ANNONS FRÅN CLEVER

”Byte till elbil - ett lyft för både ekonomi och miljö”

Christian Thomsen Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Personer som är intresserade av att byta till elbil engagerar sig mer i miljöfrågor än den övriga befolkningen. Det gäller inte nödvändigtvis alla elbilsägare, men en del upplever att bytet till elbil lyfter både det gröna tänkandet och familjens ekonomi, enligt Clever som har Sveriges största publika laddnätverk.

Publicerad Uppdaterad

När Christian Thomsen går ut från sitt kontor i hamnen ser han ofta hur de stora tankbilarna en efter en fyller tanken med tusentals liter fossilt bränsle. Ett bränsle som har fått de globala hjulen att snurra i mer än hundra år men som han nu tycker är en både föråldrad och förorenande energikälla.

För två och ett halvt år sedan bytte han till en elbil, och anblicken av tankbilarna har allteftersom börjat kännas mer och mer ologisk. 

–När jag bytte var det inte på något sätt för att jag var frälst. Vi hade visserligen solceller på taket, men jag var inte särskilt intresserad av vare sig elbilar eller hållbar energi. Men så började jag läsa lite om partikelförorening och om hur mycket föroreningar fossilbilar egentligen står för. Det där slog rot i mig, och generellt har det här med att köra elbil bidragit till att öka min medvetenhet om att leva grönare i vardagen. Numera känns användandet av fossilbilar ärligt talat en smula idiotiskt, både ur ekonomisk och miljömässig synvinkel, säger Christian Thomsen, som arbetar som utesäljare. 

Även om att köra elbil bidragit till att väcka en grön medvetenhet hos en del, är miljöaspekten ofta en avgörande faktor för de som funderar på att skaffa elbil. Det visar en undersökning som bilauktionsfirman KVD gjorde 2016, där man ställde frågor till 1 160 personer i åldrarna 15–79 år.

I undersökningen svarade hela 83 procent av de tillfrågade att miljömedvetenheten väger tyngst när det gäller att skaffa elbil. Miljöaspekten är alltså viktigare än både ekonomin – att det är billigare än bensin och diesel – och det nutidsmässiga, alltså att vara först med det senaste.

Hela 42 procent av de tillfrågade svarade dessutom att de ser elbilen som ett alternativ vid nästa bilköp. Fördelningen mellan könen var 45 procent för männen och 39 procent för kvinnorna. Det är särskilt den yngre generationen som förhåller sig öppen till elbilen, och 55 procent ser den som en möjlighet vid ett kommande bilköp.

Elbilism är inte idealism

När Christian Nielsen Skjerning för två år sedan köpte en elbil var det inte för att han ville minska CO-utsläppen. Han bytte helt enkelt för att elbilen visade sig ge en suverän körupplevelse. Snart märkte han dock hur en medvetenhet om utsläppen och en stilla entusiasm för elbilar som ett framtida globalt transportmedel började ta form i honom.

–Efter att ha varit elbilist i ett par år tvivlar jag inte på att det är vägen framåt. I början var det inte så mycket medvetenheten om att köra grönt som uppfyllde mig. Men den medvetenheten har helt klart vuxit sig starkare. Efter att vi fick elbil har vi över huvud taget blivit mer medvetna om föroreningar och vad vi själva kan göra för att minska dem. Vi har bland annat satt upp solceller på taket och gjort en grundlig efterisolering av huset. Med de signaler vi numera får från jordklotet borde det vara självklart att vi inte kan fortsätta att köra bil på det sätt som de flesta gör nu, menar Christian Nielsen Skjerning. 

Christian Thomsen bytte inte heller på grund av grön idealism. Han bytte av skäl som de flesta barnfamiljer kan förstå: En Nissan Leaf var helt enkelt mycket billigare i drift än familjens dieseltörstiga Skoda Octavia. Eftersom han leasade bilen och samtidigt hade ett avtal med en fast avgift, var det lätt att se hur mycket han sparade på att ladda bilen med ström i stället för att elda den med diesel. Han sparade exakt 1 800 kronor varje månad. 

Siffrorna ljuger inte

Men en det är en sak att spara pengar. Logistiken runt att ladda bilen är något helt annat, vilket Christian Thomsen ofta får frågor om. Det förvånar honom lite.

–Det första folk frågar är nästan alltid hur långt bilen går på en laddning. Enligt min mening borde de fråga hur långt man kan köra på en vanlig arbetsdag, hur bra den går eller hur mycket jag sparar på driften. Det tar ju tid att tanka också. Man är ju så van vid det men det tar längre tid än man tror. Jag tycker inte det är något som helst problem att behöva stanna i tjugo minuter för att ladda bilen. Jag tar en kopp kaffe och kollar mejlen medan jag väntar. 

Christian Thomsen har aldrig haft några problem med att få elbilen att klara familjens olika vardagsärenden. När han och hustrun hälsar på släkten kostar det en 20 minuters laddning per väg –  två relativt korta stopp, som varken vuxna eller barn tycker är jobbiga att göra. Därför förvånar det honom att inte fler familjer gör som de. 

–Jag är förvånad över att det inte finns fler elbilar på vägarna. Själv skulle jag varken kalla mig frälst eller idealist. Jag är snarare den mycket rationella typen som gillar att göra stora kalkyler. Det gör jag även med elbilen, och då kan jag bara konstatera att siffrorna aldrig ljuger, avslutar Christian Thomsen.

Nästa steg i CLEVERs publika laddnätverk

CLEVER har Sveriges största publika laddnätverk som växer kontinuerligt. Nu blir det även enkelt att ladda vid flygplatser, tåg- och busstationer. Under 2017 kommer CLEVER att sätta upp totalt 120 nya 22 kW-laddstationer vid trafikknutpunkter i södra Sverige och Köpenhamnsområdet. Varje laddstation kan ladda två elbilar. Laddstationerna är en del av EU-projektet MECOR “Multimodal e-mobility connectivity for the Oresund Region” vars syfte är att koppla ihop användningen av elbilar med tåg, buss, båt eller flyg.