Hur värmer man en elbil på vintern?

Ämnet elbilar fortsätter att intressera läsarna. Här är några nya funderingar med anledning av vintern.

Annons
Hur värmer man en elbil på vintern?Hur värmer man en elbil på vintern?
Verktyg

Svar:

Jag skulle vilja utvidgaelbilsdiskussionen en smula.

Vi är i dag bortskämda med tysta och ombonade bilar som är värmda av förlusterna i motorn. Alla som stängt av motorn på vintern och suttit kvar i bilen vet hur fort den blir utkyld. Och omvänt blir bilen sommartid snabbt olidligt varm. Varma plädar och vargskinnsrockar

i all ära, men på något sätt måste bilarna värmas och isoleras bättre, vilket även gör dem tyngre.

En elbil har en verkningsgrad med mycket lite energiförluster i form av värme som inte kan bidra till kupékomforten. Det är knappast realistiskt att vare sig värma eller kyla bilen med el.

Så frågan är om någon har några realistiska förslag på hur det skall gå till? Den totala mängden diesel och bensin som årligen förbrukas i Sverige (enligt SCB ) utgör cirka 100 Twh. Axeleffekten är enligt uppgift 22 procent. Vet någon hur mycket av de övriga 78 procent som går till elgenerator, ac-kompressor, kupévärme samt kyls bort?

För att ladda elbilarna krävs tydligen att vi lånar av befintlig elproduktion. Men hur värmer vi dem?

Wille Börlin, Spånga

Svar:

Problemet med elbilarär nog inte energiförbrukningen utan distributionen. Ponera att vi kör 2 timmar om dagen med medeleffekt 50 kW. Bilen förbrukar då 100 kWh.

Den skall laddas från ett vägguttag 240 V säkrad med 16 A, vilket ger maximalt 3,84 kW. Antar vi 100 procents verkningsgrad på både laddaren och batteriet behöver bilen stå på laddning 26 timmar. Vi kan inte på ett enkelt sätt säkra upp uttaget. Det kräver en uppgradering av stora delar av (terminal)distributionsnätet.

I media ser man ofta uppgifter om elbilar som laddas på en kvart. Hmmm…

Peter Fuks

En tidigare frågahandlade om huruvida en tung slalomåkare åker fortare än en lätt? Det verkar så. Frågan varför utförsskidåkare ofta är knubbiga får här sin fysikaliska förklaring:

Svar:

Det är riktigt attlägesenergins omvandling till rörelseenergi är oberoende av massan. Det vill säga oavsett massans storlek uppnås samma hastighet. Detta gäller utan luftmotstånd.

Men av samma skäl som en kula av bly faller fortare genom luft än en kula av bomull i samma storlek så kommer den tyngre skidåkaren att glida snabbare utför. När en skidåkare lägger på hullet ökar vikten (och därmed den drivande kraften) snabbare än frontarean (och luftmotståndet).

Om man ökar i vikt cirka 10 procent så kommer frontarean bara att öka med cirka 6 procent.

Vad gäller friktionsmotståndet mot snön så är det oberoende av massan, då det ju är massan som är upphov till både drivande kraft och normalkraft/friktion.

Det sistnämnda med viss reservation för normalkraftens inverkan på snökristallernas friktionskoeffici­ent.

Lars Hansén, Norrtälje

Svar:

Eftersom massan ökar snabbare än (den bromsande) ytan, är det gynnsamt att väga så mycket som möjligt. Farten blir proportionell mot kroppens radie vid homogen densitet.

Slutsats: Anjas guld beror inte på skicklighet utan på hennes vikt!

Nils Thorell

Nu övertill veckans nya frågor, som säkert kräver en hel del grubbleri för att besvara.

Fråga:

Om ett bilhjul roterar tillräckligt fort kommer centrifugalkraften att spänna ut däcket så att det uppför sig som om det vore tryck i det. Teoretiskt borde det därför vara möjligt att köra utan luft i däcket.

Fråga: Ungefär hur fort skall man köra i så fall?

En annan fråga är hur man når den hastigheten utan luft?

Cyklop

Fråga:

Härom dagentestade jag att springa på ett löpband. Man kunde ställa vinkeln (motlutet) mellan 0 och 10 grader samt justera hastigheten. Högre vinkel och högre fart på bandet ökade ansträngningen.

Nu till frågan.

Hur kan bandets lutning påverka det utförda arbetet? Kroppen befinner sig ju på samma höjd hela tiden, så något egentligt arbete utförs ju inte. Men helt klart ökade ansträngningen och pulsen. Beror det enbart på att man måste lyfta foten högre innan man sätter i den?

Magnus Holmer, Falun

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Älskade hatade Slussen

Älskade hatade Slussen

TEKNIKHISTORIA. De senaste åren har debattens vågor gått höga över ombyggnaden av trafikförbindelsen Slussen i Stockholm. Men det är inget unikt för 2000-talet. 11 kommentarer

Tre våningar – på 
samma yta som två

Tre våningar – på samma yta som två

Tre våningsplan där det tidigare bara rymdes två, och en 40-procentig minskning av energianvändningen. 49 kommentarer

”En ensam Volvo sliter i motvind ...”

Utmaningen: Montera
Ikea-möbler – utan
någon beskrivning

Utmaningen i gratisspelet Höme Improvisåtion är på högsta nivå.

Startdatum klart för Europas rymdplan

I vilken låda finns rubinen?

Klarar du veckans logikproblem?

Carö Gustaf

Här 3d-printas slutstycket till svenska granatgeväret

Karlskoga placerar sig på den svenska 3d-kartan med ett nytt nationellt centrum för printing i 3d. 6 kommentarer

snackfras 3d

Bantade verktygsfräsen i skrivaren

Verktygsfräsen kunde göras 40 procent lättare när den tillverkades i 3d-skrivare. 3 kommentarer

Mini Minor kan bli Toyota Starlet

Mini Minor kan bli Toyota Starlet

Mini Minor kan bli resultatet av ett utökat samarbete mellan BMW och Toyota, som kan ge bilen namnet Starlet. 5 kommentarer

Annons

”Stopplagen är för otydlig”

Här är kommunen som ska fortsätta ställa egna särkrav på energiförbrukning – trots den nya stopplagen.

Kaplan hoppfull trots lagen

Kaplan hoppfull trots lagen

Nu när stopplagen har trätt i kraft tror bostadsministern ändå att kommunerna har möjligheter. 3 kommentarer

Norra Djurgårdsstaden Staffan Lorentz

Stopplag ger problem för prestigeprojekt

Förra bostadsministerns sista åtgärd: Införa stopplag för skärpta lokala energikrav. Nu skapar lagen problem för prestigeprojekt i Stockholm. 9 kommentarer

Flygfotogen och biodiesel ur fiskmaten

Algen Isochrysis som framställs för fiskföda innehåller ett fett som är användbart vid framställning av fotogen och biodielsel.

Appen berättar när 
ens flygplan ska krascha

Appen berättar när ens flygplan ska krascha

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 2 kommentarer

Containerfartyg

Jätteordern: 11 av världens största fartyg

Japanska varvet Imabari har fått en beställning på elva containerfartyg som ska bli världens största. 11 kommentarer

Myggor

Medel mot mygg verkar i ett halvår

Nytt bekämpningsmedel mot mygglarver. 17 kommentarer

Boeing 747-8.

Nya Air Force One är utsedd

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 23 kommentarer

Ny Tekniks läsare funderar på hur julgransbelysningen kan lysa trots att de är avslagna.

Läckström får julgran att tindra

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en julgran ute lysa fast strömmen är avstängd? Ny Tekniks läsare sprider ljus över en diodfråga. 9 kommentarer

VW håller fast vid förlustbilen Phaeton

VW håller fast vid förlustbilen Phaeton

Trots att Volkswagen ska spara 5 miljarder euro om året fortsätter satsningen på lyxbilen Phaeton som bedöms som en brakförlust. 11 kommentarer

Tesla

Rådet till skrotarna: Rör inte elbilarna

Bilåtervinnarnas kunskaper om den nya tekniken brister. ”Man gör bara fel en gång när det handlar om starkström”, säger Michael Abraham på Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund. 71 kommentarer

El-expert: Väldigt enkelt att lära ut om återvinning

Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP): Farhågorna är överdrivna. 3 kommentarer

Volvo och Siemens säljer elbussar globalt

Volvo och Siemens säljer elbussar globalt

Volvo Bussar och Siemens har tecknat avtal om leverans av hybridbussar och elbussar till städer i hela världen. 17 kommentarer

Oljetanker

Hur startar motorn på en oljetanker?

TEKNIKFRÅGAN. Vilken startmotor har motorn på en oljetanker? Vet du? 108 kommentarer

Dreamliner kevlar

Så ska batterier bli brandsäkra

Forskare tror sig ha hittat lösningen på brand i litimjonbatterier. 13 kommentarer

Lightlab

Lightlab släcker lågenergilampa

Efter 18 år ger svenska Lightlab upp försöken att utveckla en miljövänlig lågenergilampa. 23 kommentarer

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

En direktör friades från misstanke om dataintrång på jobbet. Nu protesterar en överåklagare: Handlingen var kriminell. 31 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 19 kommentarer

Reningsverkets hemligheter
Under skalet reningsverk

Reningsverkets hemligheter

UNDER SKALET Här renas vatten till 880 000 människor i ett komplicerat system av bassänger, filter och maskiner. 12 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

De jagar första platsen på 33-listan

De jagar första platsen
på 33-listan

Här är bolagen som tävlar i regionsfinalen. Boka din plats nu!

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Ulrika Lindwall

Film2Home växer med Headweb

”Sveriges största filmtjänst”, säger Film2homes vd Ulrika Lindwall 1

Container, koppar, Power Cube

Cointainern ska få slut på stölder av koppar

Tiofotscontainer fullproppad med elektronik står redo. 14

Nordiska chefer är rätt säkra på sin egen förmåga att klara en digital utveckling.

Chefer känner sig digitalt redo

Mindre övertygade är de att själva företaget fixar omställningen. 3

Varning: falska tekniknyheter

Varning: falska tekniknyheter

Här är sajterna som sprider lögnaktiga nyheter om teknik och vetenskap. 6

Josefin Arrhénborg och Maria Rindstam driver landets första båtskrotningsvarv. Troligen det enda renodlade skrotvarvet för fritidsbåtar.

Nationell satsning mot sänkta skrotskepp

De driver Sveriges enda skrotvarv för fritidsbåtar. 1 kommentar

Vallastaden

”Inga gator behöver grävas upp mer”

Allt läggs i ett nästan två kilometer långt kulvertsystem. 10

Appar Hollywood

Industrin för appar större än Hollywood

Före 2008 existerade inte Apples App Store. Nu är den större än Hollywood. 5

Patrick Mesterton

Innovationshus invigdes i Stockholm

En miljö där storföretag kan experimentera tillsammans med snabbväxande innovationsbolag.

Robot – av sugrör

Robot – av sugrör

En liten programmerbar halvledarkrets och några färggranna sugrör är allt som behövs. 1

Snörobotar

Vart tusan tog alla snörobotar vägen?

Yuki Taro och Roboplow var stjärnor – sen slocknade de. 4

Tio knäböj i Mexico Citys tunnelbana ger ett gratisåk.

Knäböj ger gratis resa på tunnelbana

Senaste vapen mot fetma i Mexico. 4

Smartphone

Fyra sätt att använda din smartphone med vantar på

Finurliga sätt att slippa frysa när du vill kommunicera. 8

Binopad

Skärmen visar huset virtuellt

Sätt på dig en digital mask och kliv in i en ny upplevelse av en bostad. 1

Bättre sömn

Ändringen på arbetsplatsen gav bättre sömn

Ny studie: Mer utvilade anställda. 2

jobb133 st

Sök jobb inom inköp, produktion & konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Bygg möbler i ikeaspelet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se