Vad är en bult och vad är en skruv?

En gammal segsliten diskussion är den om det heter bult eller skruv. Vi reder ut saken. Nästan.

Annons
Vad är en bult och vad är en skruv?

Läste i NYT nr 19 om hjulbultar. Jag har arbetat med generatorer i många år och aldrig kallat en skruv för bult. En bult är för oss utan gänga och användes till andra ändamål än en skruv.

Varför säger man hjulbultar när de har gängor?

A Stridsman

Svar:

Det är korrekt att hjulbultar egentligen ska heta hjulskruvar. Att fästa hjulen med bultar, alltså ogängade skruvar, är ju knappast någon särskilt god idé. Jag har dock aldrig hört talas om att ordet hjulbult gett upphov till missförstånd som fått bilhjulen att ramla av. Eftersom nästan alla säger hjulbult om skruvarna som håller hjulen kan de mycket väl heta så.

Hur som helst. För gemene man betyder ordet bult (felaktigt) en grov skruv, vanligtvis med sexkantskalle och gängad en bit nedtill. Det korrekta uttrycket är dock sexkantskruv. En vanlig sådan är M8, som finns i olika längder – från 10 till 150 mm.

Söker man på internet efter bilder på ”bult” hittar man nästan bara sexkantskruvar. Men i företagskatalogerna på nätet används konsekvent ordet skruv. Det finns dock något som kallas länkbult, en cylindrisk bult med huv och hål nertill för en saxsprint eller en hårnålssprint.

På internet hittar man animerade diskussioner om vad som får kallas bult och vad som ska kallas skruv. Så här kan det låta:

”Om bulten är en skruv utan gängor, vad kan man då ha den till?”

”En bult har skalle men inga gängor. Dem tillverkar man själv med gängkloppa och backar, och då förvandlas bulten till skruv.”

”En pinnbult är för mig en stång med gängor i båda ändarna. Har den inga gängor kallas den sprint.”

”Jag har aldrig hört någon använda ordet hjulskruv. Däremot finns hjulmuttrar.”

”Vad kallas en mutter utan gängor? Butter?”

”Till en skruv använder man en skruvmejsel.”

”Jaså. Och vad har man till en bult? En bultsax kanske?”

”Man bultar fast dem.”

”I havet finns det smörbult.”

För övrigt kan ordet bult också avse en skruv i en sax, en armborstpil, en artilleriprojektil, ölmäsk eller en ort i östra Frankrike.

Petter i Malmö

En kommentar till svaren om varför svenska ellok går på 16 2/3 Hz i stället för kraftnätets 50 i NyT 21:

Både Timo Kivisaaari och Gregor Shapiro (Ny Teknik nr 21/2012) har fullständigt missat den avgörande orsaken till de svenska järnvägarnas låga frekvens. Orsaken var svårigheten att för hundra år sedan hitta en bra motor tillsammans med kravet på effektiv överföring av energin från matningsstationen till loket. Likströmstekniken var redan väl utvecklad (se alla elektriska spårvägar som redan fanns), men krävde låg spänning på kontaktledningen (max 3 kV, isolationsproblem i motorerna) och medförde stora överföringsförluster. Med växelström kunde överföringsförlusterna minskas med högre spänning, men det gav problem i motorerna. Man experimenterade med många typer, till och med trefas asynkronmotorer var rätt populära ett tag, men en enfas seriemotor med extra anordningar för att hålla gnistbildning på kommutatorn under kontroll segrade. Ju lägre frekvens, desto bättre fungerade dessa anordningar – 10 Hz gick bra, medan 50 Hz var praktiskt taget omöjligt att använda.

Man beslöt då att använda 15 Hz som kompromiss för att hålla transformatorstorlekarna nere, vilket var den frekvens SJ:s generatorer i Porjus lämnade 1915. För att använda energi från 50 Hz-nätet var det lättast att bygga omformare som dividerade frekvensen med 3, därför har vi nu 16 2/3 Hz i stället. Hur motorspänningen regleras har inte ett dugg med frekvensen att göra, och den lilla skillnaden i överföringsförluster vid 50 resp 15 Hz är försumbar. 

De stora motorer som man använde i början kom sig av rent mekaniska överväganden: materialval i kuggväxlar med mera. Inte heller sysslade man i svenska lok med att koppla om några motorlindningar.

Jan Långström

Veckans nya fråga:

Fråga:

När stora skogsområden avverkas och städerna växer på bekostnad av grönområden minskar syreproduktionen. Dessutom förbrukas syre med ökande förbränning av olja och gas.

Kommer syrehalten i luften vi andas med tiden att sjunka?

Göran Wedholm

Skicka in era svar och nya intrikata frågor till teknik­fragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

27 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
27
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 1 kommentar

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 51 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 3 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 28 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 41 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 140 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 38 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 5 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 34 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 13 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 42 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 23 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 9 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Selfie

Kamerakluster
fixar super-selfies

Uppstickaren: Minikameror öppnar för högupplösta bilder. 4

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Match i Bundesliga

Partikelnivån avgör matchen

Höga koncentrationer sätter ner fotbollsproffsens prestanda. 2

Appland

Plattformen där vem som helst kan öppna webbutik

33-LISTAN. Appland: Inte bara Google kan sälja digitalt innehåll.

Alcatels routrar gör Nokia farligare

Alcatels routrar gör Nokia farligare

ANALYS. Nokias köp av routergiganten tvingar Ericsson tillbaks till ritbordet.

Maja Fjaestad

Så ska internet bli feministiskt

Hon leder feministisk delegation på global cyberkonferens.

ai

AI kliver in i Sverige

Amerikanskt företag ser strategisk marknad. 9

Moores lag

Gordon Moore om sin lag: Mer korrekt än jag kunnat ana

Nu är det det 50 år sedan Gordon Moore formulerade sin berömda lag. 5

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

Chefen sänkte sin lön med 7 miljoner

KARRIÄR. Chefen sänkte sin lön – för att höja personalens. 5

Universals robot

Ketchupeffekt för dansk robot

Kunderna har tvekat. Tills nu. 7 kommentarer

Selfiepinne, Apple

Apple förbjuder selfiepinnar

Inga stänger på konferens. 3

It

Sverige på bronsplats i it-mognad

Oroande slutsats är att it-gapet mellan rika länder och utvecklingsländer ökar. 10

Arg man på jobbet

Orättvisa på jobbet kan göra dig sjuk

KARRIÄR. Både chefer och medarbetare blir påverkade.

De smygregistrerade sina gäster

De smygregistrerade sina gäster

Nu inleder Länsstyrelsen tillsyn. 11

jobb191 st

Sök jobb inom inköp, produktion & konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se