Samhälle

Facebook slår tillbaka mot valkritik

Efter att Donald Trump valdes till USA:s president, till både opinionsföretagens och många väljares förvåning, har kritik riktats mot Facebook. Företagets sätt att agera nyhetsspridare utan att kunna kontrollera fakta kan ha påverkat valutgången, enligt forskare.

Det vi klickar på i Facebooks flöde ger företaget en fingervisning om vad vi vill ha – och ger oss därefter mer av samma vara. I det amerikanska tvåpartisystemet har detta gjort att demokratiska och republikanska väljare lever i två olika Facebook-verkligheter, skriver The Guardian.

Men Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger att tanken på att hans sociala nätverk skulle ha påverkat valet är ”ganska galen”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här