-postadress eller en boxadress.
     
  • Anta inte att en webbplats är baserad i landet som indikeras av webbadressen. Ändelsen ”ie” betyder t.ex. inte nödvändigtvis att näringsidkaren är baserad på Irland. Någonstans på webbplatsen ska det stå vilket land näringsidkaren är registrerad i. Dina rättigheter beror på var företaget är beläget. Om denna information inte finns klart tillgänglig bör du överväga att handla någon annanstans.
     
  • När du handlar på auktion bör du vara medveten om att säljaren inte alltid är en näringsidkare och därför gäller inte e-handelsskydd för konsumenter. Kolla upp näringsidkaren.
     
  • Leta efter trygghetsmärkningar. Elektroniska märkningar på webbplatser kan betyda att e-handlaren har gått med på att följa vissa regler och bestämmelser från ett visst trygghetsmärkningssystem.  Vissa trygghetsmärkningar kan dock vara falska och ett sätt att kontrollera detta är att klicka på trygghetsmärkningen för att kontrollera att den är officiellt registrerad.
     
  • Kolla alltid upp okända webbförsäljare innan du handlar (t.ex. på www.whois.com). En enkel sökning på internet borde visa negativ återkoppling som näringsidkaren fått av andra konsumenter i deras konsumentrecensioner, men var medveten om att vissa skrupelfria näringsidkare också kan lämna falsk positiv återkoppling om sig själva, speciellt på sina egna webbplatser.
     
  • Låt dig inte luras av en hög ranking på sökmotorer. Webbaserade bedragare kan betala för sökannonsering så att deras webbplatser hamnar högt upp bland sökresultaten.
     
  • Om du är tveksam till näringsidkaren, avtalsvillkoren eller inte vet om näringsidkaren är tillförlitlig kan du kontakta det europeiska konsumentcentrumet (ECC) i ditt land och fråga om råd.

Om olyckan är framme ­ – agera snabbt

Skulle något hända trots allt, är det viktigt att agera snabbt och ta kontakt med banken.

Här kan du se några av de tjänster du får genom Danske Bank och som ger dig en viktig och ökad trygghet på nätet (Tjänsterna ingår i flera av våra kontopaket):

ID-skydd – Med Danske Banks ID-skydd kan du få förebyggande tips och råd, hjälp med att stoppa bedragaren, hjälp med kartläggning av omfattningen av bedrägeriet och begränsa konsekvenserna och ekonomisk förlust.

Web clean up – Här får du hjälp att rensa bort oönskat webinnehåll, ta bort kränkande bilder och film och med att ta kontroll över eventuella hackade användarkonton och personlig information som oönskat spridits. 

Stoppservice – Blir du av med ditt bankkort och/eller andra värdehandlingar såsom pass, mobiltelefon mm, behöver du bara ringa ett enda samtal för att spärra handlingarna.

Regionspärr – Skydda dina kortuppgifter. Du kan lätt upphäva spärrar och lyfta tillbaka spärrar i mobilbanken med omedelbar verkan

Medlemsförmån till dig från Danske Bank

Som medlem i  Sveriges Ingenjörer eller något annat Sacoförbund har du och din respektive tillgång till ett av marknadens absolut bästa helhetserbjudanden från Danske Bank, utsedd till Årets Bank 2015. Förutom kvalificerad personlig rådgivning utifrån dina behov, får du bland annat bolån från 1,29 % och ett av marknadens bästa kontopaket.

Läs mer om dina medlemsförmåner

Om innehållet

Den här artikeln är en del av Ny Tekniks artikelserie om digital ekonomi, och har producerats i samarbete med Danske Bank.