Terrorforskaren: Svårt höja säkerheten i öppna samhället

2016-03-22 13:46 Monica Kleja  

Det är möjligt att höja säkerheten på flygplatser och T-bana i Europa. ”Men det skulle kräva stora ingrepp i infrastrukturen”, säger terrorexperten Magnus Norell.

Vid dagens blodiga explosioner i Bryssel var terroristernas mål T-banan och flygplatsen.

Vad är deras syfte?

– Det är inget nytt i det alls. I den här islamistiska hotbilden ingår att slå mot infrastruktur, mot soft targets - där många människor rör sig. Det har varit ett uttalat mål i decennier. Då får man stor effekt, många kan skadas och dödas.

Det säger Magnus Norell, forskare med inriktning på terrorism, och som bland annat är knuten till tankesmedjan The European Foundation for Democracy, som har säte i just Bryssel.

Finns det några sätt att öka skyddet för resenärer? Hur skyddar vi oss?

– I det öppna samhället är det svårt. Alla som flugit till och från Bryssel vet att det inte finns några kontroller eller någon säkerhet vid ingångarna. Det är precis som på Arlanda och många andra håll också.

Borde säkerheten vara högre vid entréerna?

– Det beror på var du lägger ribban. Men om du flyger från Tel Aviv i Israel så har de ett system där man stannas och kollas på väg in på flygplatsområdet. De kollar att man inte har vapen eller bomb på sig.

Men att införa liknande kontroller här hemma skulle kräva stora ingrepp i infrastrukturen, uppger han.

Att placera ut fler säkerhetskontroller på en flygplats skulle dock kanske vara mindre komplicerat, än att använda sig av säkerhetskontroller vid ingångarna till i T-banan där miljontals människor passerar dagligen, konstaterar han. Det skulle bli långa köer.

– Har man ett öppet samhälle så är det ju som sagt svårt.

Dagens dåd - kan de ha varit en hämnd efter gripandet av den misstänkte terroristen Salah Abdeslam, som antas vara delaktig i Parisattackerna i november 2015? Eller var de planerade sedan länge?

– Jag tror att det kan finnas en koppling till gripandet, men - personerna fanns där, logistiken fanns där, så attackerna var planerade, säger Magnus Norell.

– I måndags varnade dessutom vice premiärministern i landet för att det fanns en hög risk för terrorattentat i Bryssel. Och redan innan dess fanns det ju en hotbild. Jag tror inte att någon i belgisk säkerhetstjänst eller polis är särskilt förvånade över det här.

Men man stängde inte T-banan som man gjort tidigare när risken för attacker varit överhängande?

– Nej, det är hela tiden en balansgång vad man ska göra.  Det beror ju i sin tur på vilka indikationer man har.

Hur kan terrorceller hålla sig dolda, smita undan säkerhetspolisens radar?

– Vi får inte veta allt som säkerhetstjänsten gör. När man tittar på attentat som skett tidigare har en del av personerna varit kända av polisen. Men ingen, jag skulle vilja säga, ingen, har resurser att täcka in alla potentiella terrorister i samhället.

– De riskerar slinka mellan fingrarna, eftersom du måste helt enkelt prioritera. Men i bland har det också dykt upp personer i nätverken som man inte känt till. De blir omöjliga att hitta om man inte har fruktansvärt tur. Det är svårt alltså – och resurserna finns alltså inte att följa alla.

Än så länge har belgisk polis inte fastslagit vilka dagens terrorister var. Men mycket tyder på att islamister ligger bakom, bland annat deras modus operandi.

– Belgiska källor pekar på det. Men vi vet inte vilka som utförde attentaten än. Men poängen är att hotbilden från islamister funnits ett tag.

I Belgien uppges nu gränsen till Frankrike ha stängts, belgiska kriscentret uppmanar på Twitter medborgare att stanna hemma, företag och arbetsplatser stänger ned. Det pågår ”lock down”, i kampen mot terrorn.

– Men de islamistiska miljöerna i Belgien har hunnit sätta sig i decennier. Arbetet att komma åt dem kommer ta lång tid, säger Magnus Norell.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt