Därför fyrtaktar moppen

Läsarna reder ut tvåtaktsmotorns mysterier.

Annons
Därför fyrtaktar moppen

Fråga:

För många år sedan när jag var 15 (kanske till och med något yngre!) körde jag runt med min Puch Dakota. Som alla andra tuffa grabbar på den tiden hade jag ett ställbart munstycke. Detta reglerade bränsleblandningen.

Man vred ständigt på munstycket för att mopeden skulle gå lite fortare. Det var ett speciellt ljud när den behövde justeras som vi kallade att den ”fyrtaktade”. Då pillade  man lite, och så gick mopeden gick lite fortare och lät bättre. Nu funderar jag på vad det var som vi hörde?

Ove Claesson

Svar:

I en tvåtaktsmotors cylinder ska bränsleluftblandningen förbrännas en gång per motorvarv, medan en fyrtaktsmotor tänder en gång vartannat varv. Om en tvåtaktsmotor får för mycket bränsle i förhållande till luften klarar den inte av att tända blandningen varje varv.  Då ”fyrtaktar” den, det vill säga den tänder bara varannat varv. Då hörs ett knattrande ljud och motorns varv ökar inte mer. Eftersom bränslet inte utnyttjas optimalt får man inte ut full effekt och toppfart.

Ett ställbart munstycke är en nålventil, med vilken man kan finreglera bränsleluftblandningen. De fasta munstycken som sitter originalmonterade i mopedförgasaren är en kompromiss mellan kallstartegenskaper, då mer bränsle behövs, och den ­mindre mängd bränsle som motorn behöver då den är varm. Därför är munstycket ofta för stort för att mopeden ska gå riktigt bra då den är varm. Ett mindre munstycke skulle fungera bättre då den är varm, men göra mopeden orkeslös då den är kall. Choken är tänkt att hjälpa till att ge mer bränsle vid kallstart, men på mopeder går den ofta inte att finreglera.

Min Zündapp fyrtaktade med munstycke 54 och gick inte bra med 52 (jag tror att numren är hålets öppning i 1/100-dels mm). Ett ställbart munstycke blev lösningen. Genom att bränslet utnyttjades optimalt körde jag en gång 67 mil på en 11 ­liters tank! Som en bieffekt gick moppen upp i 60 i nerförsbackar och fortsatte i den farten tills det blev ett motlut. Vissa poliser ansåg dock att ett ställbart munstycke var en otillåten trimning.

Bo Edlén, Österskär

Svar:

I en tvåtaktsmotor pressar ny bränsleblandad luft ut den gamla avgasen i en dynamisk, turbulent, ofullständig och blandande process. Att få den att bli tillräckligt bra, så att resultatet kan antändas med tändstiftet över hela varvtals- och belastningsområdet, är stört omöjligt. Därför ”fyrtaktar” en tvåtaktare oftast i något eller några av extremlägena lågt/högt gaspådrag och lågt/högt varvtal. Dieselmotorer som är tvåtaktare (exempelvis ”katedralmotorer” för stora fartyg) överladdas med kompressor eller turbo så att överskottsluft blåser ut det mesta av avgasen innan diesel sprutas in nära övre dödläge. Det lär även finnas direktinsprutande bensinmotorer med liknande lösningar.

 Thorsten Schütte, Västerås

Svar:

Förr i tiden levererades mopederna med särskilda inkörningsmunstycken, som var ett par snäpp större än det optimala munstycket, för att motorn skulle få lite mer smörjning under inkörningen. Efter cirka 50 mil bytte man till det mindre munstycket (eller ett ställbart) som följde med mopeden. En tvåtaktare fyrtaktar när den får för fet blandning, alltså för mycket bränsle i förhållande till luft. När man belastar en tvåtaktare slutar den oftast att fyrtakta. Fast en tvåtaktsmotor ska alltid fyrtakta på toppvarv, om man vill slippa skärningar. När man tävlar med tvåtaktsmotorer bestyckar man förgasaren så att motorn fyrtaktar när den varvas ur – annars kan det bli dyrt.

Mikael Sandberg

Ny fråga:

Frågar man bilmekaniker säger de att hjulbultar inte ska smörjas. Varken gängorna eller kontaktytan mellan bult och hjul. Efter vad jag förstår är det viktigt i andra typer av skruvförband att gängorna har låg friktion, så att det mesta av momentet går åt till att hålla ihop delarna. Varför gäller inte det hjulbultar?

Hans Högberg, Kramfors

Skicka in era svar och nya intrikata frågor till teknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Startsidan
Snabbladdning, elbil

Nu är det priskrig på snabbladdning

Fortum sänker priset på snabbladdning av elbil i Sverige. Och nu tvingas Vattenfall följa efter. 13 kommentarer

Svart fosfor spöar grafen

Svart fosfor spöar grafen

Svart fosfor är mycket bättre på att överföra data än grafen, hävdar forskare. 9 kommentarer

Airbus visar ny snål helikopter

Airbus visar ny snål helikopter

Kompositmaterial sänker vikten i nya medelstora helikoptern – och därmed bränsleförbrukningen. 1 kommentar

Bil, Baldwin Street

Står bilen kvar i branta backen?

MINIPROBLEMET. Knäcker du professor Göran Grimvalls nöt om parkering av bil? 19 kommentarer

Dåliga dagvattensystem hotar bebyggelse i varannan svensk kommun.

Skräckexemplet: Dagvattensystem byggt helt i trä

Varannan kommun i Sverige har bebyggelse som hotas vid extrema skyfall. Dagvattensystemen är för dåliga. 6 kommentarer

Nu är utredningen arbetet med skogsbranden i Västmanland klar. Betyg: Underkänt.

Betyg på beredskap: Underkänt

Arbetet med skogsbranden i Västmanland hade klara brister. 4 kommentarer

Annons
”Att Försvaret kan förgifta 
en hel kommun är galet”

”Att Försvaret kan förgifta en hel kommun är galet”

Dricksvattnet i Kallinge förgiftades av kemikalier från Försvarsmaktens brandsläckningsskum. Nu förberedes en rättsprocess. 1 kommentar

Svenska alkolås i nya t-banetågen

Svenska alkolås i nya t-banetågen

Västeråsföretaget ska montera ir-baserade alkolås på 96 nya tunnelbanevagnar i Stockholm. 8 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Mobil, mottagning

Appen tar emot samtal på mobilen – utan mottagning

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 5 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Första helt digitala radiosändaren

Brittiska forskare har utvecklat en digital radiosändare som saknar analoga kretsar.

Borrmaskin, Jern-Erna

Tunnelborrmaskinen hjälplöst fast i berget

Efter att ha borrat sig fram tre kilometer havererade Jern-Erna förra veckan. Och där står hon fortfarande. 20 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Högtalare, Sound dimensions

Stapla högre – få bättre ljud i dina högtalare

Att fler högtalare ger starkare ljud är ingen nyhet. De här högtalarna vässar dessutom ljudkvaliteten. 5 kommentarer

EN AV FYRA INGENJÖRER ÄR KVINNA

Toppcheferna: Vi vill ha fler kvinnliga ingenjörer

Var fjärde ingenjör i Sverige är kvinna. Andelen ökar med nästan en halv procent om året. Det visar statistik som Sveriges Ingenjörer har tagit fram åt Ny Teknik. Men storföretagens högsta chefer vill mer. 30 kommentarer

16–84 är ett dåligt resultat

16–84 är ett dåligt resultat

LEDARE. Susanna Baltscheffsky ger Ny Teknik underkänt. 9 kommentarer

Varuhuset som inför
rullande spiraltrappor

Varuhuset som inför rullande spiraltrappor

Mitsubishi har fått den största enskilda ordern på rullande spiraltrappor till ett varuhus. 9 kommentarer

Gotlandsbassängen fick nyttig syreinjektion

Gotlandsbassängen fick nyttig syreinjektion

Det kraftiga saltvatteninflödet i Östersjön i december har syresatt de döda zonerna utanför Gotland, kraftigast sedan 1951. 1 kommentar

manukahonung

Avslöjar fusk med värdefull manukahonung

Med en kombination av markörer och statistik har nu tyska livsmedelskemister tagit fram en metod att skilja den medicinskt värdefulla manukahonungen från mängder av falska plagiat. 6 kommentarer

Hans Vestberg, Ericsson

Ericsson rasar

"Vi ökar våra marknadsandelar", brukar Ericssons vd Hans Vestberg säga om 4g. Men det kan han inte längre. 8 kommentarer

Ibrahim Baylan

Ibrahim Baylan leder energikommissionen

Ska se över framtidens behov och produktion av energi.

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Malin Lindström

”Spännande, kul och välbetalt jobb”

KARRIÄR. ”Utbilda sig till ingenjör en vinstlott”, säger Malin Lindström. 1

Apple

Apple störst för första gången

Samsung har toppat listan sedan 2011, 19

Grafen brandskyddar tyg

Grafen brandskyddar tyg

Materialet kan användas för tunna och lätta brandskyddskläder.

Klickbara symboler för att styra mobilen klistras på huden.

Styr mobilen med hudsensor

Klickbara symboler klistras direkt på huden.

Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

Romson: ”Stryp tillgång på utsläppsrätter”

DEBATT. Miljöministern förespråkar kännbart pris på klimatutsläpp. 53

Edward Snowden

”Snowden redo resa hem”

Enda löftet till Edward Snowden: Du slipper dödsstraff. 17

Nytt koncept för studentlya

Nytt koncept för studentlya

16 kvadratmeter, levererade två i en – färdiga med möbler. 4

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska leva en
månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 4

Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 11

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 4

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona. 3

jobb180 st

Sök jobb inom inköp, produktion & konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Solplanet testflyger över Abu Dhabi

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se