”VW-skandalen visar på ett systemfel i EU”

2016-09-21 07:34  

DEBATT. Vår undersökning av VW-skandalen visar att det funnits en tydlig strid mellan miljö- och industrikommissionären. EU-kommissionen har inte vågat agera och kräva att instiftade lagar efterlevs, skriver Fredrick Federley (C), Europaparlamentariker.

Sedan Volkswagenskandalen briserade i höstas så har Europaparlamentet arbetat intensivt med att efterforska vad EU och dess institutioner gjort och inte gjort, allt för att vi ska kunna säkerställa att det inte kommer att ske igen. Nu är vi halvvägs i arbetet och bilden börjar bli tydlig.

Kommissionen vågar inte agera för att medlemsstaterna ska implementera beslutade regler, och medlemsstaterna skyller på EU och kommissionen för att reglerna är svåra att genomföra. I ljuset av Brexit måste vi på allvar ta tag i de systemfel som finns i EU–maskineriet.

Sedan i mars har arbetet pågått i Europaparlamentet i det särskilda undersökningsutskottet för att se vem som visste vad, vad som gjordes och kanske framför allt vad som inte gjordes. Vi har haft flertalet utfrågningar av allt från personal från kommissionen till ideella organisationer, bilföretag, underleverantörer och tekniska experter. Vi är nu framme vid förhören av kommissionärer, både tidigare och nuvarande, för att också få fram en bild av vilka politiska beslut och överväganden som togs och gjordes.

Hela historien handlar om hur Volkswagen, men även andra biltillverkare, använt mjukvara kopplat till avgassystemet som skulle känna av att bilen befinner sig i ett laboratorium och därmed justera utsläppsnivåerna så att man skulle klara testerna. Att det funnits en stor skillnad mellan avgastester som gjorts i laboratorier och de som gjorts på vägen i verklig körning har varit känt sedan flera år tillbaka, men frågan är ifall man också känt till att biltillverkare manipulerat testerna med otillåten mjukvara innan uppgifterna kom fram i media hösten 2015.

Under utfrågningarna är många tydliga med att peka ut vem som har huvudansvaret för saker och ting. Från kommissionens sida är man snabb med att påpeka att det är medlemsstaterna som har att implementera reglerna och det är kommissionen som arbetar fram förslagen. Att kommissionen också har till uppgift att vara väktare av fördragen och se till att medlemsstaterna faktiskt implementerar och tillämpar de regler som beslutas om hör man inte lika ofta. Det har även tydligt framkommit att det funnits en tydlig strid mellan miljökommissionären och industrikommissionären om vad som skulle prioriteras främst.

För mig framstår det mer och mer klart att man från kommissionen inte tagit signalerna om stora skillnader i utsläppsnivåer mellan laboratorietesterna och verklig körning på tillräckligt stort allvar. I stället för att säkerställa att medlemsstaterna verkligen har implementerat de regler man tillsammans har beslutat om så har kommissionen fortsatt med det man kan bäst, göra nya lagar och regler.

Volkswagenfallet är bara ett av exemplen på när EU inte sett till att implementera beslutade regler. Vi såg det i somras då det blev mycket tydligt att medlemsstaterna inte ser till att beslutade regler om djurtransporter efterlevs och vi har sett det tidigare vad gäller EU-regler för djurhållning av bland annat svansklippning av grisar som är vanligt i de flesta länder trots att det varit förbjudet i många år.

EU är på många sätt ett fantastiskt maskineri för att förhandla fram regler och lagar, men ifall dessa framförhandlade beslut inte genomförs efter att klubban har fallit, så spelar det fina beslutsmaskineriet knappt någon roll. Jag och mina kollegor i parlamentet kommer framöver behöva sätta än mer press på att kommissionen och medlemsstaterna ser till att regler vi beslutar om också implementeras.

Fredrick Federley (C), Europaparlamentariker.

Manipulerade avgastester

USA:s miljömyndighet (EPA) upptäckte hösten 2015 att Volkswagen manipulerat utsläppstester. Utsläppen har i vissa fall varit 40 gånger högre än tillåtet.

Ett litet datorprogram gör att bilen känner igen när motorn körs i ett testlabb. Då slår den på en mjukvara som optimerar motorn för att minska utsläpp av kväveoxider och partiklar. I vanlig trafik styrs motorn av en annan mjukvara som optimerar prestanda och förbrukning.

I Sverige är det 225 000 bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat som berörs.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt