Varför varierar trycket i kabinen?

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger?

Annons
Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?Varför varierar trycket i kabinen?

Verktyg

Fråga:

Alla trafikflygplan har ju som bekant tryckkabin. Men varför sänks då lufttrycket i kabinen när man stiger? Kan man inte pumpa in lite mer luft för att kompensera tryckförändringen?

Det undradeKristian Ejvind, Stockholm, i förra numret. Det finns en anledning, svarar läsarna.

Svar:

Enligt de reglersom gäller för luftfarten måste kabintrycket vid passagerarflygning minst motsvara det som råder i atmosfären på 10 000 fot (3 050 m) ovanför havsytan. Vidare är flygplanet certifierat för ett maximalt differenstryck mellan kabinen och omgivande luft. För att spara vikt konstrueras flygplanskroppen så, att maximalt differenstryck uppnås vid flygning på flygplanets högsta certifierade flyghöjd, samtidigt som trycket i kabinen motsvarar 10 000 fot. Det är dock sällan vara sig möjligt eller ekonomiskt fördelaktigt att flyga på den högsta certifierade flyghöjden, och kabintrycket vid normal flygning hamnar ofta i området motsvarande 8 000 – 10 000 fot. Metoden att låta variera kabintrycket har även andra fördelar. Exempelvis löses enkelt problematiken vid landning på en flygplats med avsevärt högre eller lägre höjd än startflygplatsen.

Joel Johansson, Eskilstuna

Svar:

Visst vore det tekniskt möjligt att ha samma tryck i flygplanskabinen som vid markytan under hela flygningen. Men detta skulle kräva en kraftigare och tyngre konstruktion av skrovet. Dessutom krävs att mer tryck avtappas från motorerna vilket ger sämre ekonomi och mer förorening. Utmattningsproblem i kontruktionen ökar pga större belastningsvariation i materialet. Skulle sedan en plötslig dekompression inträffa så blir följderna än mer drastiska. Att konstruera flygplan är att ständigt kompromissa mellan prestanda, komfort, säkerhet och ekonomi. Normalt hålls trycket på höjd på samma nivå som toppen av Kebnekajse det vill säga cirka 2 000 m. Denna höjd innebär oftast inga problem för någon och tryckutjämningen sker i en sakta takt. Men om bihålor och kanal mellan svalg och inneröra är igentäppt kan det bli problem speciellt under nedstigningen då det är svårare för luften att komma in än ut.

Lars Hansén, Norrtälje

Svar:

Flygplansskrovet tål baraen viss tryckskillnad. Det blir orimligt tungt om det dimensioneras för att tåla tryckskillnaden mellan marken och normala flyghöjder, cirka 10 000 meter.

När det första jetdrivna trafikflygplanet, engelska Comet, togs i trafik i början av 1950-talet exploderade flera plan oförklarligt i luften. Det visade sig att olyckorna berodde på utmattningsbrott i tryckkabinen. Brotten började mellan två fönster.

Upptäckten gjordes genom att ett flygplansskrov sänktes ner i en vattenbehållare och vattentrycket i tryckkabinen varierades på samma sätt som lufttrycket ändras under flygning. Samtidigt som proven i vattenbehållaren pågick flögs tre Comet många timmar per dygn med ingenjörer och mätutrustning ombord för att utröna orsaken till olyckorna.

Som tur var gick det obemannade skrovet sönder innan något av provflygplanen exploderade.

Åke Pettersson, Haninge

Svar:

Jovisst kan man pumpa inmer luft, men det kostar i form av högre tomvikt och sämre bränsleekonomi. Att trycket sjunker, beror f ö inte på att kroppen expanderar.

Lite förenklat kan man säga att omgivande lufttryck halveras var 5000 m. För att förhindra syrebrist föreskriver reglerna för trafikflyget ett tryck i kabinen motsvarande högst 8 000 fot (2 438 m), dvs 75 % av trycket vid havsnivån. Detta sköts av kabintrycksregulatorn.

Omkring 10 000 m höjd, där många trafikflygplan ligger, är trycket utanför fönstret nere på ~25 %, dvs en tryckskillnad på 0.5 bar mellan in/utsida. Vill man höja trycket mer måste kroppen dimensioneras upp för att inte utmattas av tryckvariationerna. Eftersom luften i kabinen ständigt byts måste även mer luft tappas av från motorerna.

Concorde lär ha haft ett kabintryck motsvarande 6 000 fot (1 830 m), vid en flyghöjd på 60 000 fot. Det ger en tryckskillnad på 0.74 bar. Biljettpriset var ett annat också.

På 1950-talet hade man ännu inte full förståelse för utmattning, speciellt runt lite för kantiga flygplansfönster. Världens första jet-trafikflygplan, de Havilland Comet, drabbades av ett par, till en början, oförklarliga totalhaverier. Omfattande undersökningar, bl a med en vattentank som omslöt kroppen av en hel Comet, visade efter ett antal cykler sprickbildning runt hörnen av ett fönster. Sprickor, som så småningom växte katastrofartat. Senare Comet-varianter fick runda fönster.

1988 drabbades en Boeing 737 på drygt 7000 m höjd över Hawaii när i princip allt över golvnivån mellan cockpit och vingen blåste av. Man lyckades landa, men en flygvärdinna försvann. Det flygplanet hade ett högt antal cykler och var drabbat av utmattning.

Olle Janson, Enköping

Kommentar: Faktum är att redan 1948, sex år före det första haveriet med Comet, skrev författaren och flygplanskonstruktören Nevil Shute en spännande roman om just utmattningsbrott. I ”No Highway” (Utan återvändo) sker en serie oförklarliga haverier med en ny avancerad flygplansmodell. En ingenjör vid namn Theodore Honey misstänker att vibrationer skapar utmattning i en typ av aluminiumlegering, vilket får planen att efter en viss flygtid plötsligt tappa vingarna. Honey söker bevis för sin tes, men självklart motarbetas han av flygindustrin.

Det hela var så spännande att boken filmades 1951 med James Stewart och Marlene Dietrich i huvudrollerna.

Läs mer om Nevil Shute Norway på

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article35358.ece

En ungdomsbok om ungefär samma ämne och från samma tid är ”Svart plan” av Lennart Nyblom, en gång i tiden berömd tidningskåsör under signaturen Red Top. Båda böckerna finns på välsorterade bibliotek.

Red.

Nu över till nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Fakta Nästa veckas frågor:

Fråga:

Varför måste jag ställa intid och datum manuellt på mobiltelefonen? Kan den inte hämta dessa uppgifter själv från basstationen? Varje samtal loggas ju med exakt tid, tidsinformation finns väl i kommunikationen med bas­stationen?

Anders Jenelius, Järfälla

Fråga:

När jag har fyllt tankeni min dieselbil, kan jag köra lika långt, oavsett om det sker under tre veckor, tre månader eller, inom loppet av ett år. Där är inget läckage i tanken (mer än några milliliter avdunstning kanske).

Men om jag använder en elbil och låter den stå, hur ofta måste jag då underhållsladda batterierna? Alla batterier självurladdar väl? Jag har aldrig sett några beräkningar, men det måste väl vara en faktor som påverkar totalutsläppet av koldioxid under bilens totala livslängd?

Roland Åstrand, Norge

Skicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Av: Kaianders Sempler
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan

Råvarubrist hotet mot Teslas dröm

Råvarubrist hotet mot Teslas dröm

Teslas drömfabrik Gigafactory ska slutgiltigt säkra elbilens framtid. Men det saknas inte utmaningar. 51 kommentarer

Ja till nytt finskt kärnkraftverk

Ja till nytt finskt kärnkraftverk

Finlands regering godkände i dag ett nytt kärnkraftverk, cirka 15 mil från svenska fastlandet. Ministrar från De Gröna lämnar regeringen i protest. 24 kommentarer

Röstresultat hotar byggen i Göteborg

Folkomröstningen gav ett nej till trängselskatt. Det kan ställa till problem. Pengarna skulle finansiera flera infrastruktursatsningar. 12 kommentarer

”Västlänken har blivit ett sänke”

”Västlänken har blivit ett sänke”

Trafikforskaren: Röstresultatet beror på missnöje med prislappen för Västlänken. 4 kommentarer

Nytt försök med ”vätgascykel”

Nytt försök med ”vätgascykel”

Senaste projektet med cyklar som drivs av bränsleceller kommer från Australien.

Problem med Ios 8 på gamla Iphone

Problem med Ios 8 på gamla Iphone

Nya systemet kräver mer utrymme och processorkraft. 13 kommentarer

Ericsson slutar med modem

Ericsson slutar utveckla 4g-modem. 689 anställda i Lund drabbas hårt. Samtidigt ska omkring 500 anställas för en satsning på forskning. 17 kommentarer

500 FoU-jobb kvar

Ericssonchefen lovar öppna enhet för radioteknik i Lund.

Sony skriver ner värdet

Mer trista nyheter för ingenjörerna i Lund. Sony sänker mobilvärdet.

Brakförlust För Sony

Mobiler fortsätter ge elektronikjätten bekymmer. 3

Annons
Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Ett analysverktyg för att verifiera säkerheten i det kommande europeiska signalsystemet ETCS presenteras på järnvägsmässan Innotrans i Berlin nästa vecka.

Hubble har hittat monsterhål

TEKNIKSVEPET. Stort svart hål inuti en av de minsta galaxerna. Här är några av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Så snabbt kan du gå på månen

Så snabbt kan du gå på månen

Maximal gånghastighet på månen är högre än man trott.

SNOWDEN-DOKUMENTEN AVSLÖJAR
Här får ingenjörerna reda
på att de övervakas

Här får ingenjörerna reda på att de övervakas

Dokument visar att ingenjörerna detaljövervakas av brittisk underättelsetjänst. ”Det här gör mig rätt så obehaglig till mods.” 32 kommentarer

Spionkamera i sko

Razzia mot ägare av kameraskor

Skor med inbyggda kameror har beslagtagits hos sina ägare av Kyotopolisen sedan de missbrukats. 9 kommentarer

Tysk satsning på Industri 4.0

Tysk satsning på Industri 4.0

Den tyska regeringen satsar mer än två miljarder kronor på prestigeprojektet. 8 kommentarer

Professorns smarta fabrik är modellen

Professorns smarta fabrik är modellen

Tyskland vill inte förlora sin ställning som verkstadsnation. Men hur ska det gå till? Svaret finns på ett labb i Kaiserslautern. 2 kommentarer

Sara Sunye

Två ingenjörer sparkas för industrispionage

”Våra riktlinjer inte tillräckliga”, säger Sara Sunye på Huawei. 5 kommentarer

DEBATT

”Satsningar på innovation krävs för att säkra välfärden”

Cellulosa

DEBATT. Locka fler internationella talanger till Sverige och inrätta en partioberoende enhet för innovationsfrågorna. Det kräver bland andra Investor, Volvo och Swedfund. 27 kommentarer

Huset rasade på natten

Huset rasade på natten

Protokollet visade att ritningarna till huset var granskade. Ändå fick pelarna fel dimension. Kontrollsystemet i byggbranschen får svidande kritik i en okänd utredning. 22 kommentarer

Peab: Det skulle ha granskats externt

Beslut fattat redan före kollapsen, hävdar de.

”Ritningen kontrollerades”

Men felet upptäcktes inte, uppger konstruktören. 2

”Det var ett helvete”

För ägaren till huset har raset inneburit tvister med hyresgäster.

Lumix DMC-CM1 - mobilkamera eller kameramobil

Lumix DMC-CM1 - mobilkamera eller kameramobil

Panasonic visar på Photokinamässan i Köln en mobilkamera med en kraftfull lins från Leica och 1-tums bildsensor. 3 kommentarer

Mobilen hittar parkeringsplats

Mobilen hittar parkeringsplats

En ny mobilapp vet var det finns lediga parkeringsplatser. 5 kommentarer

10 punkter för att rädda klimatet

10 punkter för att rädda klimatet

Klimatet kan räddas utan att tillväxt och jobb hotas. Slutsats i ny internationell rapport. 148 kommentarer

Miljarder nitar utmaning för Fords storsäljare

Miljarder nitar utmaning för Fords storsäljare

Omställningen från tillverkning i stålplåt till aluminium kan bli en prövning för Ford och nya lätta lastbilen F-150. Ingen har tidigare nitat och limmat så stora volymer. 19 kommentarer

Tunneln kommer att gå cirka 60 meter under Mälarens yta.

”Ompröva Förbifart Stockholm”

Förbifart Stockholm behövs inte. Beslutsunderlaget för projektet är ålderstiget, anser tolv forskare. 99 kommentarer

”Förbifarten är nödvändig”

Stockholm sårbart utan ny genomfartsled, replikerar chef på Förbifart Stockholm. 36 kommentarer

Sarkofagbygget i Tjernobyl hotat

Sarkofagbygget i Tjernobyl hotat

Bygget av en skyddande sarkofag över den havererade reaktorn i Tjernobyl i Ukraina hotas av pengabrist. 15 kommentarer

DEBATT
Mats Friberg, vd Siemens PLM

Siemens-chefen: Svensk industri måste bli smartare

DEBATT. Industriell revolution är möjlig. Men det behövs riktade resurser, skriver Mats Friberg, vd Siemens PLM. 17 kommentarer

Skydda dina bilder bättre

Skydda dina bilder bättre

Ge dina viktiga molnkonton lite extra omtanke. Ny Teknik ger dig två råd på vägen till förbättrad lösenordshygien. 41 kommentarer

Roboten som städar solpaneler

Roboten som städar solpaneler

TEKNIKSVEPET. Möt Scrobby, den lille solpanels-städaren. Och andra tekniknyheter. 9 kommentarer

Massiv attack
mot val-webben

Trög webbplats på söndagen berodde på överbelastningsattack, uppger Valmyndigheten. 13 kommentarer

Miljardaffären klar: Microsoft köper Mojang

2,5 miljarder dollar pungar Microsoft ut för Minecraft. 4

Så byggde de en succé bit för bit

Spelet ett fenomen som spridits till både byggbransch och skola. 1

”Utgår ifrån att samarbetet fortsätter”

Hoppas kunna fortsätta utveckla slumområden med Minecraft. 1

Så tycker (S) i teknikfrågorna

Stefan Löfven (S)

Stefan Löfven ska i dagarna bilda en ny regering. Men vad vill S och den möjliga samarbetspartnern MP i teknikfrågorna? 39 kommentarer

Raka besked om Tekniksveriges hetaste frågor

JÄTTE-ENKÄT Så tycker riksdagspartierna. 62 kommentarer

Professorn om e-röstning: urkorkat

Professorn om e-röstning: urkorkat

Nästa riksdagsval ska Sverige testa elektronisk röstning. Det gillas inte av Svante Linusson. 112 kommentarer

”Skulle hindra valfusk”

Bekvämt att rösta hemma via datorn eller risk att valhemligheten avslöjas? Frågan om e-röstning delar Ny Tekniks nätläsare. 6 kommentarer

Efter valet: Vilken är viktigaste teknikfrågan?

Se resultatet
  • Nya kärnkraftsreaktorer 51%
  • Ökat stöd till förnybar energi 19%
  • Höghastighetsbanor 7%
  • Stöd till klimatanpassning 4%
  • Utbyggnad av laddplatser 3%
  • Fler utbildningsplatser för ingenjörer 5%
  • Införande av innovationspolitiskt råd 2%
  • Programmering i grundskolan 5%
  • Högre mål om utbyggt bredband 2%
  • Ökat FoU-avdrag till anställda 2%
Rösta
Skydd mot skyfall långt borta

Skydd mot skyfall långt borta

Nordens städer rustar mot översvämningarna. Men det tar decennier innan planerna går i lås. 5 kommentarer

Forskare har lyckats frysa ljus

Forskare har lyckats frysa ljus

Upptäckten: Ljus som beter sig som vätska eller fast material. 2 kommentarer

Hatten på för selfie-bilder

TEKNIKSVEPET. En glittrig hatt för selfies och väntat besked om Mojangköp. Här är några av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Robotarna blandar drinkar på löpande band

Robotarna blandar drinkar på löpande band

Helgen närmar sig, värm upp drinkrobotarna! 3

Pekfinger

DU kan vara ansvarig för arbetsmiljön

Mellanchef eller projektledare? Du kan ha ansvar utan att veta om det.

Nasas nya rymdskepp

Nasas nya rymdskepp

Nasa har valt nya rymdskepp från Boeing och SpaceX. Se tillverkarnas egna videor. 3

Jorden

Sand mellan tårna på fikarasten?

Här är råden för dig som vill jobba utomlands.

Tangentbord för allt mobilt

Tangentbord för allt mobilt

Kan användas med de flesta mobiler och plattor. 5

Kvinna som lämnar in en ansökan.

Boosta din ansökan med psykologins hjälp

Här är 6 hemligheter bakom ett fantastiskt cv.

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning.

Här blir sjömän arbetslösa

En ny typ av fraktfartyg drivs av el och saknar helt besättning. 15

Se första kraschen med Formula E

Se första kraschen med Formula E

Premiären med e-bilar bjöd på en präktig krasch. 3

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Konsulterna ratar Tekniksprånget

Oroliga över brist på ingenjörer. Men inte tillräckligt för att erbjuda praktikplatser. 4

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Syskon till bipolära mer ambitiösa

Forskning: Bipolära släktingar kan vara till din fördel. 5

Rolling stones i alperna

Rolling stones i alperna

Sätter stenar i rullning utmed alpstupen. 6

Biodlare

Svårläkta sår ska behandlas med bi-bakterier

Tester på hästar har givit lovande resultat. 12

Så överlever du oljudet i kontorslandskapet

Så överlever du oljudet i kontorslandskapet

Ljudgurun tipsar om överlevnadsstrategier. 8

20 miljoner till svenskt 3d-bolag

20 miljoner till svenskt 3d-bolag

KTH-avknopppningen gör 3d-modeller med hjälp av djupkameror. 1

Stephen Hawking

Uppkopplad rullstol håller koll på Stephen Hawkings

Rullstolen mäter kroppstemperatur, blodtryck och puls. 1

jobb150 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Månspring

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se