Varför varierar trycket i kabinen?

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger?

Annons
Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?

Verktyg

Fråga:

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger? Kan man inte pumpa in lite mer luft för att kompensera tryckförändringen?

Det undradeKristian Ejvind, Stockholm, i förra numret. Det finns en anledning, svarar läsarna.

Svar:

Enligt de reglersom gäller för luftfarten måste kabintrycket vid passagerarflygning minst motsvara det som råder i atmosfären på 10 000 fot (3 050 m) ovanför havsytan. Vidare är flygplanet certifierat för ett maximalt differenstryck mellan kabinen och omgivande luft. För att spara vikt konstrueras flygplanskroppen så, att maximalt differenstryck uppnås vid flygning på flygplanets högsta certifierade flyghöjd, samtidigt som trycket i kabinen motsvarar 10 000 fot. Det är dock sällan vara sig möjligt eller ekonomiskt fördelaktigt att flyga på den högsta certifierade flyghöjden, och kabintrycket vid normal flygning hamnar ofta i området motsvarande 8 000 – 10 000 fot. Metoden att låta variera kabintrycket har även andra fördelar. Exempelvis löses enkelt problematiken vid landning på en flygplats med avsevärt högre eller lägre höjd än startflygplatsen.

Joel Johansson, Eskilstuna

Svar:

Visst vore det tekniskt möjligt att ha samma tryck i flygplanskabinen som vid markytan under hela flygningen. Men detta skulle kräva en kraftigare och tyngre konstruktion av skrovet. Dessutom krävs att mer tryck avtappas från motorerna vilket ger sämre ekonomi och mer förorening. Utmattningsproblem i kontruktionen ökar pga större belastningsvariation i materialet. Skulle sedan en plötslig dekompression inträffa så blir följderna än mer drastiska. Att konstruera flygplan är att ständigt kompromissa mellan prestanda, komfort, säkerhet och ekonomi. Normalt hålls trycket på höjd på samma nivå som toppen av Kebnekajse det vill säga cirka 2 000 m. Denna höjd innebär oftast inga problem för någon och tryckutjämningen sker i en sakta takt. Men om bihålor och kanal mellan svalg och inneröra är igentäppt kan det bli problem speciellt under nedstigningen då det är svårare för luften att komma in än ut.

Lars Hansén, Norrtälje

Svar:

Flygplansskrovet tål baraen viss tryckskillnad. Det blir orimligt tungt om det dimensioneras för att tåla tryckskillnaden mellan marken och normala flyghöjder, cirka 10 000 meter.

När det första jetdrivna trafikflygplanet, engelska Comet, togs i trafik i början av 1950-talet exploderade flera plan oförklarligt i luften. Det visade sig att olyckorna berodde på utmattningsbrott i tryckkabinen. Brotten började mellan två fönster.

Upptäckten gjordes genom att ett flygplansskrov sänktes ner i en vattenbehållare och vattentrycket i tryckkabinen varierades på samma sätt som lufttrycket ändras under flygning. Samtidigt som proven i vattenbehållaren pågick flögs tre Comet många timmar per dygn med ingenjörer och mätutrustning ombord för att utröna orsaken till olyckorna.

Som tur var gick det obemannade skrovet sönder innan något av provflygplanen exploderade.

Åke Pettersson, Haninge

Svar:

Jovisst kan man pumpa inmer luft, men det kostar i form av högre tomvikt och sämre bränsleekonomi. Att trycket sjunker, beror f ö inte på att kroppen expanderar.

Lite förenklat kan man säga att omgivande lufttryck halveras var 5000 m. För att förhindra syrebrist föreskriver reglerna för trafikflyget ett tryck i kabinen motsvarande högst 8 000 fot (2 438 m), dvs 75 % av trycket vid havsnivån. Detta sköts av kabintrycksregulatorn.

Omkring 10 000 m höjd, där många trafikflygplan ligger, är trycket utanför fönstret nere på ~25 %, dvs en tryckskillnad på 0.5 bar mellan in/utsida. Vill man höja trycket mer måste kroppen dimensioneras upp för att inte utmattas av tryckvariationerna. Eftersom luften i kabinen ständigt byts måste även mer luft tappas av från motorerna.

Concorde lär ha haft ett kabintryck motsvarande 6 000 fot (1 830 m), vid en flyghöjd på 60 000 fot. Det ger en tryckskillnad på 0.74 bar. Biljettpriset var ett annat också.

På 1950-talet hade man ännu inte full förståelse för utmattning, speciellt runt lite för kantiga flygplansfönster. Världens första jet-trafikflygplan, de Havilland Comet, drabbades av ett par, till en början, oförklarliga totalhaverier. Omfattande undersökningar, bl a med en vattentank som omslöt kroppen av en hel Comet, visade efter ett antal cykler sprickbildning runt hörnen av ett fönster. Sprickor, som så småningom växte katastrofartat. Senare Comet-varianter fick runda fönster.

1988 drabbades en Boeing 737 på drygt 7000 m höjd över Hawaii när i princip allt över golvnivån mellan cockpit och vingen blåste av. Man lyckades landa, men en flygvärdinna försvann. Det flygplanet hade ett högt antal cykler och var drabbat av utmattning.

Olle Janson, Enköping

Kommentar: Faktum är att redan 1948, sex år före det första haveriet med Comet, skrev författaren och flygplanskonstruktören Nevil Shute en spännande roman om just utmattningsbrott. I ”No Highway” (Utan återvändo) sker en serie oförklarliga haverier med en ny avancerad flygplansmodell. En ingenjör vid namn Theodore Honey misstänker att vibrationer skapar utmattning i en typ av aluminiumlegering, vilket får planen att efter en viss flygtid plötsligt tappa vingarna. Honey söker bevis för sin tes, men självklart motarbetas han av flygindustrin.

Det hela var så spännande att boken filmades 1951 med James Stewart och Marlene Dietrich i huvudrollerna.

Läs mer om Nevil Shute Norway på

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article35358.ece

En ungdomsbok om ungefär samma ämne och från samma tid är ”Svart plan” av Lennart Nyblom, en gång i tiden berömd tidningskåsör under signaturen Red Top. Båda böckerna finns på välsorterade bibliotek.

Red.

Nu över till nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Fakta Nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan

Fyra gånger mer 
slitstark hårdmetall

Fyra gånger mer slitstark hårdmetall

GRAFIK En process som gör hårdmetall ännu hårdare och mer slitstarkt. Ny Teknik öppnar dörrarna till det hemlighetsfulla företaget Metasphere. 21 kommentarer

Bomba i google

Stenmysteriet är löst

Ingen har tidigare kunnat förklara hur de tunga blocken kunnat krypa omkring.

Mobiler avslöjar ebolaspridning

Data från mobiler kan avslöja hur människor rör sig i ebola-drabbade Västafrika. Den Sverigebaserade stiftelsen Flowminder vill leda hjälpen till rätt plats.

El-skoter från BMW

El-skoter från BMW

Minst 100 km räckvidd på en laddning lovar BMW för sin nya eldrivna skoter, som lånar komponenter från elbilen i3. 4 kommentarer

Telia återupptar datalagring

Telia återupptar datalagring

Telia börjar återigen lagra data från kundernas trafik i tele- och datanäten. 12 kommentarer

Ja till svenskt Natostöd i dag

Regeringen tog i dag beslut om att Sverige ska kunna ta emot trupp och materiel från försvarsalliansen Nato på svensk mark. 31 kommentarer

Annons
Miljontals nätkablar riskerar överhettning

Miljontals nätkablar riskerar överhettning

TEKNIKSVEPET. HP återkallar över sex miljoner nätkablar. Här ett urval av nyheter från det senaste dygnet. 3 kommentarer

Hackerattack avslöjad i Norge

Försök till hackerattacker mot över 50 bolag i energi- och oljesektorn har avslöjats i Norge. 1 kommentar

Sömnig på jobbet

Måste vi erbjuda deltid?

Trött medarbetare klarar inte heltid, vad gör vi? Experten på arbetsrätt svarar.

Nevs ansöker 
om rekonstruktion

Nevs ansöker om rekonstruktion

Krisdrabbade elbilstillverkaren i Trollhättan ansöker om företagsrekonstruktion nu på morgonen. 5 kommentarer

Butiker tvingas ta emot elskrot

Butiker tvingas ta emot elskrot

Rensa byrålådan på gamla mobiler och kör tillbaka det havererade kylskåpet till butiken. 24 kommentarer

Matte-krisen delar blocken

Matte-krisen delar blocken

Båda partiblocken är splittrade kring hur svenska elever ska hamna i topp i matematik i nästa Pisaundersökning. 45 kommentarer

Våga hylla de bästa mattelärarna

Våga hylla de bästa mattelärarna

LEDARE. För närvarande har ordet ”skolval” en annan betydelse än normalt.

”Skolan missar nya lärare med spetskompetens”

DEBATT Skolan missar att fånga in unika medarbetare, enligt Samuel Bengmark, Torbjörn Lundh, Mikael Cronhjort och Marcus Gustafsson. 4 kommentarer

Vad är viktigast för en höjning av svenska elevers mattekunskaper?

Se resultatet
  • Minska klasserna 22%
  • Höj lärarlönerna 11%
  • Fler matematiktimmar 17%
  • Utjämna sociala och ekonomiska klyftor mellan skolor 7%
  • Anställ mattepensionärer 3%
  • Modernisera, förbättra skolornas matteundervisning 17%
  • Förstatliga skolan 13%
  • Öka lärarinflytandet 10%
Rösta
Hur hittar appen låten?

Hur hittar appen låten?

TEKNIKFRÅGAN. Appen som identifierar låtar, förbryllar Ny Tekniks läsare. Vet du? 17 kommentarer

Ansöker om att bygga maglev

Ansöker om att bygga maglev

Japanska järnvägsbolaget JR Tokai lämnade på tisdagen in en formell ansökan om att få bygga en 286 km lång magnettågbana. 31 kommentarer

Här är Volvos ödesbil

Här är Volvos ödesbil

BILDSPEL Volvo sätter sitt hopp till nya XC90. Kolla in bilen som har en tvåliters förbränningsmotor med bensin eller diesel och eldrift på bakaxeln. 45 kommentarer

En halv miljon för enklaste modellen

VD Håkan Samuelsson sätter stora förhoppningar till bilen. 44 kommentarer

Före och efter skogsbranden

Före och efter skogsbranden

Här är Lantmäteriets bilder före och efter den stora skogsbranden som drabbade Västmanland under sommaren.

Förslag: Expertgrupp 
mot byggskador

Förslag: Expertgrupp mot byggskador

Men skador till följd av översvämningar ska inte ingå i uppdraget, enligt förslaget.

Bromsoket framåt eller bakåt?

Bromsoket framåt eller bakåt?

TEKNIKFRÅGAN. Placeringen av bromsoket i bilar väcker frågor hos Ny Tekniks läsare. Vet du svaret? 32 kommentarer

Ubåt med överljudsfart

Ubåt med överljudsfart

Kina utvecklar en ubåt som i teorin kan nå USA på 100 minuter. 56 kommentarer

Experten: Nokia gör 
snart mobiler igen

Experten: Nokia gör snart mobiler igen

”Nya Nokia” kommer snart tillverka mobila konsumentprylar igen. Det är mobilexperten Bengt Nordström helt övertygad om. 11 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Nu gror det utanpå ISS

Nu gror det utanpå ISS

Ny upptäckt: Det växer mikroorganismer på utsidan av rymdstationen ISS. 39 kommentarer

QUIZ. Samarbete i rymden

Vad kan du om den internationella rymdfärjan ISS? Till quizet

Se ryska ”helvetesmaskinen”

Se ryska ”helvetesmaskinen”

En elgenerator från sovjettiden ger 150 meter långa blixtar. 16 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Senaste quizen

Alla våra quiz
Dagen är längst på morgonen

Dagen är längst på morgonen

Ständigt stressad och brist på tid? Lugn, tidscoachen har lösningen. 3

Vallhundar öppnar dörren för nya robotar

Ny kunskap om vallhundars förmåga att styra en flock får kan användas för att utveckla robotar i framtiden.

Smarta klockbatteriet håller i två dygn

Smarta klockbatteriet håller i två dygn

Samsungs nya klocka har en böjd skärm och 3g. 3

Då ska du inte bli chef

Då ska du inte bli chef

Tycker du att personalfrågor är pest?

Jetplanet fyller 75

Jetplanet fyller 75

He 178, världens första jetplan i modern bemärkelse. 10

Krockskydd i skrovet

Krockskydd i skrovet

En ny typ av stål skyddar fartyget vid en kollision. 2

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

Kameror och mikrofoner gör seglingen publikvänligare

”Som en dokusåpa på havet.”

”Banan var betydligt tuffare i år”

”Banan var betydligt tuffare i år”

Niclas och Petra Lestander är tillbaka på ABB i Västerås efter helgens fjällmara.

Här är den osynliga stolen

Här är den osynliga stolen

Ett företag har skapat en stol-lös stol. 11

Toppchefens kalldusch

Toppchefens kalldusch

Får iskallt vatten hällt över sig. 3

Ökat stöd för bonus till elbilar

Ökat stöd för bonus till elbilar

Så elbilsvänliga är riksdagspartierna. 36

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Svenskt rymdbolag satsar på rymdturism

Kiruna ska bli centrum för rymdresor. 2

Europas hetaste laddbara bilar

Europas hetaste laddbara bilar

Minibil tar förstaplatsen. 9

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

jobb165 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Här seglar de mystiska stenarna

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se