Vad är en bult och vad är en skruv?

En gammal segsliten diskussion är den om det heter bult eller skruv. Vi reder ut saken. Nästan.

Annons
Vad är en bult och vad är en skruv?

Läste i NYT nr 19 om hjulbultar. Jag har arbetat med generatorer i många år och aldrig kallat en skruv för bult. En bult är för oss utan gänga och användes till andra ändamål än en skruv.

Varför säger man hjulbultar när de har gängor?

A Stridsman

Svar:

Det är korrekt att hjulbultar egentligen ska heta hjulskruvar. Att fästa hjulen med bultar, alltså ogängade skruvar, är ju knappast någon särskilt god idé. Jag har dock aldrig hört talas om att ordet hjulbult gett upphov till missförstånd som fått bilhjulen att ramla av. Eftersom nästan alla säger hjulbult om skruvarna som håller hjulen kan de mycket väl heta så.

Hur som helst. För gemene man betyder ordet bult (felaktigt) en grov skruv, vanligtvis med sexkantskalle och gängad en bit nedtill. Det korrekta uttrycket är dock sexkantskruv. En vanlig sådan är M8, som finns i olika längder – från 10 till 150 mm.

Söker man på internet efter bilder på ”bult” hittar man nästan bara sexkantskruvar. Men i företagskatalogerna på nätet används konsekvent ordet skruv. Det finns dock något som kallas länkbult, en cylindrisk bult med huv och hål nertill för en saxsprint eller en hårnålssprint.

På internet hittar man animerade diskussioner om vad som får kallas bult och vad som ska kallas skruv. Så här kan det låta:

”Om bulten är en skruv utan gängor, vad kan man då ha den till?”

”En bult har skalle men inga gängor. Dem tillverkar man själv med gängkloppa och backar, och då förvandlas bulten till skruv.”

”En pinnbult är för mig en stång med gängor i båda ändarna. Har den inga gängor kallas den sprint.”

”Jag har aldrig hört någon använda ordet hjulskruv. Däremot finns hjulmuttrar.”

”Vad kallas en mutter utan gängor? Butter?”

”Till en skruv använder man en skruvmejsel.”

”Jaså. Och vad har man till en bult? En bultsax kanske?”

”Man bultar fast dem.”

”I havet finns det smörbult.”

För övrigt kan ordet bult också avse en skruv i en sax, en armborstpil, en artilleriprojektil, ölmäsk eller en ort i östra Frankrike.

Petter i Malmö

En kommentar till svaren om varför svenska ellok går på 16 2/3 Hz i stället för kraftnätets 50 i NyT 21:

Både Timo Kivisaaari och Gregor Shapiro (Ny Teknik nr 21/2012) har fullständigt missat den avgörande orsaken till de svenska järnvägarnas låga frekvens. Orsaken var svårigheten att för hundra år sedan hitta en bra motor tillsammans med kravet på effektiv överföring av energin från matningsstationen till loket. Likströmstekniken var redan väl utvecklad (se alla elektriska spårvägar som redan fanns), men krävde låg spänning på kontaktledningen (max 3 kV, isolationsproblem i motorerna) och medförde stora överföringsförluster. Med växelström kunde överföringsförlusterna minskas med högre spänning, men det gav problem i motorerna. Man experimenterade med många typer, till och med trefas asynkronmotorer var rätt populära ett tag, men en enfas seriemotor med extra anordningar för att hålla gnistbildning på kommutatorn under kontroll segrade. Ju lägre frekvens, desto bättre fungerade dessa anordningar – 10 Hz gick bra, medan 50 Hz var praktiskt taget omöjligt att använda.

Man beslöt då att använda 15 Hz som kompromiss för att hålla transformatorstorlekarna nere, vilket var den frekvens SJ:s generatorer i Porjus lämnade 1915. För att använda energi från 50 Hz-nätet var det lättast att bygga omformare som dividerade frekvensen med 3, därför har vi nu 16 2/3 Hz i stället. Hur motorspänningen regleras har inte ett dugg med frekvensen att göra, och den lilla skillnaden i överföringsförluster vid 50 resp 15 Hz är försumbar. 

De stora motorer som man använde i början kom sig av rent mekaniska överväganden: materialval i kuggväxlar med mera. Inte heller sysslade man i svenska lok med att koppla om några motorlindningar.

Jan Långström

Veckans nya fråga:

Fråga:

När stora skogsområden avverkas och städerna växer på bekostnad av grönområden minskar syreproduktionen. Dessutom förbrukas syre med ökande förbränning av olja och gas.

Kommer syrehalten i luften vi andas med tiden att sjunka?

Göran Wedholm

Skicka in era svar och nya intrikata frågor till teknik­fragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

27 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
27
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten 
bakom stora
succépulvret

Hemligheten bakom stora succépulvret

TEKNIKHISTORIA. Ninni Kronberg forskade på 30-talet fram ett patent som senare gav upphov till mejerijätten Semper. 12 kommentarer

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den utfällbara dubbens svaghet

Dubbdoktorerna: Här är den 
utfällbara dubbens svaghet

Artikeln om de frostaktiverade däckdubbarna drog igång en intensiv debatt bland Ny Tekniks läsare. Nu svarar konstruktören Sigvard Zetterström på läsarnas frågor. 58 kommentarer

Vatten i däcket fäller ut dubben

Däckdubben aktiveras när det är kallt och dras in när det är varmt. 128 kommentarer

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Sandviks stål i svenska blyreaktorn

Med teknik från KTH och stål från Sandvik är den svenska blykylda reaktordesignen Sealer på väg mot ett genombrott - i Kanada. 88 kommentarer

Tesla James Bond

Teslas hemliga Bond-funktion

Elon Musk har släppt en liten överraskning.

Klänningen är blå!

Klänningen är blå!

Något så trivialt som färgen på en klänning har orsakat en smärre storm på sociala medier. 32 kommentarer

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Då byggs hyperloopen

Uppförandet av den första transportbanan som bygger på Musks Hyperloop påbörjas snart.

Googles galna domänköp

Googles galna domänköp

Hur mycket skulle du betala för toppdomänen .app? Antagligen inte lika mycket som Google. 5 kommentarer

F-35

Hjälmarna till F-35 dyraste någonsin

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Appen avslöjar 
ultimata vallan
Appen avslöjar 
ultimata vallan

Appen avslöjar ultimata vallan

UNDER SKALET. En halv miljard tv-tittare ser världens bästa skidåkare kämpa i backar och spår under VM i Falun. Under Skalet har granskat marknadens mest avancerade längdskidor.

Textilbil kör snålt och säkert 2040

Textilbil kör snålt och säkert 2040

När bilarna kör snålt och förarlöst 2040 behövs inte så mycket plåt. De kan byggas av tyg och papper hävdar textilforskare. 6 kommentarer

"Inför konsumentskatter på nötkött och flyg"

En ny rapport, signerad 14 energi- och miljöforskare, vill införa styrmedel för att begränsa köttkonsumtionen och flygresandet. 61 kommentarer

Karlavagnstornet

Göteborg: Tack försvaret för den högsta skyskrapan

Försvarsmakten ser inget hinder för den 266 meter höga skyskrapa som planeras på Lindholmen i Göteborg. 41 kommentarer

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Göte Burj når bara upp till knäna på den här jätten

Världens högsta byggnad är just nu Burj Khalifa i Dubai. Men i Jedda i Saudiarabien byggs en bjässe som ska bli 1 kilometer hög. 6 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Laser ersätter tändstift

Med laser i bilmotorns cylinder kan effektiviteten ökas med 27 procent.

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Ukraina betalar gas för en dag

Tidigt i morse meddelade ryska gasföretaget Gazprom att Ukraina har betalat 15 miljoner dollar i förskott. Det motsvarar en dags konsumtion. 3 kommentarer

Xiaomi

Heta Xiaomi ratar största mobilmässan

Kinesiska Xiaomi är världens mest omtalade mobiltelefontillverkare. Störst i Kina, trea i världen, men man ställer inte ut i Barcelona. 13 kommentarer

Mobilmässan Barcelona

Alla blickar mot Google

Årets snackis på Mobile World Congress lär bli ryktena om att Google vill bli virtuell mobiloperatör.

Elbil, Vattenfall

Elbolagen: Laddning av elbilen ska kosta

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer andra efter. 109 kommentarer

Favoritbilen bland elbilar i Norge är VW e-Golf.

Nytt rekord för elbil i Norge

Nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Favoritbilen är VW e-Golf, som gått förbi Tesla. 32 kommentarer

Elbil för halva priset

Frankrike höjer ”supermiljöbilspremien” så mycket att priset på en Renault Zoe halveras. 30 kommentarer

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
SatisFactory - kul i fabriken

SatisFactory - kul i fabriken

Ett grekiskt EU-projekt ska få unga att välja fabriksjobb. 5

Jobba som kakor
– inte som tårta

Jobba som kakor – inte som tårta

Med så kallade agila metoder skapar man flexibla och effektiva projekt. 10

Allergitest, 33-listan

Djurfritt allergitest vill pricka in vinnarplats

Här är företagen som tävlar i Lund.

Tesla

”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. 19

Fem avgör ödet för USA:s internet

Fem avgör ödet för USA:s internet

Den 26 februari röstar de fem kommissionärerna i USA:s telemyndighet FCC om ett omstritt nytt regelverk för nätneutralitet. 4

Så fick blåjeansen sin färg

Så fick blåjeansen sin färg

Hur blåjeansen fick sin färg berättar American Chemical Society i ett avsnitt i videoserien Reactions. 3

Volvo XC90 Zlatan

Räkna med att köa
för en Zlatan-bil

Flera tusen har anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild. 1

Stressad ingenjör

Experten: Rensa bland dina måsten

KARRIÄR. Stressigt? Stanna upp och ställ dig den här frågan. 1

Apple

Apple miljardsatsar i Danmark

Räknar med att anställa 300. 7

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb153 st

Sök jobb inom inköp, produktion & konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tesla S James Bond-funktion

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se