ANNONS FRÅN HANSAWORLD

”Autonoma transportbilar blir detaljhandelns död”

"De självkörande transportbilarna kommer att bli ett dråpslag för detaljhandeln", säger Karl Bohlin, vd för Hansaworld. Foto: Kristofer Hedlund

Det fokuseras mycket på självkörande personbilar. Lika stor inverkan på samhället kommer de självkörande transportbilarna att få. Deras ankomst förebådar en tid av ekonomisk förändring menar Karl Bohlin, vd för Hansaworld, i en framtidsspaning.

Publicerad Uppdaterad

– De självkörande transportbilarna kommer att bli ett dråpslag för detaljhandeln. De flesta detaljister har en stor merkostnad. Det mesta av påslaget kommer att med hjälp av ekonomins grundregel försvinna från priset när man beställer på webben och får varan direkt distribuerad från centrallager, säger Karl Bohlin.

Den nya distributionslösningen kan kapa kostnader som transport ut till butiken, kostnader för butiksytan och lönekostnader för personal. I stället för en butiksanställd, väntar en självkörande bil utan förare på gatan och meddelar dig med ett sms när den är framme. I den modellen förlorar både chaufförer och butikspersonal sina jobb.

– Nyckeln till förändringarna är redan här. När transporterna inte kostar pengar från centrallagret, då kommer det att gå väldigt fort. Det handlar i grund och botten om tillgång och efterfrågan där branscher med stora påslag kommer att få det tuffare i en butiksmiljö. När skillnaden kommer rent prismässigt, får många företag en kalldusch, konstaterar Karl Bohlin.

Mathandeln är ett område som han menar har stora förändringar att vänta. ”Plötsligt kan kunden beställa på nätet och få färska varor som ingen har klämt på, levererade till dörren med full returrätt och till halva priset. För att inte tala om att slippa bära hem varorna”.

– I dag är priset på webben ungefär detsamma som i butiken och man plockar ut lite vinst på webbhandeln för att marknaden inte kommit igång. När marknaden mognat sjunker priset på mat i butik drastiskt. Det blir inga matbutiker kvar efter det. Den här utvecklingen gäller också för andra branscher som kläder, säger Karl Bohlin.

Vad kommer att finnas kvar då? Enligt Bohlin överlever närlivsbutiker, högprisbutiker med personlig service och livsstilsbutiker som erbjuder ett helhetskoncept.

Det är inte bara priserna som han menar kommer att pressa handlarna. Innerstaden kommer i allt högre grad att fyllas av självkörande bilar. I takt med att tjänster utvecklas som låter personer hyra ut sina fordon kommer självkörande taxibilar att dominera.

– Är man beroende av bilbunden trafik och har en affär i innerstan, ja då ska man tänka till. Den här utvecklingen är inte särskilt positiv om man har stora, skrymmande varor som folk vill köra i privatbilar.  Är vi inte beredda på förändringarna, ja då knakar samhället i sina fogar, avslutar Karl Bohlin.

Om innehållet

Den här artikeln har skrivits för HansaWorld av Borg & Owilli i samarbete med Brand Arena.Brand Arena är mediebolaget Alma Talent Medias avdelning som hjälper varumärken att nå ut med sina budskap i redaktionella miljöer. I medieplattformen för native och branded content ingår varumärken som Affärsvärlden, Ny Teknik och Lag&Avtal och Dagens Media.