Varför varierar trycket i kabinen?

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger?

Annons
Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?
Verktyg

Fråga:

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger? Kan man inte pumpa in lite mer luft för att kompensera tryckförändringen?

Det undradeKristian Ejvind, Stockholm, i förra numret. Det finns en anledning, svarar läsarna.

Svar:

Enligt de reglersom gäller för luftfarten måste kabintrycket vid passagerarflygning minst motsvara det som råder i atmosfären på 10 000 fot (3 050 m) ovanför havsytan. Vidare är flygplanet certifierat för ett maximalt differenstryck mellan kabinen och omgivande luft. För att spara vikt konstrueras flygplanskroppen så, att maximalt differenstryck uppnås vid flygning på flygplanets högsta certifierade flyghöjd, samtidigt som trycket i kabinen motsvarar 10 000 fot. Det är dock sällan vara sig möjligt eller ekonomiskt fördelaktigt att flyga på den högsta certifierade flyghöjden, och kabintrycket vid normal flygning hamnar ofta i området motsvarande 8 000 – 10 000 fot. Metoden att låta variera kabintrycket har även andra fördelar. Exempelvis löses enkelt problematiken vid landning på en flygplats med avsevärt högre eller lägre höjd än startflygplatsen.

Joel Johansson, Eskilstuna

Svar:

Visst vore det tekniskt möjligt att ha samma tryck i flygplanskabinen som vid markytan under hela flygningen. Men detta skulle kräva en kraftigare och tyngre konstruktion av skrovet. Dessutom krävs att mer tryck avtappas från motorerna vilket ger sämre ekonomi och mer förorening. Utmattningsproblem i kontruktionen ökar pga större belastningsvariation i materialet. Skulle sedan en plötslig dekompression inträffa så blir följderna än mer drastiska. Att konstruera flygplan är att ständigt kompromissa mellan prestanda, komfort, säkerhet och ekonomi. Normalt hålls trycket på höjd på samma nivå som toppen av Kebnekajse det vill säga cirka 2 000 m. Denna höjd innebär oftast inga problem för någon och tryckutjämningen sker i en sakta takt. Men om bihålor och kanal mellan svalg och inneröra är igentäppt kan det bli problem speciellt under nedstigningen då det är svårare för luften att komma in än ut.

Lars Hansén, Norrtälje

Svar:

Flygplansskrovet tål baraen viss tryckskillnad. Det blir orimligt tungt om det dimensioneras för att tåla tryckskillnaden mellan marken och normala flyghöjder, cirka 10 000 meter.

När det första jetdrivna trafikflygplanet, engelska Comet, togs i trafik i början av 1950-talet exploderade flera plan oförklarligt i luften. Det visade sig att olyckorna berodde på utmattningsbrott i tryckkabinen. Brotten började mellan två fönster.

Upptäckten gjordes genom att ett flygplansskrov sänktes ner i en vattenbehållare och vattentrycket i tryckkabinen varierades på samma sätt som lufttrycket ändras under flygning. Samtidigt som proven i vattenbehållaren pågick flögs tre Comet många timmar per dygn med ingenjörer och mätutrustning ombord för att utröna orsaken till olyckorna.

Som tur var gick det obemannade skrovet sönder innan något av provflygplanen exploderade.

Åke Pettersson, Haninge

Svar:

Jovisst kan man pumpa inmer luft, men det kostar i form av högre tomvikt och sämre bränsleekonomi. Att trycket sjunker, beror f ö inte på att kroppen expanderar.

Lite förenklat kan man säga att omgivande lufttryck halveras var 5000 m. För att förhindra syrebrist föreskriver reglerna för trafikflyget ett tryck i kabinen motsvarande högst 8 000 fot (2 438 m), dvs 75 % av trycket vid havsnivån. Detta sköts av kabintrycksregulatorn.

Omkring 10 000 m höjd, där många trafikflygplan ligger, är trycket utanför fönstret nere på ~25 %, dvs en tryckskillnad på 0.5 bar mellan in/utsida. Vill man höja trycket mer måste kroppen dimensioneras upp för att inte utmattas av tryckvariationerna. Eftersom luften i kabinen ständigt byts måste även mer luft tappas av från motorerna.

Concorde lär ha haft ett kabintryck motsvarande 6 000 fot (1 830 m), vid en flyghöjd på 60 000 fot. Det ger en tryckskillnad på 0.74 bar. Biljettpriset var ett annat också.

På 1950-talet hade man ännu inte full förståelse för utmattning, speciellt runt lite för kantiga flygplansfönster. Världens första jet-trafikflygplan, de Havilland Comet, drabbades av ett par, till en början, oförklarliga totalhaverier. Omfattande undersökningar, bl a med en vattentank som omslöt kroppen av en hel Comet, visade efter ett antal cykler sprickbildning runt hörnen av ett fönster. Sprickor, som så småningom växte katastrofartat. Senare Comet-varianter fick runda fönster.

1988 drabbades en Boeing 737 på drygt 7000 m höjd över Hawaii när i princip allt över golvnivån mellan cockpit och vingen blåste av. Man lyckades landa, men en flygvärdinna försvann. Det flygplanet hade ett högt antal cykler och var drabbat av utmattning.

Olle Janson, Enköping

Kommentar: Faktum är att redan 1948, sex år före det första haveriet med Comet, skrev författaren och flygplanskonstruktören Nevil Shute en spännande roman om just utmattningsbrott. I ”No Highway” (Utan återvändo) sker en serie oförklarliga haverier med en ny avancerad flygplansmodell. En ingenjör vid namn Theodore Honey misstänker att vibrationer skapar utmattning i en typ av aluminiumlegering, vilket får planen att efter en viss flygtid plötsligt tappa vingarna. Honey söker bevis för sin tes, men självklart motarbetas han av flygindustrin.

Det hela var så spännande att boken filmades 1951 med James Stewart och Marlene Dietrich i huvudrollerna.

Läs mer om Nevil Shute Norway på

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article35358.ece

En ungdomsbok om ungefär samma ämne och från samma tid är ”Svart plan” av Lennart Nyblom, en gång i tiden berömd tidningskåsör under signaturen Red Top. Båda böckerna finns på välsorterade bibliotek.

Red.

Nu över till nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Fakta Nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Drönare

10 fiffiga jobb för flygande drönare

BILDSPEL. Drönare utnyttjas inte bara i krig. Den civila användningen ökar snabbt. Här är tio heta områden. 2 kommentarer

Företag förbjuds filma från drönare

Länsstyrelsen i Skåne stoppar. 30 kommentarer

Toyota Mirai.

Toyota ökar kraftigt produktionen av Mirai

Överraskande intresse för bränslecellbilen. 3 kommentarer

Circular Devices, superdator

Idén: Superdator byggs – av gamla mobildelar

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 5 kommentarer

Vill ha samma vägtull för hela EU

Vill ha samma vägtull för hela EU

EUs kommissionär för transporter vill införa en enhetlig vägtull som gäller för hela EU.

elbil

”Elbilens tid är nu”

REPLIK. Att vänta med elbilen vore som att bromsa sig ur en uppförsbacke, anser Anders Östlund, vd Öresundskraft. 155 kommentarer

Johnny Kellner, teknik- och miljöchef på Veidekke i Sverige

Elbilar är bra - men vi får inte bli fartblinda

SLUTREPLIK. Ni läser min debattartikel som fan läser bibeln, svarar Johnny Kellner. 54 kommentarer

FRA-filter hindrar egen spaning på svenska medier

Tekniska hjälpmedel skyddar Sveriges journalister. 2 kommentarer

Annons
Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 15 kommentarer

Oljeutsläppet i Mexikanska bukten sommaren 2010 blev en miljömässig katastrof.

Chalmers dumpar oljeaktierna

Chalmersstiftelsen har tagit beslut om nolltolerans när det gäller placeringar i kol-, olje- och gasbolag och kommer nu att avyttra sina aktier i bolag som är knutna till fossil energi. 28 kommentarer

TEKNIKHISTORIA. Med en patenterad dubbelgängad, sylvass spets slog den världen med häpnad. 28 kommentarer

Vattenfall Ringhals

Stopp för ny kärnkraft

Vattenfall drar tillbaka ansökan om att få bygga ny kärnkraft i Sverige. 290 kommentarer

Rosetta har upptäckt att kometen 67P har en jättespricka.

Jättespricka i 67P

En flera hundra meter lång spricka har upptäckts i Rosettas komet. 17 kommentarer

Datacentra, Facebook

HP: Datacentra borde byggas i kalla Sverige

Om serverhallar och andra datacentra byggs i kalla länder som Sverige, kan de minska världens koldioxidutsläpp, hävdar Nicolas Dube från Hewlett-Packard i USA. 37 kommentarer

Rundar rysk bojkott med Kalashnikov från USA-fabrik

Rundar rysk bojkott med Kalashnikov från USA-fabrik

Amerikanska vapenimportören RWC planerar att kringgå USAs bojkott mot Ryssland och starta tillverkning av vapen från Kalashnikov på hemmaplan. 2 kommentarer

AI från Aibo kollar elförbrukningen

AI från Aibo kollar elförbrukningen

Artificiell intelligens som utvecklades för robothunden Aibo används nu för att mäta elförbrukningen i hemmets olika prylar. 3 kommentarer

En dummyversion av den kommande tredje generationens vätgasdriven usb-laddare från KTH-avknoppningen My FC. Powertrekk 2.0 – andra generationen av My FC:s vätgasdrivna usb-laddare.

Vätgasladdaren ska passa i handväskan

Snart släpper svenska My FC sin nästa vätgasdrivna usb-laddare. 27 kommentarer

En studie ser starka kopplingar mellan dödliga hjärtfel och användning av Twitter.

Studie: Koppling mellan näthat och dödliga hjärtfel

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Telia: Genombrott 
för uppkopplad vård

Telia: Genombrott för uppkopplad vård

Storsatsning på hälsotjänster i hemmet. 8 kommentarer

DEBATT
Lars Agaard vd Dansk Energi, Oluf Ulseth vd Energi Norge, Kjell Jansson vd Svensk Energi och Juha Naukkarinen vd Finsk Energiindustri.

Kraftindustrin: Vi ska bli Europas ”gröna batteri”

DEBATT. Vi har potentialen att skapa en helt ny exportsituation där el är vår produkt, skriver höjdarna vid Energi Norge, Svensk Energi och Finsk Energiindustri. 43 kommentarer

Volvos största utmaning

Volvos största utmaning

Det är varken elmotorn eller den nya växellådan som ingenjörerna brottas med inför premiärturen av Volvos första helt elektriska buss. 82 kommentarer

Många elbussar rullar redan i världen

Många elbussar rullar redan i världen

Volvo är långt ifrån det enda företaget som utvecklar helelektriska bussar. 6 kommentarer

Nu öppnar Windows 10 hologramdörren med sin Hololens.

Windows 10 öppnar för hologramdatorn

Så ska Microsoft ta över ledartröjan från Apple och Google. 11 kommentarer

Programmeraren Roman Digerberg har upptäckt en bugg i Apples operativsystem IOS8 som gör att han kan krascha vilken Iphone som helst.

Kraschar din Iphone – med ett knapptryck

En bugg gör att det går att krascha en Iphone på några sekunder. 4 kommentarer

Elektronikprofessor ny rektor på Chalmers

Elektronikprofessor ny rektor på Chalmers

Av två starka slutkandidater till rektorstjänsten på Chalmers efter Karin Markides valde styrelsen Stefan Bengtsson, tidigare Chalmersprofessor, nu rektor för Malmö högskola. 2 kommentarer

Därför kan VW klå Toyota 2015

Toyota behöll ledningen över Volkswagen med 90000 bilars marginal 2014. Men VW kan lätt ta ledarplatsen 2015. 4 kommentarer

Nanopartiklar renar grundvattnet

Nanopartiklar av palladium är en metod att rena nitratbelastat grundvatten utan att giftig ammoniak bildas. 3 kommentarer

Se över ditt CV. Ett slarvfel kan fälla dig hos chefen.

Ett slarvfel och du är körd

Du har bara någon minut på dig att fånga intresset för din ansökan hos din blivande chef. 18 kommentarer

Fallande oljepriser 
ger andrum i Arktis

Fallande oljepriser ger andrum i Arktis

LEDARE. Guldåren är slut. Arbetslöshet, smärtsamma omställningar och mindre pengar i plånboken väntar. 6 kommentarer

Startdatum klart för Europas rymdplan

Mobilen laddas
med taklampan

Med solceller i skärmen kan mobilen laddas med lampljus.

Norge tvekar inför Arktis-samarbete
Kristina Persson (th), minister för strategi- och framtidsfrågor samt nordisk samarbete har lämnat över en rapport om samarbete i Arktis. Norges statsminister Erna Solberg är avvaktande till förslaget.

Norge tvekar inför Arktis-samarbete

TROMSÖ. Sverige vill ta fram en strategi för tillväxt i Arktis tillsammans med grannarna. Norge tvekar. 6 kommentarer

Följ forskarna som arbetar på ett isflak

Följ forskarna som arbetar på ett isflak

ARKTIS. Norska expeditionen bor i svävare på isflak vid Nordpolen.

Utmaningen: Undvika krascha med isbergen

ARKTIS. Svårt för forskningsfartyget RV Helmer att koppla upp sig mot internet norr om 80:e breddgraden. Ny Teknik är i Arktis. 2 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Bättre sömn

Ändringen på arbetsplatsen gav bättre sömn

Ny studie: Mer utvilade anställda.

Tommy Ljunggren lämnar Telia.

Telias nätarkitekt går till konkurrent

”Jag får ett större ansvar än i dag.” 3

Watty

Sensorn avslöjar hemmets energitjuvar

Tio nya miljoner ska ta företagets produkt till marknaden. 1

Få de anställda att brinna för jobbet.

Så får du dina anställda att brinna för jobbet

Det finns knep för att dina anställda ska brinna för sitt jobb - länge. 4

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Flytten runt Kirunagruvan lockar lantmätare

Det har aldrig varit så lätt att få lantmätare att flytta norrut som nu. 8

Havssköldpadda

Magnetfält leder sköldpaddan

Använder sig av en magnetisk kompass.

Hjalmar Winbladh.

EQT lockas av prylarnas internet – anställer Hjalmar Winbladh

Riskkapitalistbolaget EQT anställer internetkändisar för att skaffa kunskap om prylarnas internet, IoT.

orange sky laundry

Byggde in tvättmaskiner i sin van

Kör runt och tvättar hemlösas kläder. 10

Världens nordligaste passivhus kan prisas

Världens nordligaste passivhus kan prisas

Första passivhuset i subarktiskt klimat kan bli Årets Bygge. 11

Charlotte Kalla

OS-dräkten blir superdräkt

Ny ”superdräkt” till skid-VM i Falun. 2

Kärnsjukhuset i Skövde producerar el med 1 328 solcellsmoduler

Här är taket med flest solceller i Sverige

De har installerat 1 328 solcellsmoduler på taket. 15

Ut med kikaren: asteroiden kommer

Ut med kikaren: asteroiden kommer

Nu är det nära – eller snarare drygt tre gånger avståndet mellan jorden och månen.

Forskning visar: Prylar gör dig inte lycklig

Forskning visar: Prylar gör dig inte lycklig

Att lägga sina pengar på nya prylar ger ingen varaktig lycka. 22

Man som tar en selfie

Selfie-man kan vara psykopat

Många selfies kan visa på narcissist- och psykopatdrag. 4

En undersökning från Stockholms unversitet visar att småbarnen hade två till tre gånger högre halter flamskyddsmedel jämfört med mammorna.

De ska studera cocktaileffekten på barn

Får pengar från EU för att studera exponering för kemikalier. 3

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Helikopter för Mars

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se