Här är Sveriges nya eko-bil!

Liten, lätt och snygg och byggd på ett helt nytt sätt i nya, lätta material. Den väger bara 130 kilo och kostar under 50 000. Den heter Smite och vill bli Sveriges nya cityfavorit.

Se Smite posera i helfigur...

Se Smite posera i helfigur...

...och från sidan i eko-målning.

...och från sidan i eko-målning. Foto: Vehiconomics

Den brittiska bilbyggaren Harry Morgans första bil var en trehjuling. Det byggdes 30 000 trehjuliga Morgan mellan 1910 och 1955.

Den brittiska bilbyggaren Harry Morgans första bil var en trehjuling. Det byggdes 30 000 trehjuliga Morgan mellan 1910 och 1955. Foto: Wikipedia

Husqvarna Vapenfabrik byggde prototypen till en trehjulig efterkrigsbil med en 500 cc DKV-motor 1944. Men projektet lades ned 1945.

Husqvarna Vapenfabrik byggde prototypen till en trehjulig "efterkrigsbil" med en 500 cc DKV-motor 1944. Men projektet lades ned 1945. Foto: Sajten Mo-ped.se

Volkswagens trehjuliga experimentbil GX3.

Volkswagens trehjuliga experimentbil GX3. Foto: VW

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

På onsdag ska personerna bakom Stockholmsföretaget Vehiconomics för första gången berätta om sina planer på ett helt nytt cityfordon – en trehjuling för både vanliga bensin- och etanolmotorer och elmotorer.

Det sker på Energitinget i Älvsjö där Sveriges samlade energikunskap visas upp och diskuteras.

- Vi har hittills varit väldigt tysta om vad vi hållit på med, men nu blev vi inbjudna av Energimyndigheten och då tackade vi ja, säger Håkan Lutz, en av de tre grundarna, till Vehiconomics.

Vad handlar det om?

- Vi har ett smart koncept hur man ska bygga ett snyggt och säkert stadsfordon som drar lite bränsle och blir billig i inköp.

Håkan Lutz

- Både chassi och kaross är gjutna i kompositmaterial och väger nästan ingenting, motorn är liten och bränslesnål och hela fordonet är konstruerat för kostnadseffektiv produktion.

Vad är det för material och vad är det för motorer?

- Chassit är en ”monocoque” med störtbur som byggs av sandwichkomposit, ungefär som en Formel 1-bil, och karosser formas av en mycket tunn, okrossbar plast.

Andreas Broryd

- Vi bygger för ett antal olika motorlösningar, där vi redan från början har en traditionell förbränningsmotor och ren batteridrift med elmotor, men där den extremt lätta konstruktionen också gör att det går enkelt att utrusta den med bränsleceller eller hybriddrivlinor.

När kommer bilen?

- I sommar hoppas vi kunna börja sälja. Vi har en rullande funktionsprototyp men behöver bygga en produktionsprototyp också. Men vi har redan kontakt med företagen som ska bygga chassi och kaross åt oss.

Sohrab Kazemahvasi

- Men det är ingen ”bil”. En bil är en stor och tung sak. Vi bygger inga bilar, vi bygger en ny typ av fordon.

Hur stor är den och hur mycket bränsle drar den?

- Den första modellen är tvåsitsig och har tre hjul. Det är en av finesserna som gör den lätt och billig att bygga. Den blir strax under tre meter lång och kommer att dra 0,15–0,17 liter milen i stadstrafik.

Det låter som en EU-moped?

- Ja den blir lika liten, men den blir säkrare, tystare, snålare och mer miljövänlig. Den går att typbesiktiga som en EU-moped för max 45 kilometer i timmen, men den ska typbesiktigas för hastigheter runt 90 kilometer i timmen också.

Har byggt Eco Marathon-bilen Agilis

KTH-bilen Agilis tävlar i Shell Eco-Marathon.
Foto: Team Agilis

Håkan Lutz säger att idén bakom Vehiconomics är att skapa en bekväm och snygg citytransport med helt ny teknik.

- Det byggs många små bilar i dag, men de är byggda i plåt och väger mer än ett ton. Vi har reducerat komplexiteten i bilbyggandet med 90 procent och byggt en bil för ett enda specifikt transportbehov – säker citypendling.

Håkan Lutz, Andreas Broryd och Sohrab Kazemahvazi startade Vehiconomic i april förra året.

Sohrab Kazemahvazi är teknikern, de två andra är ekonomer.

Sohrab Kazemahvazi doktorerar på KTH i materiallära. Han är expert på lätta material och var med och byggde KTH:s supersnåla Eco Marathonbil Agilis, en trehjuling i kompositmaterial som ställer upp för tredje året i rad i Shell Eco Marathon i sommar.

- Andreas och jag träffades på Handelshögskolan i Stockholm och återförenades efter flera år i detta projektet, säger Håkan Lutz.

Fler artiklar av: Lars Anders Karlberg

Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Kjell Svedman 19 mars 2009 19:27 Sortera: Senaste överst

Kopia

av tyska trehjulingar tycker jag mig ana. Märkligt att dessa kanske mest berömda trehjulingar inte nämns i artikeln vad jag kan se.

Sen drar jag mig till minnes bilar med sex hjul. Minns inte om de nånsin vann ett Formel 1-lopp men Ronnie Peterson var väl på pallen med en sexhjulig Tyrrell när Gunnar Nilsson vann.

Anmäl

Svar till Urban

Precis min tanke! Messerschmidt hette dom, Lasse Åberg kör ju en i Sällskapsresan! Det är ju en ren rip-off vad jag kan se på bilderna...

Svara
Anmäl

Svar till Urban

En ren kopia skulle jag säga. Humbug!
Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_KR200

Svara
Anmäl

Svar till Urban

Sexhjulingarna vann dubbelt 1976 på Anderstorp (av alla ställen).
1977 när Ronnie körde en så hade GoodYear slutat utveckla de små framhjulen, så han hade det inte lätt.

Svara
Anmäl

Svar till Hans H

men han lyckades få den runt banorna hyfsat, men så var han ingen dussinförare heller.

Något minne har jag också av att antingen March eller Lotus experimenterade med fyra bakhjul, men aldrig i tävling.

Svara
Anmäl

Svar till Urban

Ronnie körde inte Tyrrel,han hade inte haft det lätt med fyra framhjul eftersom han körde March med fyra bakhjul som han i och för sig vann med i Italien.

Svara
Anmäl

Svar till Jody Schekter

Misstänker att du har fel. Denna länk säger nåt annat

http://www.flickr.com/photos/antsphoto/2239124463/

Svara
Anmäl

Svar till Peter

Håller med föregånede talare! Och vad jag vet så fixade en messerschmitt 100knyck... så 90 är väl inget att hurra över... Vad vi nu vet är Ny Teknik-folket tyvärr saknar en del kunnande i teknikhistoria och ser inte själva denna plagieringspotetial

Svara
Anmäl

Svar till Teknolog

Messerschmitt i sin senaste version klarade 140 km i timmen o var därmed totalt livsfarlig - den körde om vanliga bilar..

Svara
Anmäl

Svar till Jody Schekter

INGEN körde någonsin en March F1 med fyra bakhjul! Den var endast en "mock-up", avsedd att förvirra konkurrenterna och sponsorerna!

Den March 761, som Ronnie vann med på Monza, var en mycket konventionell bil, med fyra hjul.

Svara
Anmäl

Svar till Jannergard

Den uppskrämda Messerschmitt som klarade 140 km/t
hade dubbla bakhjul om jag inte minns helt fel.
140 med en trehjuling är en alltför tuff utmaning!
När får vi se Fuldamobil igen? Den var tvåsitsig i bredd.

Svara
Anmäl

Svar till Jody Schekter

Väldigt mycket fel. Ronnie körde Tyrell 1977.

Svara
Anmäl

Svar till Johan2

Hej
Visst är det den modellen man kopierat, När jag såg bilden hoppade hjärtat till därför jag trodde de hade tagit upp produktionen igen.
Min messerschmitt gjorde 130 och var från 1954 och hade 3 hjul.
en fantastisk transportsak som jag saknar än i dag.

Svara
Anmäl

Gäsp!

Glöm den, de har fått lite projektpengar att leka för något år. Fyller ingen funktion alls, möjligen som transportmedel för gymnasieungdomar i regnig glesbygd. Kan satsa min högra fot på att den aldrig kommer ut på marknaden.

Anmäl

Svar till Alliansen i Täby

tror jag sätter emot.
känner flera pnsionärewr som kör italienska mopedbilar idag.
om de kan hålla priset ut till konsument och rätt försäljningsorganisation så kan det gå vägen.
verkar vara rätt taiming nu när många har väldigt lite i plånboken och med ca 30000lägre pris än mopedbilarna som säljs idag så borde det finnas en fin marknad

Svara
Anmäl

Knivkastare

Det är ju en Messerschmitt! I allafall på utsidan. Om man skulle sänka maxhastighet för lättare bilar till, säg 70 km/h, så skulle man kunna sänka bränsleförbrukning, krocksäkerhetskrav, vikt, minska olycksrisken och bygga en annan infrastruktur.

Anmäl

Svar till Kamikaze

Landbaserad efterföljare till Me 109, världens mest tillverkade krigsflygplan och kanske mest framgångsrika. Sköt ner massor av Spitfire. Tanken med Me 109 eller efterkrigsbilen från samma skapare, Willy Messerschmitt, var aldrig säkerhet. Det var att billigt och effektivt fullgöra uppgiften.
Under kriget, vinna luftstriden, efter kriget, färdas enkelt och billigt bland ruinerna i väntan på att åter kunna ratta en Mercedes och återta herraväldet.

Svara
Anmäl

Cabriolet!

Seriöst! Fixa utan tak så är det en jäkligt skön sommarbil om inte annat!

Anmäl

Svar till Henke

Bara lyfta av plastskalet... Borde vara utbytbart som skalet på vissa mobiltelefoner. :)

Svara
Anmäl

Ännu några drömmare som går i väggen

Lekskolan får en ny trampebil - den välter inte vid ett älgtest - den blåser av vägen långt innan dess!

Anmäl

Trevlig bil

Skulle förmodligen klara en stor dels av en persons transportbehov inom tätbebyggelse. Frågan är bara om man törs ge sig ut i trafiken med den.

Någon som vet om det blir tillåtet att nyttja cykelbanorna om den är registrerad som moped ?.

Anmäl

Svar till Rolle

3-hjuling för bred för GC-bana!

Svara
Anmäl

Svar till Rolle

Frågan är om man törs ge sig ut på cykelbanorna om halva bilar ska köra omkring där.

"Eko-bilar" ska konkurrera med större bilar, inte med cyklister. Annars är de inga "eko-bilar".

Kom ihåg att cykeln är överlägsen vad gäller ekonomi och miljö. Dessutom får du cykla den i stort sett överallt. Friskvård får du på köpet.

Svara
Anmäl

Svar till cyklist

Tycker bilar ska vara lika lite på cykelbanorna som cyklar på bilvägar

Svara
Anmäl

Svar till j

Tyvärr fungerar inte det överallt i Sverige idag eftersom cykelvägar är underprioriterade.
Själv bor jag i Linköping, en stad som är ett riktigt föredöme vad gäller cykelvägar. Det är väldigt tydligt att det har en positiv inverkan på folks cykelvanor, här är det inte bara studenter som cyklar.

Svara
Anmäl

Svar till j

Bilvägar....är det så en typisk bilist uttrycker det? Vägar (ej bilvägar) är till för alla fordon (motorvägar med mera undantagna), cykelvägar för cyklar

Svara
Anmäl

Svar till Rolle

"EU-mopeder" får inte framföras på cykelbanor. De långsamma (25 km/h)-mopparna får köras på cykelbanor. Men det här fordonet är ju betydligt bredare än en moped, så oavsett klassning vore det direkt olämpligt att trängas på cykelbanor med det.

Svara
Anmäl

Svar till j

Finns faktiskt en klar fördel med att cykla på "bilvägar":

1. De som kör bil har körkort. Det har inte alla cyklister, vilket upplevs som besvärligt.

2. Många cyklelbanor är även gångbanor. De renodlade cykelbanorna är ofta dragna så att fotgängare hamnar på dem, även om de är aktsamma.

3. Cykelbanor saknar bra skyltning och slutar ofta mot trafikriktning, i ett torg, eller i ingenstans. De är ofta gropiga och krokiga. De är ofta inte byggda för högre hastighet än 15-20 km/h.

4. Ibland så är cyklelbanorna spärrade med bommar. Fråga mig inte varför, men det är verkligen märkligt.

Tyvärr så har vi idag en trend då bilfilerna byggs smalare så att det inte finns plats för cyklister. Dessa tvingas då upp på smala, farliga och långsamma cykelbanor ofta fulla med vinglande fotgängare.

Bil är bättre. Bra vägar och få fartkontroller. Inget trams.

Svara
Anmäl

Snygg???

"- Vi har ett smart koncept hur man ska bygga ett snyggt och säkert stadsfordon "
Allvarligt, är det någon som tycker den är snygg? Jag tycker den ser ut som en groda. Det är nog si och så med säkerheten också.

Anmäl

Svar till x

Jo, den har onekligen "ranaidiska" drag (fast det har ju Porsche 911 också), men om du pussar den bilr den kanske till en Rolls Royce!

Svara
Anmäl

Bil....

En bil är en stor tung sak... som uppfyller krock skydds lagarna.
Faktum är att världens minsta bil var bra mycket mindre än dessa, men denna tillverkades för krock skydds reglerna kom.

Att göra en litet lätt fordon som inte uppfyller krockskydsreglerna är inget svår.

Det borde dock inte vara omöjligt. Att förlänga nosen med en typ som liknar den som finns på formel 1 bilar borde ge både adekvat krock skydd och bättre aerodynamik utan att bli så tungt. Konen som finns fram på F1 bilar väger inte mer än ett par KG och är tillräcklig för att skydda en frontalkrock med en betong mur i hög hastighet.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Kan tänkas vara en bra lösning, om än dyr med tanke på vilka material som används i formel1-bilarna. Problemet är att folk krockar i alla möjliga riktningar, varför man behöver omringa hela bilen med säkerhetszoner. Plötsligt är den lika stor som en vanlig bil...

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Menar du samma kon med frontvingar som man ibland ser bytas ut efter småkrockar, eller det som sitter innanför?

Sen är jag inte övertygad om att man kan frontalkrocka mot en betongmur i Formel 1. Jag tror att man antingen inte alls godkänner banan eller lägger något framför som dämpar, en däckstrave till exempel

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Husqvarnas prototyp från 1944 ser som att den har deformeringszon runt om.

Svara
Anmäl

Svar till Lennart

Absolut inte speciellt dyr. Det är vanlig kolfiber som används i F1 bilar. Det är sant att folk krockar i alla möjliga riktningar, men de händer inte så ofta att man kör in i en träd/mur/hus/etc med sidan först.

Om någon annan kör in i sidan på dig gäller det att din bil är hårdare än deformationsstyrkan på fronten på den andra bilen, att åstadkomma det är inte enkelt, men långt från omöjligt.

Claes
"Sen är jag inte övertygad om att man kan frontalkrocka mot en betongmur i Formel 1"
Du borde läsa på lite. Det är nämligen numera ett krav bland F1 att de ska klara vissa typer av crahssitationer. En av dessa krocktyper är att köra rakt in i en betongmur i hög hastighet.
Jag ställer två frågor
1: minns du när nån cracha i F1 sist
2: minns du när någon dog i F1 sist?
F1 bilar är extremt säkra, vist händer det att någon dör, men de kör i farter runt 300km/h, vilket vi knappast gör på vägarna (iaf inte jag)

Rolle:
Den såg fin ut, förstod inte varför de inte använde den i stället.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

ja, krasher i F1 inträffar väl mer eller mindre i varje lopp.

Med hög hastighet menar jag ren frontalkrock i 200-300 km/h rakt mot en mur............tror inte att du stigit upp ur bilen med ett leende då. Den rena tryckstöten skulle kanske ta kål på dig.

Jag minns inte när nån senast dog i F1 men det var ju inte så länge sen en svenks när nog fick sätta livet till i USA:s motsvarighet.

Svara
Anmäl

Svar till Claes

Indy 500 är inte samma som F1. Kraven är helt anorlunda och Indy 500 är betydligt farligare. Vist var de någon som dog för 3-4år sedan i F1, men å andra sidan var de någon som dog i trafiken i går utan att köra i 300km/h.

Naturligtvis klarar inte F1 bilarna att köra in i väggen i 300km/h. Men Med lite vinkel klarar de ofta det i praktiken blir den realtiva hastigheten mot väggen vid krocken ofta över 80-90km/h. Detta är långt mycket högre än de flesta cracher på våra vägar. Inte nog med att F1 förarna överlever, normalt sett hoppar de ur bilarna och går där ifrån själva och är mest sura över att de inte klara loppet.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Indy 500 är såvitt jag vet en enstaka tävling, inte namnet på hela tävlingsserien.

Vad menar du med den relativa hastigheten? Är det i en särskild riktning eller den absoluta hastigheten? För övrigt tror jag att de grusade ytorna oftast bromsar hastigheten till något som bilar och människor klarar

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

"Vist var de någon som dog för 3-4år sedan i F1"

Jasså vemdå?

Den senaste jag vet som kolade i F1 var Ayrton Senna.

Svara
Anmäl

Svar till Claes

Jag kör inte 200-300 km/h på någon väg. Var kör du?

Svara
Anmäl

Svar till Påläst

Var 2 funktionärer några år tillbaka men de blev prckade av flygande hjul så kanske inte helt relevant. (därför har de stålvajer nu som ska hålla kvar hjulen).

Annars är närmast ralf schumaher några år tillbaka i Monaco (bröt benet tror jag). Så ja de tål en hel del.

Svara
Anmäl

Svar till Brmm

det var 200-300 km/h in i en mur med Formel 1, alltså långt från vanlig landsvägskörning

Svara
Anmäl

Svar till Brmm

de som är så tokiga skall inte köra på allmänna vägar.
det finns tävlingsbanor för sådant.
för övrigt har jag för mig att högsta tillåtna hastighet på svenska vägar är 110

Svara
Anmäl

Ny fordonsklass

Ideen tycker jag är toppen, oavsett om det är tre eller fyra hjul på fordonet.

Varför inte verka för en ny fordonsklass inom EU, till skillnad mot EU-moppen skulle man kunna införa ett fordon för städer som är användbart. Med krockskydd och med en maxhastighet på 80-90 km/h.

Förslagsvis tvåsitsig och eldrift skulle premieras lägre skatt, gratis parkering osv.

Anmäl

Svar till Mikael Alatalo

Jag skulle definitivt inte vilja åka fortare än 70km/h med ett sådant fordon (och även det är tveksamt). Krocksäkerhet, vindtålighet mm gör att den kommer att vara fullkomligt livsfarlig i högre farter.

En krocksäker lågviktsbil med en maxhastighet på 90km/h, batteridriven med en räckvidd på 5 mil - det vore något det...
...men då måste skattereglerna anpassas för det så att det blir ekonomiskt fördelaktigt...

Svara
Anmäl

Svar till Mikael Alatalo

Finns redan en sådan klass. Kraven är
Max 400kg + batteri
Max 90km/h hastighet
Max 15kw motor
Klassen har såvida jag vet inget krav på krockskydd.

Svara
Anmäl

Svar till Mikael Alatalo

Mycket snack om krocksäkerhet mm. Jag begriper inget. Man tillåter muskelmotorcyklar mm samtidigt som man snackar krocksäkerhet. Lägger mijoner på krocktester och airbags mm.Hur tusan får ni ihop det? Jag kan få böter för att jag åker i sveriges säkraste bil utan bilbälte, samtidigt som grannen får åka oskyddad, utan krav på annat än hjälm, på sin 100 hästars båge! Att snacka säkerhet för dessa Messerschitt kopiorna är en ren pseudodiskussion! Titta på verkligeheten ett tag istället!

Svara
Anmäl

Svar till Yang

Det dör ca 500personer om året i trafiken. Majoriteten av de som dör sitter i en bil. Ganska många är oskyddade trafikanter. Väldigt få åker motorcykel. Vad detta beror på vet jag inte. Vad som är viktigt är i vilket fall att folk på 3 eller 4 hjul på landsvägarna lider bland de större riskerna att dö, detta till trots att bilarna idag redan är mycket väl skyddade.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Motorcyklisterna kör ju inte så mycket på vintern, kanske kan vara en bidragande orsak till statistiken?

Sedan har ju motorcyklar en mycket kortare bromssträcka.

Eller är det helt enkelt så att motorcyklar är så pass farliga att man kör med huvudet och inte invaggas i någon falsk säkerhet som man kanske gör när man sitter i sin stora stadsjeep med 8 krockkuddar och antisladdsystem?

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Visste inte att det fanns en sån klass, men min poäng är att till skillnad mot den klassen, EU-mopeder och motorcyklar borde man införa ett säkert fordon för transport i städer.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

såvitt jag förstått så är motorcyklisterna överrepresenterade bland dödsoffren när man betänker deras andel av total körsträcka över året

Svara
Anmäl

En busklassiker

En busklassiker med Messerscmitt och liknande var att ett gäng med barn bar iväg och ställde dem på någon "lustig" plats. Det lär man få se upp med igen. Man kanske kan få dem levererade med en bojsten.....

Anmäl

Svar till Peter

Det inträffade ju även med folkvagnar. jag kommer ihåg när jag och klasskompisarna på mellanstadiet flyttade vikariens bil runt hörnet på skolan... ;-)

Svara
Anmäl

Inte för att vara en messerschmidt, men..

..det är ju en Besserwisser! Eller om det var tvärtom?

Anmäl

Svar till Andreas Lundgren

Ja, det vore kul om Ny Teknik ordnade en omröstning
om namnet på den.
Jag föreslår Besserschmidt till omröstningslistan.

Svara
Anmäl

Kul idé

Med elmotorere i framhjulen och och batterier i bottnen bör den kunna bli vindstabil och hyfsat bekväm för korta stadsturer.

Anmäl

Hur är detta möjligt ?? KOPIA

eller har mönsterskyddet utgått, men verkar ju biligt att kopiea och sen försöka ta äran åt sig.Dok håller jag tyst med vad jag skulle vilja säga dessa herrar,då jag inte vet bakgrunden,men det finns ju andra "nya" företagare som tagit äran åt sig för "nya" uppfinningar ,som t,ex överfallsalarm och klädstyle...Fattar inte hur pressen kan medverka till detta samtidigt som man slår ner på fildelare som bara kopierar till eget bruk,men nu verkar det som om man kan kopiera allt annat och får statsbidrag och klapp på axeln,fattar ingenting???

Anmäl

Fula miljöbilar

Varför måste miljöbilar alltid ha så provocerande desing att ingen vågar köpa dem?

Anmäl

Svar till Nisse

Det skulle jag också vilja veta :/

Svara
Anmäl

Svar till Bubbeltrubbel

Anledningen till att man tvingas göra så radikala designbeslut har göra med luftmotstånd som är en elbils värsta motståndare. Dagen bränsleslukande bilar har ingen framtid eftersom vi inte har något bränsle som kan erstätta oljan i någon större utsträckning. Vi har inget annat val än att tänkta om hur ett fordon ska se ut i framtiden. Plåtbilens tid är snart över och våra barn och barnbarn kommer inte ha tillgång till billig energi som vi har tagit för givet och slösat bort i en takt som är skrämmande.

Svara
Anmäl

Svar till Robert Malmström

skitsnack.. cw værdet på den dær lær vara høgre æn på en modern vanlig bil

Svara
Anmäl

Svar till Robert Malmström

Så luftmotståndet skulle vara högre för en elbil av någon märklig naturlag? Jag tror nog kostnader, räckvidd och annat är betydligt större problem för elbilar.

Svara
Anmäl

Svar till Robert Malmström

En bil som ska köra i låga hastigheter i stadstrafik behöver naturligtvis inte vara aerodynamisk.
Anledningen till att den ser ut som den gör är att hela karossen ska tillverkas i ett stycke och vara lastbärande utan att ha en ram som bär upp den.
Jag tycker dock att dom hade kunnat tänka lite på designen också, inte bara på funktionen.

Svara
Anmäl

Svar till Sven-Åke

Självklart är inte luftmotståndet högre på en elbil men elbilar med dagens batteriteknik får inte med sig lika mycket energi som en bensinbil. Därav måste motoreffekten vara mycket mindre för att man skall få någon större räckvidd. Jag är också helt säker på att denna bil, som har en frontprofil som är mycket liten har en bråkdel så litet luftmotstånd som en modern bil som trycker mycket mera luft framför sig pga av den stora frontprofilen, breda däck med stort luft- och rullmotstånd.

Svara
Anmäl

Svar till Robert Malmström

Då talar du alltså om det totala luftmotsåndet och inte om luftmotståndskoefficienten c_v

Svara
Anmäl

Större?

Hade gjort bilen lite större så hade den nog blivit betydligt intressantare, och kanske inte så mycket dyrare.

Däremot så hade det varit lite intressant hur de har räknat på bilen, d vs hur mycket kostar batteriet, vilken typ, vad för garanti utlovar de etc.

Anmäl

Svar till Andre

Jag tycker att designen ser mycket bra ut i ett luftmotståndsperspektiv och så kan karossen gjutas i ett och samma stycke vilket gör konstruktionen extremt stabil och billig att tillverka. En större bil skulle öka vikten och luftmotståndet. Det skulle även öka behovet av att göra konstruktionen kraftigare eftersom folk skulle vilja kunna lasta mera i en större bil. Att vi ska färdas runt i plåtburkar som väger upp till två ton är inte hållbart längre och vi måste anpassa fordonen efter tillgången till energi. Vi har i princip förbrukat 90% av all olja på mindre än 200 år och det finns idag ingen annan energikälla som kan mäta sig tillverkningsgraden. Oljeproduktionen ger ungefär 10 ggr så mycket energi ut som man stoppar in i hela processen att tillverka bensin eller disel. Etanol ger mellan 0.8 till 2 ggr den energi vi stoppar in i processen att tillverka etanolen. Hur ska vi kunna ersätta oljan när det t.ex. går åt mer energi att tillverka ett vindkraftverk än vad det under hela sin livslängd producerar. Vi måste vakna upp till denna baksmälla som vårat energislöseri har lätt till nu när oljan börjar ta slut. VAKNA!

Svara
Anmäl

Svar till Robert Malmström

Flera studier visar att vindkraftverk under ungefär 6-8 månader producerar så mycket energi som det krävdes för tillverkningen, allt därefter är nettotillskott. Det tycks vara en väl spridd myt att det krävs så mycket energi att tillverka ett vindkraftverk.

Svara
Anmäl

Svar till Robert Malmström

Jaha var kommer plasten i från att bygga sådana är bilar när oljan är slut?

Svara
Anmäl

Svar till Hastings

Tror du att plast måste komma från petroleum?

Svara
Anmäl

Svar till Robert Malmström

biogas kanske kan ersätta en del av oljan på ett miljövänligt sätt eftersom jag sett siffror som säger att biogas kan ge 75twh i sverige om jag minns rätt och fordonsflottan i sverige kräver 80twh eller något sådant och det borde väl ändå vara möjligt att få bort den lilla skilnaden eller?

Svara
Anmäl

Svar till M

Ända upp till 90 TWh har jag sett. Men då har man sopat rent i skogarna, vilket ska undvikas. Men ca 50 i biogas kan vi uthålligt producera av avfall i Sverige.

Att rena och buteljera gasen till fordon kan vara bra, men att göra el direkt kan också det vara den god variant. Kör bilarna på el - det är en fråga om verkningsgrad som t o m jag som icke-ingenjör förstår!

Fordonsflottan drar 80-90 som du säger, men kanske hälften på el. T ex brukar siffran snurra att personbilar på el i Sverige drar 45 fossilt men skulle dra 10-15 på el.

Svara
Anmäl

Vi måste anpassa magen efter matsäcken.

Vi måste inse att oljan snart är slut och jag tycker att detta projekt ser ut som en lysande lösning på en liten del av de problem som våra barn och barnbarn står inför. Vi har, som jag tidigare skrev, förbrukat 90% av jordens tillgång på lättillgänglig olja som det lönar sig att pumpa upp. Hur ska vi i framtid (och då menar jag inte bara de närmaste 50 åren) kunna klara av att ersätta oljan när det idag inte finns något annat än kärnkraft som kan ersätta det massiva behov av energi som vi byggt upp. De energialternativ som ger mer energi än vad som tillförs är solkraft, vattenkraft och kärnkraft men inga av dessa kan ersätta oljan helt. Jag kan bara dra en slutsats av detta. Vi MÅSTE minska vårat behov av energi och då är det ett steg i rätt riktning att minska storleken och vikten på våra fordon. Det finns ingen lösning "runt hörnet" och den enda möjliga lösningen som finns inom en rimlig tidsrymd är fusionsenergi men den har "varit på gång" i 50 år och det kan ta 50 år till innan det kanske finns en fungerande reaktor som ger avsevärt mer energi än vad den förbrukar om det änns är möjligt.

Anmäl

Svar till Robert Malmström

Detta ær en bra ersættning till en moped møjligtvis.

Svara
Anmäl

Inget är nytt under solen.

Jag tror nog att det kan finnas en marknad för ett sådant här fordon,man är ju i alla fall väderskyddad.Inget är nytt under solen.

Anmäl

Forshaga Chopper

Som en pimpad Forhaga chopper
http://tinyurl.com/bbapur

Jag har länge velat haft en Forhaga för att modifiera till eldrift

Anmäl

Svar till nixon™

Köp en och köp tre navmotorer för cyklar, borde räcka

Svara
Anmäl

Svar till nixon™

Forshaga Shopper skall det vara, men den gick även under namnet Norsjö shopper
http://tinyurl.com/c6u3xv
Kallades i min Ungdom för CP-truck, dels för att det vara många hadikappade som körde sådana, men även rena miffon.

På 70-talet kunde man få en Forshaga Shopper av sociala om man ansågs behövande…

Svara
Anmäl

Svar till nixon™


Dom är ju "coola", jag och en kompis byggde en elektrisk "mc" av en sådan i början av 90talet.

Den blev för snabb och original styrning/bromsar/hjulupphängning motsvarade ju inte precis fart/acc.... Läskig att köra, nästan 100% farlig. :-)

Den finns kvar och skall nog trimmas mera en vacker dag

Svara
Anmäl

Fantastisk!!

Jag vill ha en!!!!

Anmäl

Svar till Karolina

Håller med!

Svara
Anmäl

Varför så negativa?

Varför är de som kommenterar så negativa?

Fordonets utseende kan man tycka vad man vill om, men konceptet är ju helt rätt: Att erbjuda ultralätta miljövänliga fordon som fyller utrymmet mellan mopeder och bilar. Väderskyddade, mer bekväma och snabbare än mopeder men samtidigt mycket miljövänligare och mindre resurs- och platskrävande än fullstora bilar.
Dessurom en betydligt bättre plattform för eldrift där tillgänglig energimängd är extremt begränsad i förhållande till förbränningsbränslen.

Majoriteten av bilturerna i Sverige är kortare än en mil och genomsnittsantalet åkare i bilarna är 1,2. Detta borde innebära att ett fordon som detta mer optimalt än traditionella fullstora bilar för majoriteten av de turer som idag körs med fullstora bilar.

Anmäl

Svar till Miljövän

Folk kanske är negativa för att de är ett klockrent plagiat från en tysk bil från 1947. T.o.m startbågen ovanför rutan är identisk.

Att folk åker bil kortare än 1 mil är ju mer ätt folkhälsoproblem än ett miljöproblem. De korta turerna släpper förvisso ut mer NOx och CO, men bränsleförbrukningen blir fortfarande högre för de långa turerna.

Svara
Anmäl

Svar till Miljövän

Ja, precis! Om man står längs valfri pendlingsväg klockan 07.52 en vanlig onsdamorgon och tittar in i de bilar som åker förbi och ser hur många som sitter helt ensamma där inne, då funderar man verkligen på vad vi håller på med!

Svara
Anmäl

No

Trehjulingar stjälper omkull i tid och otid.
Har hjälpt en nu flera gånger.

Anmäl

Säkerhet

Det höga priset skulle man ju kunna komma runt genom någon form av leasing, men vem skulle våga sätta sig i den? Eller blir den rätt säker trots allt tack vare störtburen?
Ska man pendla till en storstad lär man minst färdas på 90-väg iaf..

Anmäl

Göra bättre sjäv

Tycker att detta är ett fall av kan göra bättre själv....

Jag är ingen bilkonstruktör och ingen designer. men de tekniska specarna kan jag nog bräda utan större problem.

http://teknikoverkligheten.blogspot.com/2009/03/battre-sjalv.html

Bild och specifikation. Kom ihåg det är inte bilden som är de viktiga utan specifikationen: Specifikationen är rimlig och baserat på hur mycket fordon med den vikt form och storlek normalt drar.

Anmäl

Messerschmitt kopia

Påminner om min Messerschmitt KR 200.
Inget nytt under solen.

Anmäl

Svar till Jan

Du är i alla fall den ende som vet hur man stavar Messerschmitt! Jag har själv haft två och jag skrev om den i Ny Teknik för ett antal år sedan. Den var en "paragrafbil", speciellt för Führeschein Klasse IV, som tillkom efter kriget och stipulerade Max 200cc cylindervolym - allt annat var fritt. Utöver Messerschmitt fanns BMW Isetta, Heinkel, Fuldamobil, Zündapp Janus mm enligt regeln. När man körde en Messerschmitt ensam var tyngdpunkten långt framme och den var mycket stabil. Med två personer blev stabiliteten sämre, men med endast tio hk var prestandan då inte speciellt imponerande. Ensam gick det fint att köra 80 - 90 km/tim med maxfart 100. En nackdel var att det ensamma drivhjulet baktill hamnade i snösträngen mellan hjulspåren varför det kunde vara lite knepigt att köra på oplogad väg. --Den fanns dock även i ett fyrhjuligt utförande, Tiger, men endast två av dessa kom till Sverige. Den gick 140 knutar, hade en tvåcylindrig motor på 400cc och var mycket stabil. -Vad är det för fel med en fyrhjulig, eldriven variant?

Svara
Anmäl

Svar till Jan

Det är inte så att denna "nya" bil är en gammal Messerschmitt som fått lite ny lack och lite andra "lyft" här och var (a la Boyd C)

Svara
Anmäl

Varför??

Min personliga åsikt:
En förutsättning för att en vara skall säljas är att den skall vara tilltalande. Min första reaktion var: ”hel**te va ful den var” ser ut att vara från 50-talet.

Allt för ofta glöms den estetiska delen. Undrar ifall de någonsin har ställt sig och ärligt svarat på frågan: ”Skulle jag vilja kliva ur ett sådant fordon”.

Missförstå mig inte nu jag är helt för nya koncept och uppskattar personer som lägger ned energi på att förbättra vårt samhälle, men de borde bane mig ha lärt sig vid detta lag att designa tilltalade fordon.

Anmäl

urk

Hur svårt kan det egentligen vara att bygga en SNYGG elbil?
Inte undra på att folk inte är inresserande

Anmäl

LOL

Handikapps-kolli

Anmäl

MEN

BYGG EN MAFFIG "RIKTIG" ELBIL MED MÖJLIGHET TILL FART! Jag lovar, man tjänar på det i jämförelse med bensin ändå.

En som man kan glida om alla i med enorma vridmoment och högt acc!

Anmäl

Bra idé!

Jag tycker om den. En bra idé. Det finns en marknad för dessa fordon. Ett mellanting mellan bil och moped. Bra tänkt. Det gamla tänkandet i ny tappning och med nyare teknik...fordon som dessa har framtiden för sig. Gör en ny fordonklass...Jag vill ha en...trehjuling...

Anmäl

Svar till Sven

Jag gillar Messerschmitt. Synd att tillverkningen upphörde - bra om någon startar det på nytt. Resursbrist och miljöförstöring gör att 50-talets lösning är ok igen. Visst, de flesta vill ha stora och "fina" bilar men säg det då och sluta med undanflykter:
"säkerhet".....my ass. Microbilar blir iaf snart vanliga i trafiken.

Svara
Anmäl

En modern Mästersmitare

Utmärkt liten låda. Själv kommer jag att cykla, förstås. Men perfekt liten Messerschmidt-kopia på el eller 1 dl milen. Kanske köper en till frugan.

Anmäl

wonderful

i am so proud of you lil bro, love you

Anmäl

Engelsk variant

Fanns det inte en engelsk trehjuling, möjligen anpassad för handikappad? Jag har ett svagt minne av att ha hjälpt en dam i en sådan att fylla på bensin för oherrans massa år sedan i England.

Anmäl

Svar till Claes

Det stämmer, den hette Reliant. Mr Bean såg till att välte många. Bara ett hjul där fram gjorde det lätt. Läs mera om den på Wikipedia.

Svara
Anmäl

Svar till Sune S

Jag tackar ...och nu minns jag också namnet

Svara
Anmäl

Framtiden är redan här

http://www.go-one.us/

har alla funktioner, är snyggare, går att köpa idag, och är snålare än fordonet i artikeln.

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

El-messerschmitt vore väl bäst, placera tyngdpunkten lågt för att undvika att den välter (dålig väghållning på orginalet).

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Jag håller med om att Go-one är snyggare än denna MS-kopia, MEN Go-one faller egentligen in inom en annan kategori än MS-kopian. Go-one är i grunden en velomobil, dvs en trehjulig cykel med kåpa. Storleken och vikten är inte mycket större än en cykel, den är gjord för att cyklas på cykelvägar, och samtidigt är den inte gjord för att gå mycket snabbare än en cykel. I grunden är de trots allt byggda på cykeldelar. Farter över 50km/h är inte säkra med en velomobil. Tro på mig jag har provat!
MS-kopian är nästan dubbelt så stor som en modern velomobil, bredden är ca 1,3 m i förhållande till moderna velomobiler som har en bredd kring 70-80 cm (undantaget Leitran). MS-kopian rymmer 2 pers medan de flesta velomobiler, liksom Go-one, rymmer en person. En velomobil (utan hjälpmotor) väger kring 30 kg (de lättaste från 20 kg) medan MS-kopian planeras väga ca 130kg dvs mer än 4ggr så mycket. Velomobiler bygger på cykeldelar som är gjorda för att vara lätta men inte är optimerade för högre farter, medan MS-kopian bygger på motorcykel- och ATV-delar, grövre prylar som klarar större belastning och högre farter.
En velomobil är tänkt att framförallt ersätta en vanlig cykel, erbjuda vädertålighet och något högre hastighet (i bästa fall 50% högre) medan MS-kopian troligtvis är tänkt att ersätta en moped eller motorcykel, alternativt en minibil som Smart (trots att den väger mindre än en femtedel). Kanske även fungera som en lågpriskonkurrent till erbilar som tex Think.
I Sverige går det idag nästan en miljon traditionella bilar per velomobil (dvs antalet velomobiler som används är under 10 st). Danska Leitran är är i särklass vanligast, följt av Allweder, Mango och Waw. Frågan är om en motoriserad jättevelomobil (om det nu är rätt betäckning) som MS-kopian kommer hitta en större marknad?

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

alla funktioner förutom att den inte rör sig en millimeter om man inte trampar..men visst släng dit en elmotor o batteri så..

Svara
Anmäl

Antligen lyssnar nagon pa EINSTAIN

E=ML2 eller nagot liknande. Vad jag vill papeka ar att ingen kan lura naturen. Vill man lyfta tio to tio meter sa kravs det en viss energi - precis som det kravs energi for att ta en svang i en bil. FANTASTISKT BRA att dessa killar har upptackt vad som verkligen galler - MASSAN.
Alla former a kufiska driv-former kan sakert uppfattas som sexigt ar experter - men det ar faktiskt secundart till betydelsen av massan som maste forflyttas. Latta fordon = litet energi behov. Grattis och jag hoppas att vikten kan pressas ytterligare med mera energi besparingar som foljd. TOYOTA Prius vager 1700kg och ar absolut inte en losning, aven om japanerna satter in en vatgas-motor, inte med en vikt pa 1.7 ton.

Anmäl

Svar till BMW F-650

Så rätt, så rätt. Om en god cykel väger 8 kg, en välbyggd båge max 130, vore det väl själva den om ingen kan bygga en bil på 700-800 kg. (Nå, inget för säkerhetsivrare eller trygghetsknarkare, det är klart.)

F-650:an får väl vågen att knäa på 160 pannor?

Svara
Anmäl

kliva i o ur

Ålderstigen design som är helt ointressant för gemene man. Hur kliver man i och ur om man inte är 25 år och väger 70 kg? Kryper? Användartest? Jag vill ha viss värdighet när jag kliver ur mitt fordon.

Kolla istället: http://www.aptera.com/
fler sittplatser, mer lastutrymme och mordern, framtidsinspirerad design.

Tekniktänket är bra men tillbaka till ritbordet med utseendet.

Anmäl

Snygg?? Säkerheten då??

"Liten, lätt och snygg"
Liten o lätt jag men...
Ser ut som en disneykarikatur... Ska jag sitta i den på trafikerade vägar så får jag nog stoppa i mig en burk lugnande först.... Vägrar att åka i bilar under 1300 kg.

Anmäl

Seriöst?

Designen är fruktansvärt ful. Påminner som sagt om en gammal skruttig Messerschmidt. Den här bilen är dödsdömd!

Anmäl

Design

Jag kan hålla med om att den inte är den snyggaste bilen jag har sätt men det hör inte hit. Att säga att "jag vägrar köra en ful bil som väger mindre än 1300 kg" då har man inte förståt vidden av de problem som vi står inför när oljepriset inom 50 år kan 10 dubblas. Samtidigt så går det åt enorma mängder energi och värdefulla råvaror att tillverka miljontals bilar som väger runt 2 ton. Detta är framtiden och det är vi själva som har förbrukat denna fantastiska "gratis" energi som oljan utgjort i ett skrämmande tempo. Miljoner liter i sekunden, miljarder liter i minuten vi bränner olja som om det var fest varje dag utan en tanke på framtiden. Försök att tänkta er era liv utan olja, hur ska vårat samhälle överleva när vi inte längre har råd att transportera varor? Har vi inte en skylldighet att spara olja till framtida generationer?

Anmäl

det här kan vara lösningen!

Jag blir jäkligt sugen. Dom allra flesta av mina resor skulle den här lille rackaren lösa galant, jobbet, handla, kortresor mm. Är det någon som hittar ett schysst alternativ på marknaden idag tas alla tips emot tacksamt. Motorcykeln har funkat hyggligt men kommer aldrig ner i den där bränsleförbrukningen och knappast i bekvämlighet heller med alla ställ, hjälmar, väder och vind. Miljö är en viktig sak, men det jag framför allt ser är att den är så rackarns billig! Ser inte riktigt haken med den.

Anmäl

Underbart

Under, det här är precis vad jag behöver. En gammal vän till mig har en messershmit och där sitter man jämte varandra, hade kanske varit trevligare men jag förmodar att det har med aerodynamiken att göra.

I alla fall, den här tilltalar verkligen mig. Sen nu bara till att priset hamnar på runt 50-60 kkr så drar ni nog runt det hela.

Anmäl

Svar till Power

Konstig Messerschmitt din vän har

Svara
Anmäl

För övrigt vill jag säga

att det är väldigt mycket kommentarer till denna artikel, vilket bådar för ett STORT intresse för konceptet, BRA folk, ni är medvetna om problemet, även om vi inte alla är överens om hur vi ska lösa det.

Anmäl

Plastad Messersmitt

Karossen är en plastad messersmitt.
Börjar jag bli gammal eller?

Anmäl

Svar till Besserschmitt

Messerschmitt Kabinenroller i sina ursprungliga utföranden var ett spännande fordon genom att den saknade backväxel och motorn istället fick rotera åt andra hållet. Det betydde fyra backväxlar och en toppfart kring 100 kmh för den trehjuliga, 140 för den fyrhjuliga 'Tiger'-versionen. Spännande.
Jag tror att sena årsmodeller av den var något bredare - en korpulent bondmora i trakten av Töreboda fastnade i varje fall när hon skulle provsitta baksätet, och det tog lång tid att befria henne. Hennes man köpte en Fuldamobil, den där med minimalt bakfönster. Man kunde ändå se om han var ensam eller hade frun med sig, det visades av vilket håll Fuldan hade slagsida.

Svara
Anmäl

Ge mig! Jag vill ha!

Äntligen ett vaderskyddat alternativ till cykel/mc för oss som hatar tunnebanan

Anmäl

G-wiz

tar mycket hellre denna tyvärr:
www.goingreen.co.uk

Anmäl

Kommentar efter mässan?

Någon som var vid mässan där detta fordon presenterades och som kan recensera/kommentera?

Anmäl

Varför inte riktiga bilar!?

Varför ha inte konstruktörerna av "miljöbilar" rikta fokus på "riktiga bilar" som kommer i produktion istället för att leka med modeller som aldrig kommer att rulla på våra vägar! Vart får de pengar ifrån!? De här skapelserna kommer ALDRIG att lyckas i euro-ncap eller att få några vanliga köpare! Hur har man tänkt sig att kunna stuva in familjen liggande i nåt liten burk med mopedhjul!? Vart skall man få in barnvagnen och matkassarna!?
Är det meningen att alla familjer skall ha 8-10 bilar för olika behov? Vart skall vi ställa alla dem? Kom ner på jorden igen! Bilar ser ut som det gör idag av en anledning, visst finns det säkert ett och annat utveckla för att sänka luftmotstånd och "bränsle åtgång".
Väntar med spänning första frontalkollisionen mellan en långtradare och en "Messerschmitt"... Långtradarna får väl utrustas med starkare strålkastarrengöring i framtiden då...

Anmäl

Svar till Morphen

Det där är väl som att klaga på fritidsbåtar för att dom inte klarar av färjetrafiken till Finland. En minibuss har ett annat användningsområde än en Renault Clio, och en Smite skulle kunna fylla ett annat behov, en lucka som idag inte är intäckt. Varför så negativ? Se potentialen. Sen har du såklart en poäng i att man bör se över miljövänligare alternativ till dom bilar vi kör idag, men det har väl ändå mycket lite med den här nyheten att göra.

Svara
Anmäl

Svar till Leif

poängen är att bilarna blir mindre och mindre, men de har inte tekniken att bli lika små. Tänk denna fast större. Det blir något.

Svara
Anmäl

Infrastruktur saknas

Det finns transportleder för bilar.
Det finns transportleder cyklar.
Det finns transportleder för gående.

Det finns inte tråkit nog inte transportleder för denna typ av fordon.

Anmäl

Presentera fler småbilar

Jetcar
jetcar.de

Anmäl

Centrallås?

Har den centrallås? Annars får det vara.

Anmäl

Bra tänk

Äntligen någon som vågar tänka i andra banor, detta fordon kan bli en hit, om man lyckas att få den trafiksäker. Själv skulle jag definitivt kunna tänka att skaffa mig en sådan, eldriven förstås

Anmäl

Ja men fy...

...fan vilka tråkiga besserwissers det hänger på den här siten. Dessutom verkar ni inte veta så mycket om varken F1-historia eller bilkontruktion. Vad spelar det föresten för roll om Smiten är lik en Messerschmitt? Det har alltid varit en cool bil och är det fortfarande. Hoppas verkligen den kommer ut på vägarna. Lycka till!

Anmäl

Messersmith

Kanoners att Messersmith nu är tillbaka igen. Underbar design!!

Anmäl

Dyr

En halv mille för en Jetcar. Köper hellre 10 Smite!

Anmäl

Kul med några som fattar

Kul att några håller på med något som är vettigt att åka med i stan. 130 kg istället för 1300 kg det är så det ska vara. Vi håller själva på med samma typ av projekt så hoppas det blir lite mer uppmärksamhet om dessa typer av fordon istället för bara prata om dödsdömda SAAB t.ex Det finns en massa inovativa personer i Sverige så det skulle kunnas skapas många tillverkare av små fordon istället. En tävling typ som det var med solfångare skulle kunna utlysas av Energimyndigheten det skulle skapa mycket publicitet.

Anmäl

3 hjulingar har en marknad, tror jag...

Det här fordonet kommer nog få sina kunder. Längre fram kanske de kan göra någon större modell. Jag tror att de kommer att lyckas.
Sam2 en annan trevlig modell från Österike eller skriv också om Aptera. Ämnet är intressant, 3 hjuliga fordon för "pendlare", med helst en lågt pris, förstås.

Anmäl

Men

Måste vara nått av det fulaste jag sett på länge.. Skall dom göra en bil.. gör den snygg då för fjutton..

Anmäl

Gnällspikar!

Det är ju jättekul med nya bra grejer, oavsett om de tilltalar den personliga smaken! Läs tillexempel
Läs http://www.autochic.com.au/garage/environment/Ethanol-The-Facts för att få lite vårglädje!

Anmäl

Nyheter/Teknikrevyn

Ny King of Kong

Ny "King of Kong"

Det nya världsrekordet för arkadspelet Donkey Kong är 1 061 700 poäng. Kongkungen heter Hank Chien och är plastikkirurg, matematiker och datorutbildad. (3 kommentarer)

Följ skärmflygarnas färd längs 
Himalaya direkt på webben

Följ skärmflygarnas färd längs
Himalaya direkt på webben

Ett gäng äventyrare skärmflyger just nu längs hela Himalaya. Via Iphones sänder de sina positioner som visas på webbkartor.

Kolla nyhetsflöden 
lite mer bildmässigt

Kolla nyhetsflöden
lite mer bildmässigt

Google vill göra nyhetsflöden på webben lite mer tilltalande. De mest populära texterna, illustrationerna och filmerna presenteras som ett bildspel.

Kartan blir en 
äkta 3d-modell

Kartan blir en
äkta 3d-modell

Med 120 motordriva metallpinnar och en töjbar duk förvandlas 3d-filer till verkliga föremål. (8 kommentarer)

Tåg från London till 
Peking på två dygn

Tåg från London till
Peking på två dygn

Kina planerar att bygga en snabbtågslinje mellan London och Peking. Med en fart på 350 km/h tar resan 48 timmar. (85 kommentarer)

Läs alla nummer 
av Popular Science

Läs alla nummer
av Popular Science

Samtliga nummer av den amerikanska tidskriften Popular Science fram till 2009 kan nu sökas och läsas via webben. (1 kommentar)

Minikamera filmar i HD för sportfånar

Minikamera filmar
i HD för sportfånar

En liten videokamera som filmar i HD-kvalitet är specialgjord för tuffa utomhusmiljöer. (6 kommentarer)

Ryggsäcken som 
är en flygmaskin

Ryggsäcken som
är en flygmaskin

Ett företag i Nya Zeeland säljer flygmaskiner som hängs på ryggen till privatpersoner.
I maskinens hemland krävs ingen flyglicens. (14 kommentarer)

Vattenkraftverket 
för campingturen

Vattenkraftverket
för campingturen

Med ett vattenkraftverk som bärs på ryggen kan man få 500 watt från ett strömmande vattendrag. (29 kommentarer)

Snacka i mobilen 
utan att det hörs

Snacka i mobilen
utan att det hörs

Med sensorer kan läpprörelser omvandlas till tal. Då kan man prata ljudlöst i mobilen. (10 kommentarer)

Youtube textar sina 
videor till svenska

Youtube textar sina
videor till svenska

Youtube ska texta de flesta av sina videor på engelska. Textremsan kan sedan direktöversättas till svenska. (5 kommentarer)

Köp en ny Ferrari
för trettio tusen

En Ferrari för trettio tusen

För 30 000 kronor kan man köpa en ny handbyggd Ferrari. Men den är bara en halv meter lång. (4 kommentarer)

Svävaren som 
blir ett flygplan

Svävaren som
blir ett flygplan

En svävare som kan färdas på land, vatten och även i luften säljs nu på en webbauktion. (19 kommentarer)

Gitarren som är byggd 
för att slås i bitar

Gitarren som
ska slås i bitar

Nu finns gitarren för musiker som tycker det är coolt att förvandla sitt instrument till kaffeved på scenen.
En gitarr som är gjord för att slås sönder. (4 kommentarer)

Använd handen som 
tryckkänslig skärm

Använd handen som
tryckkänslig skärm

Hela den egna kroppen kan användas som en tryckkänslig skärm. Exempelvis för att spela Tetris med fingerknäpp. (5 kommentarer)

Elektronisk sångbok 
för glömska musiker

Elektronisk sångbok
för glömska musiker

Med två tusen låtar i en elektronisk sångbok fixar även musiker med dåligt minne en hel konsert. (2 kommentarer)

Tidtagningen i OS som musik

Tidtagningen i
OS som musik

När tiderna i resultatlistorna från OS i Vancouver görs om till musik hör man hur lite som kan skilja ett guld från silver.

Lyssna själv efter
 valar vid Antarktis

Lyssna själv efter
valar vid Antarktis

Med en "webbmikrofon" kan man själv spana efter valar och sälar i Antarktis.
Men mest hörs dånet från kalvande isberg. (3 kommentarer)

Google letar personer 
efter jordbävningen

Google letar personer
efter jordbävningen

Google har öppnat en söktjänst där man kan hitta information om personer som kan ha drabbats av jordbävningen i Chile. (1 kommentar)

Google Earth ska göra Flight Simulator bättre

Google Earth in
i Flight Simulator

Microsofts Flight Simulator kan få mycket bättre grafik med satellitbilderna från Google Earth. (8 kommentarer)

Youtube öppnar 
nytt diskotek

Youtube öppnar
nytt diskotek

Youtube har lanserat den nya tjänsten Disco.
Där skapas spellistor av sökningar på artist eller låt.

Copernicus tyngst i 
periodiska systemet

Copernicus tyngst i
periodiska systemet

Världens tyngsta grundämne har nu fått sitt namn. Det döptes till Copernicium på den polska astronomen Nicolaus Copernicus födelsedag. (6 kommentarer)

En bild säger mer än 
tusen avhandlingar

En bild säger mer än
tusen avhandlingar

Nu är vinnarna utsedda i tävlingen om att i bild presentera komplicerad vetenskaplig forskning på ett sätt som alla kan förstå. (3 kommentarer)

Mobilen blir en 
bärbar skanner

Mobilen blir en
bärbar skanner

Med ett nytt program kan Iphone användas för att skanna in dokument som konverteras till pdf-filer. (13 kommentarer)

Skidhandsken hittar 
värsta störtloppet

Skidhandsken hittar
värsta störtloppet

Med en gps inbyggd i skidhandsken blir det lätt att hitta de bästa nerfarterna. (2 kommentarer)

Flygande pixlar 
ritar 3d-bild i skyn

Flygande pixlar
ritar 3d-bild i skyn

Hundratals radiostyrda lysande minihelikoptrar ska bygga upp 3d-bilder på natthimlen. (18 kommentarer)

Helgpyssel: Mät ljushastigheten 
med chokladbitar

Mät ljushastigheten
med chokladbitar

Men en mikrovågsugn, några chokladpraliner och en linjal är det lätt att beräkna ljusets hastighet. (56 kommentarer)

Världens längsta tågresa 
körs virtuellt på webben

Världens längsta tågresa
körs virtuellt på webben

Världens mest berömda järnvägsresa kan nu göras via webben.
Det är Google som lagt ut 150 timmar video från Transsibiriska järnvägen. (4 kommentarer)

Skriv ut dina egna 
3D-bilder i stereo

Skriv ut dina egna
3D-bilder i stereo

Nu finns en printer som skriver ut 3D-bilder.
Och man behöver inga glasögon för att se stereodjupet. (8 kommentarer)

Ultraljud hittar 
parkeringsplatsen

Ultraljud hittar
parkeringsplatsen

Med hjälp av ultraljud och GPS ska man inte längre behöva svära över att det saknas parkeringsplatser. (8 kommentarer)

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Alla taggar
Annons
Annons
Annons
Information från företag

Ny Teknik Klipp

Hur fungerar moderna solfångare?

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se


Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Annons