E-handelsrean tidigarelägger julhandeln

2016-10-21 12:00 Danske Bank
E-handeln har gjort att julhandeln påbörjas betydligt tidigare.

Julen kommer tidigt i år. I den årliga julprognos som PostNord gör varje år kommer var femte svensk att köpa sina julklappar före 1 december. Bland e-handlande julklappskonsumenter är andelen ännu högre, fyra av tio som e-handlar sina julklappar kommer att göra det före 1 december.

Orsakerna är flera, de målinriktade julklappsköparna vet att vissa produkter tar slut snabbt och att det handlar om att vara ute i god tid.  Även oro för att paketlogistiken inte ska fungera kan säkert spela in.

Black Friday

Ytterligare en orsak till att julhandeln på nätet drar igång tidigare är Black Friday. Den amerikanska rean dagen efter Thanksgiving fick snabbt fäste i e-handeln och fenomenet spred sig över världen, även till Sverige, där svenska e-handlare fick se hur kunderna plötsligt började handla utomlands när reapriserna lockade.

Det har lett till att svenska e-handlare ökat beredskapen. Efter helgen kommer dessutom "Cyber Monday", ett begrepp som existerat ett tiotal år och som är den egentliga e-handelsrean, i synnerhet de mindre aktörerna går ut med kraftigt sänkta priser.

Det amerikanska undersökningsföretaget Crimson Hexagon publicerade den 21 november en undersökning som visade att i USA har e-handeln och "Cyber Monday" börjat ta över Black Friday.

Försäljningen minskar i de fysiska butikerna och även på sociala medier har intresset dalat för själva Black Friday. I synnerhet bland yngre konsumenter som föredrar e-handeln och som reagerar negativt mot de dramatiska scener som media återger när reasugna konsumenter bokstavligen slåss i butikerna.

I år kommer cirka hälften av e-handelsföretagen i Sverige att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday och Cyber Monday, en markant ökning från 2015 då cirka 30 procent satsade på rean.

”Black Friday har ökat i intresse år från år. Men då går det inte att gå ut med några 10-15 procent. Man måste ge rejäla rabatter om det ska ge någon effekt. Vi lägger oss på nivåer som vi inte gör under övriga året. Annars är det ingen idé att vara med”, säger Klas Litzén, vd på Lysman som säljer belysning på nätet. För Lysman kommer Black Friday extra lägligt eftersom det är startskottet för deras högsäsong, julen med alla ljusslingor som ska till för att få upp julstämningen.

Krav på höga rabatter

Att konsumenterna ställer höga krav på rabatter visar en en annan undersökning som jämförelsesiten Pricerunner låtit göra. I undersökningen svarar sex av tio respondenterna att rabatten ska uppgå till minst 40 procent för att det ska vara intressant och klassas som ett bra erbjudande.

Nytt e-handelsrekord

Inför årets jul verkar e-handeln slå nya rekord. Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för 5 miljarder kronor. I år spås denna siffra öka med hela 24 procent till 6,2 miljarder kronor.

Enligt PostNord, som rustat upp inför högsäsongen genom att och stärka kapaciteten och öka antalet utlämningsställen, ska logistiken fungera inför julen.

"Vi har gjort extra satsningar för att öka kapaciteten i ombudsnätet genom att ökat antalet servicepunkter. Nu finns det totalt 1 650 postombud och utlämningsställen i Sverige. Ombuden får löpande volymprognoser för att kunna planera bemanning och schemaläggning så att personal finns när det kommer kunder", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

När julhandeln drar igång på allvar och alla klapparna ska handlas är det lätt att något går fel i hastigheten, någon obehörig kanske får tag på ditt kort eller dina kortuppgifter.

Det kan vara bra att känna till att ett sätt att begränsa risken för intrång är att knappa in en  regionspärr – som skyddar dina kortuppgifter. Du kan filtrera var i världen ditt kort ska kunna användas och om det går att handla med det online eller inte.

Är oturen framme och du tappar ditt kort mitt i julruschen utnyttjar du bankens stoppservice det räcker med ett samtal.

2 av 3 känner till "Black friday"

Kvinnor, höginkomsttagare och välutbildade har bäst koll på Black Friday. Rean är mer en angelägenhet för högutbildade och högavlönade i Sverige.

Enligt en undersökning som Danske Bank genomfört i samarbete med Ipsos är det 2 av 3 svenskar som känner till reafenomenet Black Friday. De som har bäst koll på Black Friday är högutbildade, höginkomsttagare, kvinnor och yngre.

Sämst koll på Black Friday har 60-plussare, företrädesvis män och personer med lägre utbildning och lägre hushållsinkomst.

Enligt undersökningen har endast en av tio bestämt sig för att handla något särskilt på Black Friday, vilket antyder att impulsköpen dominerar.

Kortköpen ökar stadigt
Danske Bank ser att antalet kortköp som gjorts i samband med Black Friday de senaste åren har ökat. 

”Sedan några år har vi sett hur kortköpen ökat markant i samband med Black Friday som även sparkar i gång julhandeln, både på nätet och i handeln. Något som många kanske inte känner till är att det finns en mängd olika köpskydd för konsumenten. Skyddet gäller såväl i butik som på nätet, till exempel om varan inte levereras efter köp. Tryggheten har du med dig även vid köp på nätet utanför Sverige, säger Rosel Berggren, kortansvarig på Danske Bank Sverige.

Sammanlagt genomfördes 1204 intervjuer under perioden 14-21 november. Resultatet är en del av en större undersökning, genomförd av Danske Bank och Ipsos.

Läs mer om hur du reklamerar ett kortköp här.

Om innehållet

Den här artikeln är en del av Ny Tekniks artikelserie om digital ekonomi, och har producerats i samarbete med Danske Bank.

Danske Bank

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

Digital Ekonomi - I samarbete med Danske Bank