Tåg från London till

Peking på två dygn

Kina planerar att bygga en snabbtågslinje mellan London och Peking.

Med en fart på 350 km/h tar resan 48 timmar.

Tåg från London till  Peking på två dygn

De tre linjerna för snabbtåg ska kunna tas i drift inom tio år.

Tåg från London till  Peking på två dygn

De tre linjerna för snabbtåg ska kunna tas i drift inom tio år.

Tåg från London till  Peking på två dygn

Det kinesiska snabbtåget CRH2 har en toppfart som närmar sig 400 km/h. Foto: Kimon Berlin

På bara två dygn ska man kunna åka tåg den 800 mil långa sträckan mellan London och Peking.

Det är den kinesiska staten som presenterat sina framtidsplaner för internationella snabbtågslinjer.

De kinesiska myndigheterna förhandlar med 17 länder om tre olika järnvägslinjer som knyter samman länder i Östasien, Sydostasien, Centralasien och Europa, enligt den brittiska tidningen Telegraph.

– Om allt går som vi vill kan de tre linjerna vara färdiga inom tio år, säger Wang Mengshu, som är seniorkonsult vid Kinas nationella projekt för höghastighetståg.

Den norra linjen mellan Kina och Europa går främst genom Ryssland.

– För sträckningen genom Sibirien finns redan ett avtal mellan Kina och Ryssland, säger Wang Mengshu.

Kina har även kommit långt i förhandlingarna med Vietnam och Burma om den linje som går mellan Kunming och Singapore.

Vietnam har exempelvis gått med på att ändra landets spårvidd till den som används i Kina.

Enligt Wang Mengshu har idén om höghastighetslinjerna inte fötts i Kina.

– Det var de andra länderna som kontaktade oss, speciellt Indien.

Den tredje linjen som planeras går också mellan Delhi och Kazakstans huvudstad Astana via en omväg genom Iran.

Då många av länderna som täcks av de planerade järnvägslinjerna är utvecklingsländer med dålig ekonomi vill Kina gärna att de betalar direkt med råvaror. Enligt ABC News har exempelvis Burma gått med på att betala med mineralen litium som främst används för batteritillverkning.

Den internationella satsningen är en utvidgning av den massiva utbyggnad av snabbtågslinjer som nu görs i Kina. Under de kommande fem åren ska motsvarande fem tusen miljarder kronor investeras i nästan 30 000 kilometer nya järnvägsspår, skriver Telegraph.

En av de linjer som är färdigbyggd går mellan Wuhan och Guangzhou. Den 100 mil långa sträckan trafikeras av Harmony Express som är världens snabbaste tåg med en toppfart på nästan 400 km/h.

Vid sidan av råvaror från de inblandade länderna ska den internationella satsningen finansieras av den kinesiska staten, banklån och kapital från den privata sektorn, skriver Telegraph.

Av:Jan Melin

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/ 21 mars 2010 18:27 Sortera: Senaste överst

Inte som i sverige..

En järnväg över halva jorden från planeringsstadie till klar inom 10 år.. Det är annat än Botniabanan det! Se och lär, Sverige.

Anmäl

Svar till Erik

Allt handlar om hur mycket resurser man vill lägga ner. I Sverige har vi inte råd att anställa ett par miljoner arbetare att jobba med ett projekt.

Anmäl

Svar till Erik

ellerhur! fixa och fixa nu! det är tragiskt

Anmäl

Svar till chob

Varifrån hade du tänkt att pengarna skulle komma ifrån, högre skatt?

Anmäl

Svar till Erik

Chansen att detta bara tar 10 år känns bizarrt liten. Dra dyr snabbtågsräls genom Europa, genom länder där tåget får stanna max en gång! Alternativt ta in kinesiska arbetare att göra jobbet (vilket lär bli kravet om ett land inte vill betala för sin del av rälsen)... Jag tror att den kinesen som sa att allt skulle kunna vara färdigt om 10 år inte har förstått skillnaden mellan totalitärt styre och demokratiskt.

Projektet blir kanske inte ens av, det räcker med att ett europeiskt land känner att de inte blir tillräckligt kompenserade. Om man blandar in EU så blir det ännu mer lurigt för då kommer alla länder att vilja att sträckan ska dras genom just deras land, och om det inte blir så så ska de få ersättning för det.



Men jag gillar idén! Hoppas min pessimistiska vision inte slår in :)

Anmäl

Svar till Erik

När vi byggde stambanorna så gick det undan. Sedan fick vi systemet med oändliga överklaganden... ;-(

Anmäl

Svar till JOnatan

10 år är ganska lång tid, att bygga den borde inte behöva ta mer än 3-4år, man bygger ju hela banan på en och samma gång, att den är längre påverkar inte konstruktionstiden så mycket.



Tycker dock 400km/h är lite mesigt, sträckningen känns lite si så där med. Tekniken för magnettåg erbjuder redan idag 700km/h, och inte helt omöjligt skulle de gå att uppgradera till runt 900km/h och bli en knivskarp konkurrent till flyget.



Bansträckningen ser lite mysko ut, ser ut som att nån vill undvika Tyskland och de flesta länder som Ryssland har ockuperat. Sträcknignen om S:t petersburg ser ju inte direkt ut som en genväg heller, bygga direkt från Odessa till Moskva, med ett stickspår till S:t petersburg känns betydlgit mer optimalt.



Finns mycket myter om att maglev är dyrt, Ultra speed 500 har gjort en rejäl utredning om området som kan läsas, de är dock ett stort antal sidor att plöja igenom.

http://www.500kmh.com/pdfpublications.html

Väldigt gedigna beräkningar

Anmäl

Svar till Sharpless

Det är väl snarare politikernas beslutsvånda och dom utdragna tillståndsprocesserna i Sverige som gör att allt tar sån tid i Sverige.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Tycker också att Maglev tekniken är imponerande. Då de dock inte har byggt något sådant spår någonstans i världen, ja inte ens på en så lönsam sträcka som London-Glasgow är det la inte troligt att man bygger ett sådant spår runt halva jorden.

Anmäl

Svar till Ingenjör

där har du en poäng!

kanske inte var lika mycket långbänkar, utgrävningar, överklaganden miljönissar MM.

inom EU skulle inte prospekteringen klaras av på 10år

Anmäl

Svar till Fredriko

Hur menar du nu? för att de inte byggs nån kan de inte vara lönsamt? De låter som en ganska tokig slutsats.



Dessutom finns det 8 stycken operativa maglev banor i världen och ytterligare 3 under uppbyggnad och ytterligare 17 inom olika delar i planeringsstadiet.



Maglev verkar vara Sverigedemokraterna inom transportteknik, alla andra verkar vara fast beslutna om att ignorera bort dem. Får jag fråga hur många gånger du hört något om något maglev spår förutom de i shanghai, tyskland och JR spår i japan?

Anmäl

Svar till JOnatan

Varför inte ha roterande tåglinjer då? I sex månader tuffar tåget genom Sverige, därefter sex månader genom Danmark osv.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

väldigt märklig kommentar för att komma från dej!!



kanske förstår du att stora nyttiga infrastrukturprojekt behöver stöd i början?

Anmäl

Svar till sc

Bara saker man inte förstår som man anser vara märkliga.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Det är Kalmar dom vill undvika.

Dom har några obetalda fakturor där!



Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

eller att man har tänkt sig att unyttja befintliga spår för att spara tid och pengar .

Anmäl

Svar till JOnatan

det finns väldig få som skulle klara av att hålla ett sånt här löfte, men jag tror att Kina är en av dem. Man ska komma ihåg att under OS så krävde staten att bara varannan bil fick köra och hur blev det varannan bil körde

Anmäl

Svar till tomas

Befintligt spår används redan, om man vill bygga en ny linje behöver man ha ökad kapacitet, och då är befintligt spår inte lika ekonomiskt

Anmäl

Svar till Fredriko

Jag åkte med ett Maglev förrförra veckan. Det verkade som det fanns. Fort gick det i alla fall.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Kineserna har säkert all kunskap om Maglev och vilken teknik som blir bäst. De har ju egna erfarenheter av Maglevtekniken.



Vad gäller avstickaren till St. Petersburg har väl planeraren på järnvägsministeriet sett att St. Petersburg är en viktig punkt att passera med tanke på alla svinrika oligarker som bor där. Visst, man tappar lite i tid men kanske tjänar i intäkter...

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Undvika Tyskland? Nej, nej! De inser förstås det är mycket tuffare att bygga snabbspår genom Alperna än över slätterna i Polen och norra Tyskland!

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Att vara Sverigedemokrat = Vara dum i huvudet. Så det är väl självklart.

Anmäl

Svar till BP

Orsaken att Kineserna inte gillar maglev beror snarare på att de inte ännu har tekniken att tillverka banan själv. Kineserna gillar helt enkelt inte att importera stora mängder material. Kinserna håller på att utveckla en egen variant av maglevbana, men den har ännu inte samma kapcitet.



Man kan få precis samma resultat med en split/matning till S:t petersburg och då spara både rälskm och pengar, samt tid. Lösningen som föreslås är inte annat än korkad.



Albärj:

Jag tipsa städerskan på jobbet att sopa trappan uppåt i stället för att få mer utmaning, hon tyckte de va en dum idé, verka inte som att hon gilla utmaning.



Nisse:

Vad baserar du det på? Jag har röstat på SD, lika dant flera av minna vänner. Har en uppmät IQ på 164. Var drar du gränsen för dum i huvudet? 170?

Anmäl

Svar till Sharpless

Nej du,det handlar om vilja! politisk vilja det finns en vilja att sälja vapen och tillverka vapen men inte viljan att ge Pensionärer ett rimligt Liv eller att ge sjukvården en bra kvalitet.eller inkludera tandvården i övrig vård. det handlar om vilja och inget annat

Anmäl

Svar till JOnatan

"Jag tror att den kinesen som sa att allt skulle kunna vara färdigt om 10 år inte"



Kommunister har alltid vara bra på att tala vackert och grandiöst. Tio år. Visst. Men finns det ett kommuniststyre i Kina om 10 år ...?



Skitsnack.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Angående gränsen för dumihuvudet...du kan få två av mina definitioner:

1. Den som tror att IQ har med intelligens att göra och skriyter med sin IQ istället för vettiga argument.

2. Den som röstar på sverigedemokraterna.

Anmäl

Svar till Erik

JA men då ska vi inte tala om den lilla knölen hallandsås Har åkt mellan osaka o tokyo med snabbtåget vilken upplevelse. Sverge är minst 60 år efter i järvägsteknik

Anmäl

Svar till Sharpless

Nej inte till arbetare men det finns milj. till att gräva sig igenom en liten skitås i stället för att ta några gamla DM3or från malmbanan där dom klarar ca 6000ton

Anmäl

Svar till Per

Du briljerar iaf med avsaknad av social kompetens.



Kom tebax när du klarar av att debattera.



doris1:

60 år? de låter inte korrekt, för 60år sedan hade Japan inte ens snabbtåg. Första Shinkansen kom för ca 50år sedan.

Det var egentligen först 1992 så Shinkansen uppgraderad till vad vi betraktar som höghastighet, de tidigare tågen körde i en hastighet som motsvarar våra tåg idag.

Gröna tåget kommer troligen att vara i trafik i Sverige nån gång under 2010-talet.



Tekniskt sett är vi inte långt bakom japanerna, vad de gäller administration är de en helt annan femma.

Anmäl

Imponerande

Hoppas dom inte stöter på någon "hallands ås" på vägen..

Anmäl

Svar till Jan S

Vad man kommer att stötta på är Al Quaida, Tjetjener, Uigurer och IEDs längs med rälsen.

Anmäl

Svar till Annan P

Jo det blir nog en riktigt fin angreppspunkt för terorrister i framtiden, lär vara svår att skydda.



Fast jag måste ändå säga att det är en jäkla intressant idé... kör hårt kina.

Anmäl

Utmärkt terrormål som en sittande anka.

Det kommer inte att bli av. Har tänkt på det för länge länge sen. Det kommer att bli omöjligt att bevaka hela rälsen om man inte använder spionsatelliter med laser som bevakar och kan grilla upp terrorister längs med rälsen.

Väldigt pessimistisk till denna världen är Shangri La utgångspunkt.

Anmäl

Svar till Annan P

Vi får väll se till att utrota alla terrorister då, vi har 10år på oss, från och med...... NU!

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Ett litet problem bara, vem är terroristen? Definiera terrorism går, definitionen beror dock till stor del på vem som definierar.När det är fixat, vem är personen? Det blir svårt att lura ut på 10 år.

Anmäl

Svar till AL

Terrorist = Alla som inte är med på politikernas/ledarnas planer: "Är man inte med oss är man emot oss...". Kanske?

Anmäl

Svar till AL

"Definiera terrorism går, definitionen beror dock till stor del på vem som definierar."

Inte alls, de är bara folk som själva stöder terorism. Det finns en klar och tydlig defintition av terorism



En terrorist är någon som avsiktligen angriper civila mål för att uppnå militära eller politiska mål.



Om man angriper ett civilt mål av misstag är man dock ingen terrorist.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Men sen finns det ju såna problem som att Mandela, var terrorist, men är det inte nu,

Delar av staten Israels tidigare ledare (Begin m.f.l) var terrorister, men är inte längre klassade som det, Arafat o.s.v.

Menar du att man ska utrota blivande statsledare i förväg eller?

Anmäl

Svar till Lasse Törnqvist

Utrota terrorism betyder inte nödvändigtvis att man ska döda alla som håller på med det.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

"En terrorist är någon som avsiktligen angriper civila mål för att uppnå militära eller politiska mål."



Med den definitionen är de flesta militärmakter i hela världen terrorister och i förlängningen alltså även alla politiker som är ansvariga för militärens handlande. (jag menar inte att alla militärer gör detta hela tiden, men väl att de alla gjort det någon enstaka gång)

Anmäl

Svar till mupp

Hur kom du fram till den slutsatsen? Militärer anfaller nästan uteslutningslös militära mål, och har nästan alltid det som avsikt.



Notera att saker som man normalt sett inte förknippar med militära mål kan vara ett militärt mål, exempelvis en skola som används som militärbas av fienden.



Det finns naturligtvis exempel med terrorbombningar som exempelvis bombningarna av Dressten under WWII.



Allt detta regleras till punkt och pricka under genevekonventionen, så någon större risk för gråzoner finns inte.



Om du anser att någon militär organisation har gjort sig skyldig till terrorhandlingar är du skyldig att anmäla de till krigstribernalen.



Om du fått din uppfattning från Aftonbladet eller dylikt rekommenderar jag dig att lägga ner diskussionen, eftersom du då inte har en aning om vad du pratar om

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

håhå-jaja, nu var du väl rätt löjligt naiv ändå?



"Militärer anfaller nästan uteslutningslös militära mål, och har nästan alltid det som avsikt"



Redan där har du bekräftat vad jag sa. Nyckelordet är *nästan*.



Allt annat du skriver är egentligen ovidkommande, men jag kan ju förtydliga mig:



* Genevekonventionen är ganska ointressant numera eftersom det enda land med makt nog att driva igenom den har deklarerat att de inte binds av den (USA alltså)



* Anmäla till krigstribunalen? Du menar domstolen i Haag eller? Jo det lär dom ju bry sig om. Mer inflytelserika personer än jag har försökt och det hände inte så mycket.



* WW2 var länge sedan och knappast nått som nån kan åtalas för idag.



Jag sa att i princip alla militärmakter idag utan tvivel kan anfalla civila mål om dom tycker det är nödvändigt, det hände massor av gånger i Vietnam, det hände massor av gånger i gamla Jugoslavien, det hände massor av gånger i Gulfkriget, det händer hela tiden i Afrika. etc. etc.

Anmäl

Svar till mupp

"deklarerat att de inte binds av den (USA alltså)"

Nu har du läst för mycket aftonbladet igen. USA har skrivit på Genevkonventionen och följer den, men vissa personer hävdar att de inte följer den, och de får man göra, men då är min fri att väcka åtal, annars kan man hålla käften.



"Mer inflytelserika personer än jag har försökt och det hände inte så mycket."

Dom bryr sig, men om man anmäler USA för att man läst aftonbladet, så kan jag tänka mig att de inte väcker avtal, man måste ha lite kött på benen och inte bara floskler.



"Vietnam, det hände massor av gånger i gamla Jugoslavien, det hände massor av gånger i Gulfkriget, det händer hela tiden i Afrika. etc. etc."

Som vanligt, skitsnack, fram med bevisen.



Folk som snackar om sådant här brukar normalt sett kallas rättshaverister, som påstår massor med övergrep, men inte har någon som helst bakgrund till påståenden

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Storbritannien har ju använt sina anti-terroristlagar mot Island, så Island måste därmed vara en terrist-nation.

Börja med att utrota islänningarna?

Anmäl

Svar till Brasse

Nu har du förväxlat monetär lagstiftning med terrorlagstiftning.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/ 100311, 06:45

Om verkligheten ändå vore så enkel som du vill få den att framstå. Håhåjaja.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

lilla vän, jag trodde du var vuxen men du verkar inte kunna argumentera på högre nivå än "du läser bara aftonbladet blah blah". Nej, jag läser inte aftonbladet.



Orkar inte diskutera mer om detta, du verkar ha en tendens att dra förhastade slutsatser om folk.

Anmäl

Svar till mupp

Eftersom dina argument är hämtade från aftonbladet och inte från verkligheten så vad ska man tro. Lagstiftningen är på ett speciellt sätt, de kan du inte bestrida.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/ 11 mars 2010 13:25

""Vietnam, det hände massor av gånger i gamla Jugoslavien, det hände massor av gånger i Gulfkriget, det händer hela tiden i Afrika. etc. etc."

Som vanligt, skitsnack, fram med bevisen"".

Har du sovit dig igenom hela vår nutidshistoria,(från andra världskriget, fram till dags dato)?



Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

"Lagstiftningen är på ett speciellt sätt, de kan du inte bestrida."



Det har jag aldrig gjort heller. Lagstiftningen är fullständigt ointressant. Hela poängen är att den inte följs.

Anmäl

Svar till AL

Ja jag tycker nog att vissa politiker och akademiker beter sig som terrorister.. Om vi skall gissa oss till vilka som är terrorister då har vi ju inga politiker kvar eller hur! vem skall sabba våra liv då?

Anmäl

Svar till mupp

Det är väl själva definitionen på en Sverigedemokrat :-)

Anmäl

2 dagar eller 2 veckor?

Har de räknat med tiden för alla gränskontroller dårå? Det tar 2 dagar i effektiv restid kanske men måste söka visum 2 veckor i förväg till Ryssland, Kina mm. Tjoho tjena!

Anmäl

Svar till Kalle

Det behövs inte då kineserna i vanlig anda låser tågen utifrån. För *din* säkerhet :)

Anmäl

Svar till hmmm

Man låter helt enkelt paspolisen åka med tåget.

Anmäl

Världens snabbaste tåg...

"Harmony Express som är världens snabbaste tåg..."

Räknas inte Maglev till tåg? De går ju i ca 431 km/h i Shanghai.

Anmäl

Svar till Marcel

Tänkte precis samma sak. Åkte med den i somras och 430 knyck kändes som väldigt snabbt. Dessutom är det någon som kallar sig "Fredriko" högre upp som påstår att man inte byggt någon maglev i hela världen då börjar man verkligen fundera på om man ens bör läsa igenom kommentarerna efter artiklar. Förutom Shanghai så har även Tyskland en maglev och du Herr Fredriko... På sträckan London - Glasgow är det planerat en maglev. Läs mer här: http://www.500kmh.com/

Anmäl

Svar till Marcel

Håller med. 430kph verkar mer än "nästan 400kph" :P



Varför bygger vi inte Maglev i Sverige?

www.byggmaglev.se

Anmäl

Svar till Zerp

har för mig att maglev mest är till för persontransporter.

Jag har fått intryck av att avsikten är att transportera gods. Då blir kinesisk indusri mera konkurenskraftig, när man kan leverera med några dagar i transporttid.

Är det någon som sett något om maglev för godstransport?

Anmäl

Svar till tomas

Finns inte transrapid i drift med de systemet, men de finns mocup modeller för container transport. Transrapid tågen kan utan problem bara en FEU. Transportera TEU går de med, men då får man lite spill.

Transportera bulk, så som malm och säd kan man glömma, men de borde man inte transportera så långa sträckor med tåg alls, då är de skepp som gäller.



General Atomics i San Diego har dock ett maglevsystem för hantering av containrar på korta avstånd. De har idag en bana för utvärdering på 8km

http://atg.ga.com/EM/images/facilities-sd-lg.jpg

Anmäl

Svar till tomas

Jag tyckte varken bilderna eller formuleringen "skall man kunna åka" antydde godstransport...



Undrar även varför man vill ha gods i Höghastighetståg. Finns det någon annan stans över huvud taget?



Men jag kan ju förstås vara förvirrad.

Anmäl

Svar till tomas

ett passivt kontainermeglevprojekt



http://www.ccdott.org/transfer/projresults/2005/task%201.26.1/task%201.26.1_10.pdf

Anmäl

Vinter

Sibirisk vinter, snö och is... och snabbtåg?

Anmäl

Svar till GBK

En kines med avisningsslang och snöskyffel var hundrade meter samt ett helt gäng som tar hand om tågen när de kommer in till stationen så är problemet löst.

Anmäl

Svar till GBK

Transrapid är anpassad för snöoväder, de är nog ganska ovanligt att de blir 3-4 meter snö så att snön når upp till banan.

Anmäl

Svar till GBK

Kanske lika att köra i vakuumtunnlar då istället? Så kan man öka hastigheten till 1000km/h också.

Anmäl

Svar till kvadrat

Precis, med vakuumtub blir man helt väderoberoende, blir allt värdefullare för oss.

Att energiförbrukningen minskar till pipeline-nivå öppnar fler tillämpningar:

Frakta kärnhetvatten till husuppvärmning: Vi dumpar kärnvärme i hav, och värmer fjärrvärmenät med bristbiogas.

Sverige får också växande problem/kostnad med ökande nederbörd, medan syd-EU torkar.

Finns mängder av fördelar för just Sverige att börja bygga billighetsbanan (meny:Bygg EUtåg).

Anmäl

Svar till MetroBloggen.se/Magleva

vakummtub eller vakummpump på ena sidan!

Anmäl

Spårbredd

Ni som vet, vad är det för spårbredd i de olika länderna?

Anmäl

Svar till Bloppe

Det problemet löser man genom att inte ha någon spårvidd alls. Typ Alweg i modernare form.

Anmäl

Äntligen!

Detta är framtiden. Hur går det här i Sverige? Ostlänken? 10 års funderande + 15 års byggande? Suck..

Anmäl

Lilla patetiska Sverige

Om man kunde lära sig att skilja på driftsbudget och investeringsbudget hade stora statsningar på t.ex. infrastruktur spm järnväg och tåg inte varit ngt problem. Men nej, all utveckling skall väl ske genom ngn avreglering...ty visionerna hos våra folkvala handlar blott om en budget i balans...suck.

Anmäl

Drivnining/energi

Snabbtåg drar som bekant ganska rejält med energi. Det är räknat på person/last ganska låg energiåtgång men för ett helt tåg är det en inte oansenlig energimängd som krävs.



Givetvis kommer väl banan vara elektrisk och frågan är då varifrån banan ska få sin energi. Brukar det inte sägas att snabbtåg i Sverige skulle kräva att vi bygger ett nytt kraftverk bara för denna. Vad kräver då inte en bana av denna storlek?



Anmäl

Svar till TomasR

"Det är räknat på person/last ganska låg energiåtgång men för ett helt tåg är det en inte oansenlig energimängd som krävs."

Myter, vad baserar du det på? Institutionen för transportteknik på KTH gjorde en utvärdering av det och kom fram till TVÄRT OM, att snabbtåg drog MINDRE energi i 200km/h än vad loktåg gör i 130km/h, och skillnaden var stor.



Däremot kan ju ett snabbtåg göra fler resor, och förbruka mer kraft totalt sett, men detta får man ju faktiskt räkna av på ökad BNP.

Anmäl

Svar till Sv

mmh, hur går det ihop? Visst, snabbtåg har ofta en bättre vindprofil än gamla hederliga tåg men vill man putta upp något som väger några hundra ton i 400 km/h krävs det en del. Nåja, nu säger jag inte hur mycket snabbtågen kräver bara att med en så lång bana kommer det krävas en hel del kraft om den ska trafikeras normalt.



Fast en fördel mot lokaltåg, de behöver inte stanna varr femte kilometer för att plocka upp folk.



Så frågan ligger kvar, nog kommer det kräva en hel del el?

Anmäl

Svar till TomasR

Jämförelsen var mellan en RC6:a, ett X2000, ett X40 samt ett Regina.

http://www.gronataget.se/upload/PublikaDokument/GronaTagetFolder_AndraUpplaganMaj2009.pdf

Sida 3:

Ett par faktorer är väll helt enkelt loktåget är ålderdomligt, tungt och oströmlinjeformat. X2000 är förvisso modernare men har fortfarande gamla växelströmsmotorer och dragenhet. Gröna tåget har klustra dragenhet, modern PM motor och bättre lastprofil.



För Transrapid går steget ännu längre. Att sänka hastigheten på ett snabbtåg generar inte heller nödvändigtvis lägre förbrukning. Dessutom blir tåget ineffektivare vilket generar en livstidsmiljöpåverkan som är högre.



Medan högre fart ger mer luftmotstånd ger det även bättre utnyttjande grad, mindre personalkostnader, färre tåg, mindre statisk energiförbrukning.



Jag skrev Loktåg, inte lokaltåg.



"Så frågan ligger kvar, nog kommer det kräva en hel del el?"

http://www.gronataget.se/upload/PublikaDokument/GronaTagetFolder_AndraUpplaganMaj2009.pdf

Sid3

http://1.bp.blogspot.com/_SuLwTE-gYTc/SX7bXnIC4MI/AAAAAAAACM4/RpP_lRgKYGk/s400/image-8.bmp

Notera att den tyska jämförelsen är per säte och den svenska är per passagerare, den svenska tar alltså hänsyn till fyllnadsgrad vilket är orsaken att de svenska tågen tycks dra mer el.

Gröna tåget kör dessutom i 250km/h, det är i praktiken något energisnålare än ICE.

Anmäl

Svar till TomasR

Flygplan gör visst av med en del energi också har jag hört.

Anmäl

Svar till Lisse-Lasse

dem drar drygt 0,0029l per km och passagerare. Ungefär som en bil. Men jag tycker att politiker skall pressa fram BioBränslet lite mer.. Så flyget får en bättre miljöprofil.. nått att kanske kräva vid nästa val

Anmäl

Svar till xirux

0,29 l/100km? (gängse benämning numera antar jag). Har du fel på decimalerna? Eller börjar vi skåda Pärleporten?

Anmäl

Kortaste vägen

Borde inte det vara en tunnel? ;)

Anmäl

Svar till TomasR

Det är så sant. En vakuumtunnel där man färdas utan friktion med frittfall över till andra sidan, tar endast 42 minuter oavsett mellan vilka 2 punkter på jorden tunneln går :) http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_train

Anmäl

Svar till J

Geodiametern passerar inte så många coola resmål på vägen, vilket däremot vakuumtub-omkretsen gör. Rörelseenergin fås tillbaks som el vid insaktningen vid målet, så vatten i tankskyttel är snålare än pipelinefrakt. Räddning från allt värre lokala extremer torka/översvämning.

Anmäl

Komplett vansinne!

Att försöka konkurrera flyget på den sträckan, genom att bygga höghastihetsjärnväg för tusentals miljarder, är rent kvalificerat vansinne!

Anmäl

Enormt projekt är enormt

Underhållningsarbetet måste ju bli större än konstruktionen. Men skönt att det satsas på tåg återigen =)

Anmäl

Heja!

Kul idé, kinesen bangar inte för infrastruktur. När man nu har så extremt mycket gods som går från kina, är det inte läge att bygga spår till godstrafik också? Containerfartyg är väl hyfsat energieffektiva pga sin storlek, men det blir en rejäl omväg jämfört med en järnväg och avgaserna är inte alpluft. Förkortad frakt torde vara intressant för industrin. Någon som har koll på om gods skickas med tåg från kina till europa idag?

Anmäl

Svar till Funderingen

Båt är det vanligaste då många fabriker ligger vid/nära kusten. Största marknaden ligger på andra sidan havet för Kinesen (USA). Men vi får se hur länge det "håller".

Anmäl

Svar till Funderingen

jarnvägen skall gå över ryssland till östersjön och är i första han avsedd att förkorta ledtider för gods från Kina , persontrafiken blir på köpet så att säga.



Anmäl

Ersätter mycket flyg.

Höghastighetståg för globala distanser. De bör ingå i ett nytt miljöavtal inom FN där målet sätts till att minska koldioxidutsläppen med mer än 90%.

Om kineserna bygger dessa järnvägar kommer det att bli draghjälp åt oss i Sverige där t.ex. Ostlänken mellan Järna och Jönköping först kan börja byggas 2014 (Jag trodde den var rprojekterad och klar att sätta igång att byggas!)varefter det säkert tar 8 år innan den är klar. Och sedan kommer man fortsätta med Götalandsbanan som med svensk fart tar minst 10 år att få färdig efter beslut.Kan kineserna ge ossen kick så kanske vi kan "mota den överdrivna massbilismen i grind".

Anmäl

Svar till Eie Herlitz

Varje tåg är bättre än flyg. Men när vi nu ligger efter i infrastruktur, bör vi bygga nästa generation: Magleva är 100 ggr energisnålare än dessa tåg. Är >4 ggr billigare och snabb-byggt, pga lätta prefabricerade tubsektioner.

Åker i enskild skyttel, så kan utan att störa andra, köra rätt in med sin lilla elbil, sedan vid målstationen ut. Ger bilens oberoende, men 10 ggr snabbare, och 1/10 i vikt.

Eliminerar CO2utsläppen från: Transporter =30% av totalen idag. Husvärme=30 (levererar kärnvärme). Skogsbränder 20(kör ut vatten,ökar CO2upptag).

Magleva är unik att ensam minska 80%. Också att sanera metan. Se film mm i

Anmäl

Svar till MetroBloggen.se/Magleva

Tågen kanske har en bättre miljöprofil om elen kommer från Kärnkraft,vindkraft eller vattenkraft. men många av dem länderna som tåget kommer passera, har faktiskt kol och oljekraft från stalin tiden. Och då havererar den MiljöProfilen

Anmäl

Alperna?

Skön sträckning på tvärs genom alperna, verkar billigt! :-)

Ska de inte dra en tunnel tvärs över atlanten när de ändå är i gång... :-)

Anmäl

Väl snabbt...

Hallå! DEt är tre veckor kvar! 1 april ska man inte ta ut i förskott.

Anmäl

Vison

Även om det här aldrig blir av är det kul att se kineserna tänka lite globalt. Och pengar till ett sånt här projekt tror jag inte är något problem. Jag har för mig att de sitter på ett antal tusen miljarder dollar i amerikanska statspapper. Det är väl bara att sälja några av dem. På kuppen kan man skapa lite dollarkaos samtidigt och verkligen visa vem som sitter på makten detta århundrade...

Anmäl

Svar till knäppupp

Ja, det är på så sätt att kineserna tänker globalt. Här hemma röstar politikerna om det är ett folkmord eller inte i den staten före Turkiet. Det är globalt också. Fy de slösar våra pengar.

Anmäl

Det är så det ska se ut!

Fantasilösa västerlänningar brukar säga att det inte är fysiskmöjligt att bygga 800mil på 10år eftersom vi utgår från att det ska byggas som vi gör, på längden och inte på bredden...

Anmäl

1a april redan?!

Tiden går fort när man har kul... alltid dessa snack om terrormål. Det är väldigt ovanligt med terrordåd. Hade det varit vanligt (vilket det verkar som i den offentliga debatten) så skulle ju fler än en (eller två, beror på hur man tänker) ha rasat de senaste 10 åren! För övrig gillar jag tanken på att resa från nordöstra Kina till centrala Indien via norra Kazakstan och Teheran! :-D

Anmäl

Mittens rike!?

Chinas ledning har big vision!

Förmodligen är det tänkt att det är kineser på tåget.

I västvärlden styrs tänkandet av kortsiktiga bonussystem

eller att vinna nästa val.

När detta projekt har slutförts så kanske Banverket i Svedala har borrat sig igenom Hallandsåsen.

Anmäl

Bygg bygg bygg!!!

Oljan sinar och har vi inga ersättningsalternativ är den är skut så fasar jag för konsekvenserna! Heja Kina framtiden ligger för era fötter om ni fortsätter med liknande projekt!

Anmäl

Visst är det möjligt.

Svenskar gillar inte att jobba.Allt gnäll om snöras.Väntar hellre till att tak rasar ned.Jag har vistats en längre tid i bla. Kina.Vill kineserna ha någonting gjort blir det gjort med beslutsamhet och energi.(Se på tex. OS).Det finns ingen anledning till att medelkinesen skall ha sämre levnadsstandard än medelsvensken.

Anmäl

ser ni likheten!?

Var det inte Stalin, som satsade hårt på tåg?

Anmäl

DN

jaha, så det var härifrån dn fick bilden..

Anmäl

Mer Folk

Tycker man borde släppa in mer folk i Sverige, kortsiktlig så är invandrarna problem. Men, långsiktlig så kommer befolkningen att öka, det gäller att ha mycket folk för att kunna betala för ett sånt projekt och genomföra det.

Sverige och Danmark kommer aldrig att komma ifatt Kina, Indien eller andra länder så länge man drar upp landsgränsen för invandring.

Anmäl

Teknikrevyn

Golfen tillbaka i Google Earth

Golfen tillbaka i Google Earth

Funktionen för att hitta golfbanor i Google Earth plockades bort i våras. Men nu är den tillbaka. 1 kommentar

Enklare använda
Photoshop gratis

Enklare använda Photoshop gratis

Onlineversionen av Photoshop har hottats upp med nya verktyg och funktioner. Nu behövs inte heller någon registrering för att använda gratistjänsten.

Annons
Commodore 64 gör
 comeback - igen

Commodore 64 gör
comeback - igen

1980-talets succédator Commodore 64 ska nu väckas till liv. Till utseendet en exakt kopia av originalet. 12 kommentarer

Det här är världens
 snabbaste batteribil

Det här är världens
snabbaste batteribil

Det nya hastighetsrekordet för batteridrivna elbilar är 495 km/h. Kraften kom från 1 600 litium-jonbatterier. 1 kommentar

Kör superdatorn
 direkt i mobilen

Kör superdatorn
direkt i mobilen

Superdatorberäkningar kan göras i mobilen. Med en gratis app för Android som inte ens kräver någon internetanslutning. 2 kommentarer

Flinka fingrar
 slår sms-rekord

Flinka fingrar
slår sms-rekord

Hur snabbt messar du: ”The razor-toothed piranhas of the genera Serrasalmus and Pygocentrus are the most ferocious freshwater fish in the world. In reality they seldom attack a human”?
25,94 sekunder är det nya världsrekordet. 1 kommentar

Annons
Tuff utmanare
 till Segway

Tuff utmanare
till Segway

Segway har fått konkurrens av en motorcykel som är dubbelt så snabb. På bara ett hjul. 4 kommentarer

Sol istället
 för tandkräm

Sol istället
för tandkräm

En tandborste som drivs av ljus rengör tänderna och dödar bakterierna utan tandkräm. 3 kommentarer

Forskare bärgar
 Titanic virtuellt

Forskare bärgar
Titanic virtuellt

En vetenskaplig expedition ska ”bärga” Titanic virtuellt. Efter en omfattande utforskning av vraket ska forskare bygga en superdetaljerad 3D-modell som blir tillgänglig via webben. 1 kommentar

Facebook visar
 var vännerna finns

Facebook visar
var vännerna finns

De som kör Facebook i mobilen kan nu se var vännerna befinner sig. Funktionen heter Places och finns i Facebooks nya app för Iphone. 3 kommentarer

Flashhårddisk litet
 som ett frimärke

Flashhårddisk litet
som ett frimärke

Ett nytt flashminne på 64 GB väger bara ett gram och kan lödas fast som hårddisk direkt på moderkortet. 2 kommentarer

Microsoft utvecklar
 ny flygsimulator

Microsoft utvecklar
ny flygsimulator

Som en efterföljare till Microsoft Flight Simulator introduceras nu ”Flight” som blir ett nätbaserat spel. 2 kommentarer

Så piratkopierar du
 gamla LP-skivor

Så piratkopierar du
gamla LP-skivor

LP-skivor kan ganska lätt kopieras. Det handlar inte om att rippa ljudet utan att göra en riktig fysisk kopia. 9 kommentarer

Kameran som
 är en projektor

Kameran som
är en projektor

En ny kamera kan användas som fristående videoprojektor och visa allt som finns på en ansluten dators bildskärm. 1 kommentar

Google Earth hittar svartbyggen

Google Earth hittar svartbyggen

Myndigheter i USA har börjat använda Google Earth för att leta efter svartbyggen. I en liten stad hittades 250 pooler som saknade tillstånd. 35 kommentarer

Forskare hackar bilen
 trådlöst via däcket

Forskare hackar bilen
trådlöst via däcket

Mätaren av bildäckets lufttryck kan användas för att trådlöst hacka sig in i bilens elektroniksystem. 17 kommentarer

Köp dig en riktig
 Yellow Submarine

Köp dig en riktig
Yellow Submarine

En liten gul ubåt för privatbruk dyker till 300 meter där den kan stanna i sex timmar. Men den är ganska dyr.

Världens största ur
 har börjat ticka

Världens största ur
har börjat ticka

I muslimernas heliga stad Mekka har världens största klocka börjat visa tiden. Den mäter 43 meter och syns från flera mil. 12 kommentarer

Hur många olika
 böcker finns det?

Hur många olika
böcker finns det?

Google har räknat hur många olika böcker det finns i världen. Gissa hur många de är. Tio miljoner, hundra miljoner eller kanske över en miljard? 1 kommentar

Hembyggd dator
 sätter pi-rekord

Hembyggd dator
sätter pi-rekord

Med en hembyggd pc har en japansk systemingenjör och en amerikansk datorstudent satt nytt världsrekord i beräkningen av antalet decimaler i pi. 16 kommentarer

Här fixar du enkelt
 din egen hitlåt

Här fixar du enkelt
din egen hitlåt

I en virtuell musikstudio på webben kan du själv mixa ihop din egen musik. Låtarna kan sedan laddas hem eller placeras i en jukebox där andra kan lyssna. 4 kommentarer

Hotellrummet för
modellrallaren

Hotellrummet för modellrallaren

Ett japanskt hotell har specialdesignats för tågentusiaster. I ett av gästrummen finns en stor modelljärnväg.

Google fann Rubiks
kubs magiska siffra

Google fann Rubiks kubs magiska siffra

Googles datorer har räknat ut hur många vridningar som mest behövs för att lösa Rubiks kub. 9 kommentarer

Nu är det slut på
”försenad ankomst”

Nu är det slut på ”försenad ankomst”

Med en skolbuss som kör 590 knyck bör det bli slut på ”försenad ankomst”. Kommer Jan Björklund att beställa den jetdrivna bussen till svenska skolor? 17 kommentarer

Golfklubba
för fuskare

Golfklubba för fuskare

Med en gräsklippare i golfklubban blir ett snedslag ut i ruffen inget problem.

Blypennan som
 skriver i evighet

Blypennan som
skriver i evighet

En penna med stiftet av bly sägs ha nästan evigt liv. Även skriften som inte kan suddas. 11

Annons
Musen som
kan räkna

Musen som kan räkna

För alla datoriserade räknenissar finns nu en mus med inbyggd kalkylator. 1

Det här är inget kameraobjektiv

Det här är inget
kameraobjektiv

Likheterna med en kameralins är påfallande. Men det här är något helt annat. Gissa vad.

Koppla hårddisken
 trådlöst till nätet

Koppla hårddisken
trådlöst till nätet

Utan någon ledningsdragning kan man ansluta hårddisken till nätet och komma åt den via en webbläsare. 2

Annons

Jobb131 st

Annons

Taggar

Visa alla

Vad är en tagg?

NyTeknik sätter taggar på allt innehåll. Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman.

Annons Annons

Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Information från företag

NyTeknik Klipp

De coolaste kamerafunktionerna till din mobil

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se

Annons