Tipsa en vän om en artikel

Hur värmer man en elbil på vintern?

Ämnet elbilar fortsätter att intressera läsarna. Här är några nya funderingar med anledning av vintern.

Annons
Hur värmer man en elbil på vintern?Hur värmer man en elbil på vintern?

Svar:

Jag skulle vilja utvidgaelbilsdiskussionen en smula.

Vi är i dag bortskämda med tysta och ombonade bilar som är värmda av förlusterna i motorn. Alla som stängt av motorn på vintern och suttit kvar i bilen vet hur fort den blir utkyld. Och omvänt blir bilen sommartid snabbt olidligt varm. Varma plädar och vargskinnsrockar

i all ära, men på något sätt måste bilarna värmas och isoleras bättre, vilket även gör dem tyngre.

En elbil har en verkningsgrad med mycket lite energiförluster i form av värme som inte kan bidra till kupékomforten. Det är knappast realistiskt att vare sig värma eller kyla bilen med el.

Så frågan är om någon har några realistiska förslag på hur det skall gå till? Den totala mängden diesel och bensin som årligen förbrukas i Sverige (enligt SCB ) utgör cirka 100 Twh. Axeleffekten är enligt uppgift 22 procent. Vet någon hur mycket av de övriga 78 procent som går till elgenerator, ac-kompressor, kupévärme samt kyls bort?

För att ladda elbilarna krävs tydligen att vi lånar av befintlig elproduktion. Men hur värmer vi dem?

Wille Börlin, Spånga

Svar:

Problemet med elbilarär nog inte energiförbrukningen utan distributionen. Ponera att vi kör 2 timmar om dagen med medeleffekt 50 kW. Bilen förbrukar då 100 kWh.

Den skall laddas från ett vägguttag 240 V säkrad med 16 A, vilket ger maximalt 3,84 kW. Antar vi 100 procents verkningsgrad på både laddaren och batteriet behöver bilen stå på laddning 26 timmar. Vi kan inte på ett enkelt sätt säkra upp uttaget. Det kräver en uppgradering av stora delar av (terminal)distributionsnätet.

I media ser man ofta uppgifter om elbilar som laddas på en kvart. Hmmm…

Peter Fuks

En tidigare frågahandlade om huruvida en tung slalomåkare åker fortare än en lätt? Det verkar så. Frågan varför utförsskidåkare ofta är knubbiga får här sin fysikaliska förklaring:

Svar:

Det är riktigt attlägesenergins omvandling till rörelseenergi är oberoende av massan. Det vill säga oavsett massans storlek uppnås samma hastighet. Detta gäller utan luftmotstånd.

Men av samma skäl som en kula av bly faller fortare genom luft än en kula av bomull i samma storlek så kommer den tyngre skidåkaren att glida snabbare utför. När en skidåkare lägger på hullet ökar vikten (och därmed den drivande kraften) snabbare än frontarean (och luftmotståndet).

Om man ökar i vikt cirka 10 procent så kommer frontarean bara att öka med cirka 6 procent.

Vad gäller friktionsmotståndet mot snön så är det oberoende av massan, då det ju är massan som är upphov till både drivande kraft och normalkraft/friktion.

Det sistnämnda med viss reservation för normalkraftens inverkan på snökristallernas friktionskoeffici­ent.

Lars Hansén, Norrtälje

Svar:

Eftersom massan ökar snabbare än (den bromsande) ytan, är det gynnsamt att väga så mycket som möjligt. Farten blir proportionell mot kroppens radie vid homogen densitet.

Slutsats: Anjas guld beror inte på skicklighet utan på hennes vikt!

Nils Thorell

Nu övertill veckans nya frågor, som säkert kräver en hel del grubbleri för att besvara.

Fråga:

Om ett bilhjul roterar tillräckligt fort kommer centrifugalkraften att spänna ut däcket så att det uppför sig som om det vore tryck i det. Teoretiskt borde det därför vara möjligt att köra utan luft i däcket.

Fråga: Ungefär hur fort skall man köra i så fall?

En annan fråga är hur man når den hastigheten utan luft?

Cyklop

Fråga:

Härom dagentestade jag att springa på ett löpband. Man kunde ställa vinkeln (motlutet) mellan 0 och 10 grader samt justera hastigheten. Högre vinkel och högre fart på bandet ökade ansträngningen.

Nu till frågan.

Hur kan bandets lutning påverka det utförda arbetet? Kroppen befinner sig ju på samma höjd hela tiden, så något egentligt arbete utförs ju inte. Men helt klart ökade ansträngningen och pulsen. Beror det enbart på att man måste lyfta foten högre innan man sätter i den?

Magnus Holmer, Falun

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Här rullar självkörande
lastbilen ut i trafiken

Här rullar självkörande lastbilen ut i trafiken

Fronten lyser i olika färg beroende på om det sitter en förare i hytten eller inte. 22 kommentarer

Edge

Edge kan komma att vapenklassas

FOI:s omtalade programvara Edge kan komma att läggas under exportkontroll av Inspektionen för strategiska produkter, ISP.

Målet: Halvera priset på Tesla

Målet: Halvera priset på Tesla

Peter Carlsson sitter i Teslas ledning tillsammans med grundaren och ikonen Elon Musk. Och svensken har ett rätt så knivigt uppdrag. 51 kommentarer

Elbil, Vattenfall

Ladda elbilen trådlöst

Tekniken som testas först i Sverige funkar ungefär som en eltandborste. 12 kommentarer

Mistral togs i tjänst 2005.

Franskt förslag - sänk ryska krigsfartygen

Sänk de båda amfibieattackfartygen som Frankrike har byggt åt Ryssland, men inte får leverera. Det blir billigast, föreslår franska tidningen Le Figaro. 14 kommentarer

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Energibolaget Tepco, som äger haverireaktorerna i Fukushima, vägrar lämna ut resultatet av en simulerad tsunami som gjordes flera år före katastrofen. 7 kommentarer

Drönare

Domen om drönare i trädgårdar överklagad

Datainspektionen vill ta fallet till kammarrätten. 11 kommentarer

Är det att betrakta som kameraövervakning att fotografera trädgårdar med hjälp av en drönare?

Se resultatet
  • Ja 46%
  • Nej 54%
Rösta
Annons
Han byggde sitt eget 
batterilager i garaget

Han byggde sitt eget batterilager i garaget

Elektroingenjören Stefan Andersson i Örebro ville ha el även på natten från solcellerna på taket. ”Min vision är att kapa kabeln till elnätet.” 104 kommentarer

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Nyutvecklad bultutdragare på 20 kilo ska klara tvåmetersbult på regalskeppet Vasa. 5 kommentarer

Apple

Apple planerar göra gentest via mobilen

Utveckla appar som kartlägger samband mellan individers dna och olika sjukdomar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Den första bilden 
någonsin på åska

Den första bilden någonsin på åska

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Rotorblad av stål i stället för kolfiberkompositer ger vindkraftverket ännu grönare prägel eftersom de kan återvinnas till 90 procent. 37 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

GM tackar kunderna
för halv miljard bilar

En halv miljard bilar har GM tillverkat sedan starten 1908, fler än någon annan tillverkare.

Deklarera

Årets hetaste trend bland deklarationerna

Nära 70 procent av årets 7,7 miljoner deklarationer sker elektroniskt. Kolla själv hur många som e-deklarerat i din kommun. 8 kommentarer

Kan Scaniachefen få 
Volvo att byta stil?

Kan Scaniachefen få Volvo att byta stil?

Frågan är om Scaniachefen Martin Lundstedt kan få Volvo att byta stil när han går in som ny vd och koncernchef.

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

DEBATT. Statliga lån till privatinvesterare kan ge innovatörerna ny kraft, enligt Uppfinnareföreningen och Sveriges Ingenjörer. 17 kommentarer

Stekpanna, teflon

Blästring får teflonet i pannan att fastna

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en halkig fråga.

Molnet växer snabbt i Kina

Molnet växer snabbt i Kina

Snabba tekniska utvecklingen innebär ökad efterfrågan på effektiva onlinetjänster. Det gynnar svenska Ebuilder – som har kontor i Kista och Peking. 3 kommentarer

Larmet om Dreamliner: 
Planet kan bli strömlöst

Larmet om Dreamliner: Planet kan bli strömlöst

Boeings Dreamliner kan förlora all elförsörjning, rapporterar flygsäkerhetsmyndigheten. 36 kommentarer

Ultralätt båt i specialstål

Ultralätt båt i specialstål

Ny svensk stålbåt slår båtvärlden med häpnad. 1

Topplista

Nu kommer glesbygds-4g i hela landet

Nu kommer glesbygds-4g i hela landet

Mobiloperatör har fått tillstånd att bygga om sitt nät med 4g-teknik. 17

Prisad klocka larmar 112

Prisad klocka larmar 112

Vinnarna i Finn Upp, Sveriges största uppfinnartävling för högstadieelever, är korade.

Gjorde tvärtom på jobba-hemma-dagen

Gjorde tvärtom på
jobba-hemma-dagen

Över hundra arbetsplatser uppmanar sina medarbetare att inte komma till jobbet. it-bolag gjorde tvärtom.

Automile vill göra bilen smartare

Automile vill göra bilen smartare

33-LISTAN. Liten dosa gör det enklare skilja på privata resor och resor i tjänsten.

Tipsen för att stoppa idétjuven

Tipsen för att stoppa idétjuven

KARRIÄR. Ta itu med kollegan som tar åt sig äran för din idé.

IT-prylar skapar risker för industrin

IT-prylar skapar risker för industrin

Smarta fabriken kan skapa säkerhetsproblem.

Volvos nattskift ger nya jobb

Volvos nattskift ger nya jobb

KARRIÄR. Ytterligare 200 ingenjörer behövs för att utveckla elektroniken.

Hela teknikveckan – på tre minuter

Hela teknikveckan – på tre minuter

Du har väl inte missat Sveriges nya bilbyggare? Här är sju artiklar du inte får missa i veckans Ny Teknik.

Skarp kritik mot krav på träning

Skarp kritik mot krav på träning

KARRIÄR. Träningskrav på jobbet ifrågasätts av både läkare och arbetsrättsexperter. 22

De gör 3d-modell av kroppen

De gör 3d-modell av kroppen

33-LISTAN. Få svenska start-ups är så omtalade som Volumental.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb267 st

Sök jobb inom inköp, produktion & konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Freightliner autonomous driving

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se