Opinion

”Vi vill ha betalt i tid – inte agera bank åt storföretag”

Tre miljarder kronor, det är vad leverantörsindustrin tvingas ”låna ut” till sina kunder genom alltför långa betalningstider, skriver debattörerna. Foto: Metallfabriken Ljunghäll AB
Fredrik Sidahl är vd för FKG, Fordonskomponentgruppen och är ledamot av tankesmedjan Automathink.
Per-Ewe Wendel, ordförande FKG.

DEBATT. Storföretagens långa betalningstider drabbar leverantörerna och hämmar tillväxten. Betalning inom 30 dagar skulle tillföra tre miljarder kronor i tillväxtkapital till leverantörsindustrin, skriver Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel, FKG.

Att man sköter sig affärsetiskt och moraliskt i näringslivet borde vara en naturlig del av företagens arbete. Det är lika givet som att man arbetar klimatsmart och resurssnålt, att man motarbetar korruption samt barnarbete hos eventuella leverantörer  etc. Men så är inte fallet.

När nu alla större aktiebolag ska lämna en hållbarhetsredovisning utöver den obligatoriska årsredovisningen, finns ett gyllene tillfälle att även införa en uppförandekod för affärsetik och moral, en code-of-conduct. En kod för hur man sköter sina affärsrelationer, såväl med leverantörer som med kunder; att man följer lagar och regler samt vedertagna branschkonventioner och att detta redovisas som en del av hållbarhetsredovisningen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här