Varför varierar trycket i kabinen?

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger?

Annons
Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?
Verktyg

Fråga:

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger? Kan man inte pumpa in lite mer luft för att kompensera tryckförändringen?

Det undradeKristian Ejvind, Stockholm, i förra numret. Det finns en anledning, svarar läsarna.

Svar:

Enligt de reglersom gäller för luftfarten måste kabintrycket vid passagerarflygning minst motsvara det som råder i atmosfären på 10 000 fot (3 050 m) ovanför havsytan. Vidare är flygplanet certifierat för ett maximalt differenstryck mellan kabinen och omgivande luft. För att spara vikt konstrueras flygplanskroppen så, att maximalt differenstryck uppnås vid flygning på flygplanets högsta certifierade flyghöjd, samtidigt som trycket i kabinen motsvarar 10 000 fot. Det är dock sällan vara sig möjligt eller ekonomiskt fördelaktigt att flyga på den högsta certifierade flyghöjden, och kabintrycket vid normal flygning hamnar ofta i området motsvarande 8 000 – 10 000 fot. Metoden att låta variera kabintrycket har även andra fördelar. Exempelvis löses enkelt problematiken vid landning på en flygplats med avsevärt högre eller lägre höjd än startflygplatsen.

Joel Johansson, Eskilstuna

Svar:

Visst vore det tekniskt möjligt att ha samma tryck i flygplanskabinen som vid markytan under hela flygningen. Men detta skulle kräva en kraftigare och tyngre konstruktion av skrovet. Dessutom krävs att mer tryck avtappas från motorerna vilket ger sämre ekonomi och mer förorening. Utmattningsproblem i kontruktionen ökar pga större belastningsvariation i materialet. Skulle sedan en plötslig dekompression inträffa så blir följderna än mer drastiska. Att konstruera flygplan är att ständigt kompromissa mellan prestanda, komfort, säkerhet och ekonomi. Normalt hålls trycket på höjd på samma nivå som toppen av Kebnekajse det vill säga cirka 2 000 m. Denna höjd innebär oftast inga problem för någon och tryckutjämningen sker i en sakta takt. Men om bihålor och kanal mellan svalg och inneröra är igentäppt kan det bli problem speciellt under nedstigningen då det är svårare för luften att komma in än ut.

Lars Hansén, Norrtälje

Svar:

Flygplansskrovet tål baraen viss tryckskillnad. Det blir orimligt tungt om det dimensioneras för att tåla tryckskillnaden mellan marken och normala flyghöjder, cirka 10 000 meter.

När det första jetdrivna trafikflygplanet, engelska Comet, togs i trafik i början av 1950-talet exploderade flera plan oförklarligt i luften. Det visade sig att olyckorna berodde på utmattningsbrott i tryckkabinen. Brotten började mellan två fönster.

Upptäckten gjordes genom att ett flygplansskrov sänktes ner i en vattenbehållare och vattentrycket i tryckkabinen varierades på samma sätt som lufttrycket ändras under flygning. Samtidigt som proven i vattenbehållaren pågick flögs tre Comet många timmar per dygn med ingenjörer och mätutrustning ombord för att utröna orsaken till olyckorna.

Som tur var gick det obemannade skrovet sönder innan något av provflygplanen exploderade.

Åke Pettersson, Haninge

Svar:

Jovisst kan man pumpa inmer luft, men det kostar i form av högre tomvikt och sämre bränsleekonomi. Att trycket sjunker, beror f ö inte på att kroppen expanderar.

Lite förenklat kan man säga att omgivande lufttryck halveras var 5000 m. För att förhindra syrebrist föreskriver reglerna för trafikflyget ett tryck i kabinen motsvarande högst 8 000 fot (2 438 m), dvs 75 % av trycket vid havsnivån. Detta sköts av kabintrycksregulatorn.

Omkring 10 000 m höjd, där många trafikflygplan ligger, är trycket utanför fönstret nere på ~25 %, dvs en tryckskillnad på 0.5 bar mellan in/utsida. Vill man höja trycket mer måste kroppen dimensioneras upp för att inte utmattas av tryckvariationerna. Eftersom luften i kabinen ständigt byts måste även mer luft tappas av från motorerna.

Concorde lär ha haft ett kabintryck motsvarande 6 000 fot (1 830 m), vid en flyghöjd på 60 000 fot. Det ger en tryckskillnad på 0.74 bar. Biljettpriset var ett annat också.

På 1950-talet hade man ännu inte full förståelse för utmattning, speciellt runt lite för kantiga flygplansfönster. Världens första jet-trafikflygplan, de Havilland Comet, drabbades av ett par, till en början, oförklarliga totalhaverier. Omfattande undersökningar, bl a med en vattentank som omslöt kroppen av en hel Comet, visade efter ett antal cykler sprickbildning runt hörnen av ett fönster. Sprickor, som så småningom växte katastrofartat. Senare Comet-varianter fick runda fönster.

1988 drabbades en Boeing 737 på drygt 7000 m höjd över Hawaii när i princip allt över golvnivån mellan cockpit och vingen blåste av. Man lyckades landa, men en flygvärdinna försvann. Det flygplanet hade ett högt antal cykler och var drabbat av utmattning.

Olle Janson, Enköping

Kommentar: Faktum är att redan 1948, sex år före det första haveriet med Comet, skrev författaren och flygplanskonstruktören Nevil Shute en spännande roman om just utmattningsbrott. I ”No Highway” (Utan återvändo) sker en serie oförklarliga haverier med en ny avancerad flygplansmodell. En ingenjör vid namn Theodore Honey misstänker att vibrationer skapar utmattning i en typ av aluminiumlegering, vilket får planen att efter en viss flygtid plötsligt tappa vingarna. Honey söker bevis för sin tes, men självklart motarbetas han av flygindustrin.

Det hela var så spännande att boken filmades 1951 med James Stewart och Marlene Dietrich i huvudrollerna.

Läs mer om Nevil Shute Norway på

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article35358.ece

En ungdomsbok om ungefär samma ämne och från samma tid är ”Svart plan” av Lennart Nyblom, en gång i tiden berömd tidningskåsör under signaturen Red Top. Båda böckerna finns på välsorterade bibliotek.

Red.

Nu över till nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Fakta Nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan
Så nära var det att planen kolliderade

Så nära var det att planen kolliderade

GRAFIK. ”Även för stridspilot en väldigt kort tid att reagera på” uppger Flygvapnets insatsledare. 7 kommentarer

Ryskt plan i incident vid Bornholm

SAS-plan på kollisionskurs med ett ryskt signalspaningsplan med avslagna transpondrar. 11 kommentarer

Misstanken: Svenska regeringen avlyssnad

Misstanken: Svenska regeringen avlyssnad

Avvikande trafikmönster uppmätt runt Rosenbad. 14 kommentarer

PTS: Flera möjliga felkällor

”Nu analyserar vi all data”, säger Jonas Wessel på PTS.

Hur fungerar den falska basstationen?

Räcker det att stänga av mobilen? Vad görs för att förhindra den här typen av avlyssning? Här finns några av svaren.

Straffet för att ladda ner en film från en piratsajt ska vara 50 dagsböter.

”Bara pöbeln som åker fast”

LÄSARKOMMENTARER. Varför ska bara vanliga människor som använder Pirate Bay drabbas? Läsarna gick igång på HD-dom om piratfilm. 7 kommentarer

HD: Så hög är boten för en piratfilm

För första gången har högsta domstolen slagit fast vad det kostar att ladda ner en enda film med piratkopiering. 77 kommentarer

Släckstav

Brandmännnens nya vapen: Släckstaven

Varma aerosoler stoppar snabbt branden - utan sanering. 23 kommentarer

New York förbjuder fracking

Säger nej trots stora gasförekomster. 1 kommentar

Mobiloperatören som tillåter folk spara surf

Operatör chockar marknaden genom att låta sina kunder spara sin datamängd som ingår i månadsabonnemanget. 12 kommentarer

Tele2 och Telenor säger nej till sparad surf

Anser inte att frågan med sparad surf är viktigast för kunderna. ”Tycker vi har ett starkt erbjudande.”

Svenska operatörer: Sparad surf inget för oss

Svenska mobiloperatörer planerar inte att ta efter idén där kunderna tillåts spara sin datamängd. 20

Stark kritik mot WHO-rapport om mobilstrålning

40-tal organisationer stormar mot en rapport från WHO:s expertgrupp. 14 kommentarer

Annons
Nystart för omstridd motorväg

Nystart för omstridd motorväg

Frysningen av Förbifart Stockholm upphävs. Nu ska Trafikverket undersöka kollektivtrafikens framkomlighet. 13 kommentarer

”Glädjande att regeringen kommit till insikt”

Jubel över byggstarten blandas med kritik mot pengaslöseriet under frysningen. 7

”Oansvarigt att bygga Förbifarten”

DEBATT. Obegripligt att anslå 30 miljarder till bygget, skriver Karin Svensson Smith (MP). 66

Bussladdning

Scania testar trådlös laddning

Bussen förses med induktiv batteriladdning.

Boeing trimmar produktionen

Boeing trimmar produktionen

Ingenjörerna i den 45 år gamla 737-fabriken har trimmat sina flöden, inspirerade av kirurger och bilbyggare.

Elbil

Studie: Elbil dödar fler än bensinbil

Elbilar som laddas med el från kolkraftverk orsakar 3,6 gånger fler dödsfall än bensinbilar, visar en ny rapport. 101 kommentarer

Luleå-riksha körs 
med bränslecell

Luleå-riksha körs med bränslecell

Teknologer i Luleå har ersatt tvåtaktsmotorn i en vanlig riksha med elmotor och bränslecell. 7 kommentarer

Tidningen PC för alla har testat fem sajter som värderar och köper mobiler. Det är inte mobilerna på bilden som har testats.

Betyget på köparen av mobiler: Oseriös

Flera sajter köper begagnade mobiler i Sverige. Nu varnas för flera sajter. 6 kommentarer

Oväntade metoden som
minskar frostskadorna

Oväntade metoden som minskar frostskadorna

När vägsaltet spetsas blir vägbanan slaskig i stället för isig. Den nya tillsatsen, som testats på E6-an, kan halvera vägskadorna. 27 kommentarer

Ubåt

Klara regler: Försvaret får öppna eld vid ubåtsjakt

Försvarsmakten kan öppna eld mot främmande ubåtar på inre vatten utan varning. 43 kommentarer

fartkamera

Måttband överlistade fartkamera

På ett enkelt sätt visade en ingenjör att fartkameran mätte fel och slapp på så sätt fortkörningsböter.

Gripen E

ÖB: Försvaret får för lite pengar

Köp av kryssningsmissiler och extra Gripen E-plan måste senareläggas, säger Sverker Göranson. 22 kommentarer

Efterlysning: Sveriges 33 
hetaste nya teknikbolag
33-listan

Efterlysning: Sveriges 33 hetaste nya teknikbolag

För åttonde året går Ny Teknik och Affärsvärlden på jakt efter entreprenörerna som vill lyfta både sina företag och Sverige som innovationsland. Nu vill vi ha din hjälp.

Susanna Baltscheffsky

Hitta morgondagens överraskningar

LEDARE. Nominera till 33-listan du också. 2 kommentarer

Atlas Antibodies

Succébolagets bästa tips för att lyckas

Atlas Antibodies har lyckats gå med vinst efter två år.

Nominera ditt favoritföretag

Var med och skapa årets mest relevanta lista. 2 kommentarer

Utvinner jordartsmetaller ur avloppsvatten

Utvinner jordartsmetaller ur avloppsvatten

Sällsynta jordartsmetaller i avloppsvatten vid gruvor kan återvinnas med hjälp av mikroalger. 1 kommentar

Har du googlat ”Varför sopsortera?” under 2014?

Har du googlat ”Varför sopsortera”?

I dag presenterade Google Sverige topplistorna över årets svenska söktrender.

Startup

Lär dig koda startup-språket

Här är vad de unga it-entreprenörerna egentligen menar med ord som ”serieentreprenör” och ”positivt kassaflöde”. 4 kommentarer

jaguar

Smarta vindrutan dödar döda vinkeln

Jaguar har byggt in lösning i takstolparna. 10 kommentarer

ABB och Hitachi samarbetar om HVDC

ABB och Hitachi samarbetar om HVDC

ABB och Hitachi bildar ett gemensamt bolag för överföring av högspänd likström på den japanska marknaden.

1,5 miljoner ton gödsel produceras varje år av kycklingfarmar runt Sankt Petersburg. Resultatet blir att stora mängder fosfor läcker ut i Östersjön.

Kycklingbajs renas med svensk teknik

TEXT+TV Fosfor från ryska kycklingfarmar läcker ut i Östersjön. Svensk miljöteknik kan lösa problemet. 6 kommentarer

Nya borkarbid-membran 
för hifi-högtalare

Nya borkarbid-membran för hifi-högtalare

Mitsubishi har utvecklat en ny metod att framställa högtalarmembran av borkarbid för mycket snabb ljudåtergivning. 8 kommentarer

Volvo Legoland

Volvo hämtar krocktest från Legolandattraktion

XC90:s nya säkerhetsfunktioner är utvecklad i ovanlig testrigg.

Volvo

Här kör nya Volvo XC90 i diket

TEXT+TV Nya XC90 krocktestades. 35 kommentarer

Erica Elimää, PT på Sats.

Forskarlarm: Nanosilver skadar celler

”Alarmerande” säger forskare. Nervceller i hjärnan och ögonen påverkas. 25 kommentarer

Elcykel

Från hoj till elcykel på bara 30 minuter

Byt framhjulet mot ett hjul med inbyggd motor och batteri och du har en elcykel. 42 kommentarer

Mygga

Nobelprisat blåljus effektiv insektsdödare

Blå lysdioder kan bli effektiva vapen mot flugor, myggor och mjölbaggar. 20 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Jan Brockman

Oväntat svenskt bolag huvudtalare på CES

Högsta teknikchefen huvudtalare på prylmässan i Las Vegas.

Stjärnskottet tjänar mindre än väntat

Stjärnskottet tjänar mindre än väntat

Passerade Samsung och blev etta i Kina.

Nemo spanar åt marinen

Nemo spanar åt marinen

Simmar tyst in bland fiender på spaning åt US Navy. 6

Hårtorken är i fokus när EU fokuserar på energibesparing.

EU vill reglera hårtork och vattenkokare

Vill minska elförbrukningen i unionen. 78

Mobilen duger som körkort

Mobilen duger som körkort

En delstat i USA ska införa körkort i form av en app för mobilen. 5

Barsebäck.

Säkerhetskritik mot Barsebäck

Myndigheten pekar på flera brister. 32

En undersökning från Stockholms unversitet visar att småbarnen hade två till tre gånger högre halter flamskyddsmedel jämfört med mammorna.

Högre halter flamskyddsmedel i barn än mammor

Ny avhandling från Stockholms universitet.

Klipper för halva priset

Klipper för halva priset

En gps-styrd robotgräsklippare lovas halvera kostnaden för att hålla golfbanans fairway i trim. 8

Kvinnlig ingenjör

Här slåss unga tjejer för sin ingenjörsplats

Andelen tjejer som söker praktikplats ökar. 7

Asbest fortsatt hälsohot

Asbest fortsatt hälsohot

Trots bevisade risker med asbest har användningen långt ifrån upphört.

Så här är det tänkt att det levande laboratoriet, HSB Living Lab, i Göteborg ska se ut.

Skulle du bo i ett levande laboratorium?

HSB bygger ovanlig bostad för forskning kring framtidens boende. 1

Boyan Slat

20-åringens mål: Rädda världshaven

Gymnasieprojektet blev till en möjlig tekniklösning på ett världsproblem. 7

Arbetsgivarens krav: Träna två dagar i veckan

Arbetsgivarens krav: Träna två dagar i veckan

Här måste personalen träna. Annars kan det straffa sig i lönekuvertet. 18

jobb176 st

Sök jobb inom inköp, produktion & konstruktion

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Riksha

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se