Varför varierar trycket i kabinen?

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger?

Annons
Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?
Verktyg

Fråga:

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger? Kan man inte pumpa in lite mer luft för att kompensera tryckförändringen?

Det undradeKristian Ejvind, Stockholm, i förra numret. Det finns en anledning, svarar läsarna.

Svar:

Enligt de reglersom gäller för luftfarten måste kabintrycket vid passagerarflygning minst motsvara det som råder i atmosfären på 10 000 fot (3 050 m) ovanför havsytan. Vidare är flygplanet certifierat för ett maximalt differenstryck mellan kabinen och omgivande luft. För att spara vikt konstrueras flygplanskroppen så, att maximalt differenstryck uppnås vid flygning på flygplanets högsta certifierade flyghöjd, samtidigt som trycket i kabinen motsvarar 10 000 fot. Det är dock sällan vara sig möjligt eller ekonomiskt fördelaktigt att flyga på den högsta certifierade flyghöjden, och kabintrycket vid normal flygning hamnar ofta i området motsvarande 8 000 – 10 000 fot. Metoden att låta variera kabintrycket har även andra fördelar. Exempelvis löses enkelt problematiken vid landning på en flygplats med avsevärt högre eller lägre höjd än startflygplatsen.

Joel Johansson, Eskilstuna

Svar:

Visst vore det tekniskt möjligt att ha samma tryck i flygplanskabinen som vid markytan under hela flygningen. Men detta skulle kräva en kraftigare och tyngre konstruktion av skrovet. Dessutom krävs att mer tryck avtappas från motorerna vilket ger sämre ekonomi och mer förorening. Utmattningsproblem i kontruktionen ökar pga större belastningsvariation i materialet. Skulle sedan en plötslig dekompression inträffa så blir följderna än mer drastiska. Att konstruera flygplan är att ständigt kompromissa mellan prestanda, komfort, säkerhet och ekonomi. Normalt hålls trycket på höjd på samma nivå som toppen av Kebnekajse det vill säga cirka 2 000 m. Denna höjd innebär oftast inga problem för någon och tryckutjämningen sker i en sakta takt. Men om bihålor och kanal mellan svalg och inneröra är igentäppt kan det bli problem speciellt under nedstigningen då det är svårare för luften att komma in än ut.

Lars Hansén, Norrtälje

Svar:

Flygplansskrovet tål baraen viss tryckskillnad. Det blir orimligt tungt om det dimensioneras för att tåla tryckskillnaden mellan marken och normala flyghöjder, cirka 10 000 meter.

När det första jetdrivna trafikflygplanet, engelska Comet, togs i trafik i början av 1950-talet exploderade flera plan oförklarligt i luften. Det visade sig att olyckorna berodde på utmattningsbrott i tryckkabinen. Brotten började mellan två fönster.

Upptäckten gjordes genom att ett flygplansskrov sänktes ner i en vattenbehållare och vattentrycket i tryckkabinen varierades på samma sätt som lufttrycket ändras under flygning. Samtidigt som proven i vattenbehållaren pågick flögs tre Comet många timmar per dygn med ingenjörer och mätutrustning ombord för att utröna orsaken till olyckorna.

Som tur var gick det obemannade skrovet sönder innan något av provflygplanen exploderade.

Åke Pettersson, Haninge

Svar:

Jovisst kan man pumpa inmer luft, men det kostar i form av högre tomvikt och sämre bränsleekonomi. Att trycket sjunker, beror f ö inte på att kroppen expanderar.

Lite förenklat kan man säga att omgivande lufttryck halveras var 5000 m. För att förhindra syrebrist föreskriver reglerna för trafikflyget ett tryck i kabinen motsvarande högst 8 000 fot (2 438 m), dvs 75 % av trycket vid havsnivån. Detta sköts av kabintrycksregulatorn.

Omkring 10 000 m höjd, där många trafikflygplan ligger, är trycket utanför fönstret nere på ~25 %, dvs en tryckskillnad på 0.5 bar mellan in/utsida. Vill man höja trycket mer måste kroppen dimensioneras upp för att inte utmattas av tryckvariationerna. Eftersom luften i kabinen ständigt byts måste även mer luft tappas av från motorerna.

Concorde lär ha haft ett kabintryck motsvarande 6 000 fot (1 830 m), vid en flyghöjd på 60 000 fot. Det ger en tryckskillnad på 0.74 bar. Biljettpriset var ett annat också.

På 1950-talet hade man ännu inte full förståelse för utmattning, speciellt runt lite för kantiga flygplansfönster. Världens första jet-trafikflygplan, de Havilland Comet, drabbades av ett par, till en början, oförklarliga totalhaverier. Omfattande undersökningar, bl a med en vattentank som omslöt kroppen av en hel Comet, visade efter ett antal cykler sprickbildning runt hörnen av ett fönster. Sprickor, som så småningom växte katastrofartat. Senare Comet-varianter fick runda fönster.

1988 drabbades en Boeing 737 på drygt 7000 m höjd över Hawaii när i princip allt över golvnivån mellan cockpit och vingen blåste av. Man lyckades landa, men en flygvärdinna försvann. Det flygplanet hade ett högt antal cykler och var drabbat av utmattning.

Olle Janson, Enköping

Kommentar: Faktum är att redan 1948, sex år före det första haveriet med Comet, skrev författaren och flygplanskonstruktören Nevil Shute en spännande roman om just utmattningsbrott. I ”No Highway” (Utan återvändo) sker en serie oförklarliga haverier med en ny avancerad flygplansmodell. En ingenjör vid namn Theodore Honey misstänker att vibrationer skapar utmattning i en typ av aluminiumlegering, vilket får planen att efter en viss flygtid plötsligt tappa vingarna. Honey söker bevis för sin tes, men självklart motarbetas han av flygindustrin.

Det hela var så spännande att boken filmades 1951 med James Stewart och Marlene Dietrich i huvudrollerna.

Läs mer om Nevil Shute Norway på

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article35358.ece

En ungdomsbok om ungefär samma ämne och från samma tid är ”Svart plan” av Lennart Nyblom, en gång i tiden berömd tidningskåsör under signaturen Red Top. Båda böckerna finns på välsorterade bibliotek.

Red.

Nu över till nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Fakta Nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Varning! Stötande innenhåll!

Varning! Stötande innenhåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 24 kommentarer

Vindkraft billigast 
bygga nytt för elen

Vindkraft billigast bygga nytt för elen

Så mycket kostar det att producera el från olika anläggningar. 304 kommentarer

Har du valt din 
3d-skrivare än?

Har du valt din 3d-skrivare än?

MACKAPÄRER. Pappersutskrifter blir sällan mer än ett platt papper. 14 kommentarer

Cookies

Sajter klarar inte kraven för cookies

Svenska webbplatser placerar ut kakan först och frågar efter samtycke sedan. 21 kommentarer

It-experterna: Ta själv kontrollen över webbläsaren

Fyra it-experter svarar på frågor om riskerna med kakor. 7 kommentarer

Nordea: Vi håller på att byta arbetssätt

Nordea: Vi håller på att byta arbetssätt

Nordea Bank har sajter som inte uppfyller PTS kommande krav. 2 kommentarer

Tuffa landningen 
för Philae på 67P
Grafik över landaren Philaes väg från Rosetta till kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Tuffa landningen för Philae på 67P

GRAFIK. Så här lyckades Rosettas landare till slut få fäste på 67P. 5 kommentarer

MyCopter vägvisare till flygande bil

MyCopter vägvisare till flygande bil

Drömmen om att lyfta sig ur bilkön och flyga vidare har kommit ett steg närmare. 6 kommentarer

Annons
Elcykel

Elycykeln som väntas göra succé i Sverige

Cykelsäljare tror att försäljningen av en viss elcykel tar fart i vår.

Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

Under Skalet tar sig under kåporna. 34 kommentarer

För dyrt höja effekten i Forsmarkreaktor

För dyrt höja effekten i Forsmarkreaktor

Det blir ingen effekthöjning. Åtgärden skulle inte löna sig, anser styrelsen. 24 kommentarer

Svenskar jobbar mot krisande oljeindustri

Svenskar jobbar mot krisande oljeindustri

Guldåldern för den norska offshore-industrin är tillfälligt över. Men svenska ingenjörer får fortsatt jobb – från hemmaplan. 12 kommentarer

Gorillaglas

Gorillaglaset som ska rädda skärmen

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Komponenttillverkning, oljeindustrin och it- och telekombranschen anses vara USA:s mest lönsamma industrier.

Här är USA:s mest lönsamma industrier

Olja- och gasindustrin är lönsam, liksom it- och telekombranschen. Men när företaget Powerlytics rankar de mest lönsamma branscherna i USA hamnar de i skuggan. 4 kommentarer

Klart: Apple öppnar utveckling i Lund

Teknikjätten blir granne med Ericsson. 24 kommentarer

GM storsatsar på Opel

GM storsatsar på Opel

GM satsar nu 500 miljoner euro, nära 5 miljarder kronor, på nya bilmodeller från europeiska Opel. 6 kommentarer

Mehmet Kaplan, Stefan Löfven, Åsa Romson, Mikael Damberg, Ibrahim Baylan

Klen teknikkunskap bland ministrarna

En har läst på KTH men inte tagit examen. Två har fleråriga studier på Umeå universitet. Ny Teknik har tittat på ministrarnas utbildning. 20 kommentarer

Icas system för mobil betalning bygger på den existerande appen som kan annvändas för självscanning.

Ica startar egen mobil betalning

Kan användas för självscanning av varor. 19 kommentarer

Här är ritningarna som
tvingade Scania att backa

Här är ritningarna som tvingade Scania att backa

Efter flera års strid har två patentansökningar flyttats från Scania. ”Det är en seger.” 27 kommentarer

När en gps-satellit passerar genom mörk materia kan dess atomklocka påverkas och lämna spår efter den mystiska substansen som utgör 23 procent av universums massa.

Gps letar mörk materia

Atomklockorna i gps-satelliterna kan ha upptäckt mörk materia.

Mystiskt eldklot över Ryssland

Mystiskt eldklot över Ryssland

En gigantiskt blixt lyste upp himlen i ryska Sverdlovsk. 23 kommentarer

Litiumjon-drift i ubåt efter Collins

Litiumjon-drift i ubåt efter Collins

Hit har Australien vänt sig för att få del av den senaste batteritekniken för de nya ubåtarna. 12 kommentarer

Enstegstätade fasader

Skadeutredare: Största skandalen i modern tid

Ungefär 70 procent av de enstegstätade fasader som skadeutredaren Anders Jansson på SP har undersökt har fuktskador. 60 kommentarer

Bengt Nordström

Experten avslöjar: Så här visste jag att Nokia skulle göra nya mobiler

Redan i augusti sa Bengt Nordström att mobiler skulle göras av Nya Nokia. Men hur visste han det? 4 kommentarer

Så duckar Nokia mobilförbudet

Avtal som förhindrar ”rest-Nokia” att använda varumärket finns. 6 kommentarer

Nokia överraskar med 
surfplatta för Android

Nokia överraskar med surfplatta för Android

Nokia plockar upp dumpade varumärket. 28 kommentarer

Kärnkraft Barsebäck

”Rimligt att kärnkraften bär sina egna kostnader”

LÄSARKOMMENTARER. Ny Tekniks intervju med Ibrahim Baylan satte fart på läsarna. 136 kommentarer

Baylan: Vi ska ha 100 
procent förnybart

Baylan: Vi ska ha 100 procent förnybart

Energiminister Ibrahim Baylan hoppas på havsbaserad vindkraft. 247 kommentarer

Utsläpp usa

Klimatchef: Löften från USA räcker inte

Löftena om minskade utsläpp från USA och Kina är inte nog. Det säger Daniel Engström Stenson på tankesmedjan Fores. 17 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

Xi och Obama tror på ny energiteknik

LEDARE. Kinas och USA:s utspel är ett av de största klimatpolitiska framstegen hittills. 7 kommentarer

Markbrist största problemet för bioenergin

Markbrist största problemet för bioenergin

En övergång till ett biomassabaserat energisystem stupar främst på att den odlingsbara marken inte räcker till, visar en ny rapport. 37 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Ryssland har en ”jaktsatellit”

Ryssland har en ”jaktsatellit”

En rysk satellit kan söka upp andra satelliter för inspektion och eventuellt förstöra dem. 18 kommentarer

Går rakt mot spelströmmen

Går rakt mot spelströmmen

HELSINGFORS. Ny Teknik har träffat ett av de hetaste nya spelföretagen just nu. 5 kommentarer

Jolla

Jolla satsar allt på surfplatta

Nokia gjorde det igår. Lillebror Jolla i dag. 3 kommentarer

Allt mer kött tufft
för reningsverken

Allt mer kött tufft för reningsverken

Mängden kväve som når reningsverken via avloppsvattnet ökar. Orsaken är att vi äter alltmer kött. 15 kommentarer

”Industrin börjar förstå 3d-tekniken”

”Industrin börjar förstå 3d-tekniken”

Allt fler ser fördelarna med 3d-skrivare, säger innovationschef på världens största tillverkare. 5 kommentarer

Hur bromsar man bäst i backe?

Hur bromsar jag bäst?

TEKNIKFRÅGAN. Bromsning i långa backar väcker frågor hos Ny Tekniks läsare. 67 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 10

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 4

tesla

Teslas vd: Målet är en billig elbil

Grundaren Elon Musk har visioner. 7

Daniel Akenine

Microsoftchef släpper bok om din integritet

Daniel Akenine: ”Myt att du kan vara anonym på nätet”. 2

Jaktflygarnas skolplan till salu

Jaktflygarnas skolplan till salu

Ett exemplar av skolflygplanet M14 Magister är nu till salu.

Hans Björklund ABB

Han knep Polhemspriset

ABB-ingenjören kopplade ihop kraftelektronik med datorer. 1

Prylarna gör att maten smakar gott utomhus

Prylarna gör att maten smakar gott utomhus

Så blir det enklare att äta bra i skogen. 3

Janssons frestelse

Janssons frestelse som du aldrig sett den förut

Per-Olof Hegg är livsmedelsteknologen som blivit kokboksförfattare. 4

Qarnots element med servrar ska räcka till att värma upp cirka 15 kvadratmeter.

Värm upp hemmet med ett litet datacenter

Företag låter servrar värma upp hemma. 9

Chaparral för videospel

Chaparral för videospel

Chevrolet ska visa konceptbilen Chaparral 2X VGT på bilmässan i Los Angeles för bilspelet GranTurismo. 1

Här kör polisen elbil

Här kör polisen elbil

Polisen på ön Helgoland i Nordsjön blir eldriven. 16

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Klaviatur av klädnypor

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se