”Vi kan ta fram de klimatsmarta drivmedlen”

2012-05-10 07:15  

DEBATT. Vi har tekniken, kunnandet och viljan att ta fram klimatnyttiga biodrivmedel. Vi måste få klara långsiktiga besked från regering och riksdag. Vackra ord duger inte att sätta i handen på investerare när man ska bygga en ny fabrik. Det skriver hela den svenska branschen för biodrivmedel i ett upprop.

Sverige ligger i täten i Europa när det gäller att använda biodrivmedel, som etanol, biodiesel och biogas. Vi har också unika förutsättningar att öka produktionen. En lång rad spännande projekt är redan på gång eller finns på ritbordet. Men investerarna tvekar. Det finns stor risk att vi tappar vår tätposition. Problemet är att det saknas entydiga och långsiktiga styrmedel och tillräckligt höga politiska mål.

Vi, företag och organisationer inom biodrivmedelsbranschen, har ett erbjudande till politiker och allmänhet: Vi kan ta fram miljöanpassade biodrivmedel med hög klimatnytta. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Vi kan skapa utveckling som ger nya jobb och förbättrar Sveriges försörjningsbalans. Vi kan fortsätta att vara världsledande inom vår sektor, vilket ger fördelar på snabbt växande exportmarknader.

Regeringen antog redan för flera år sedan ett radikalt mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Till 2050 ska Sverige vara klimatneutralt.

I vårpropositionen föreslår regeringen att vi fullt ut ska utnyttja EU:s regler om att blanda in tio procent etanol i bensin och sju procent biodiesel i diesel. Förslaget gäller bara en del av marknaden för biodrivmedel. Det behövs mycket mer för att vi i branschen ska kunna fortsätta våra satsningar:

* Vi behöver ett nytt, ambitiöst mål som politiker i alla läger står bakom. Vi kommer redan i år att nå EU:s 2020-mål på tio procent förnybar energi i transportsektorn. Vi ligger alltså åtta år före tidtabellen. För att inte vår bransch ska stagnera och all utveckling hamna i andra länder behöver vi ett högre mål 2020. Vi måste sikta högt, även på kort sikt, om vi ska kunna uppnå den fossiloberoende fordonsflottan 2030.

* Vi behöver långsiktiga spelregler för alla biodrivmedel. Och de styrmedlen måste komma på plats snarast. Det räcker inte med allmänna uttalanden från regeringen om att de rena och höginblandade biodrivmedlen ska ”ges fortsatt goda förutsättningar” efter 2013. Vackra ord från regering och riksdag duger inte att sätta i handen på banker och investerare när man ska bygga en ny fabrik för biodrivmedel. Det måste finnas klara besked om de ekonomiska villkoren, gärna en fortsättning på dagens styrmedel.

* Vi måste säkerställa att vi gynnar biodrivmedel med stor klimatnytta. Redan idag uppfyller alla biodrivmedel i Sverige EU:s hållbarhetskrav, men branschens ambitioner är att öka klimatnyttan över tiden.

Det är viktigt att både slå vakt om den produktion, infrastruktur och användning som redan byggts upp i Sverige, och att skapa bästa tänkbara förutsättningar för ny, hållbar produktion av biodrivmedel. En stadigt växande marknad är den bästa garantin för att nya projekt blir framgångsrika, så att vi kan utnyttja våra stora tillgångar på biomassa i skogsbruket, i jordbruket och bland olika rest- och avfallsprodukter.

Vi är beredda att diskutera utformningen av ett stabilt och långsiktigt regelverk med politikerna. Ett regelverk som möjliggör att vi kan uppnå de högt ställda målen 2030 och 2050. Det fungerar inte med kortsiktiga beslut, som bara gäller något eller några år i taget.

Sverige kan vara ett föredöme globalt när det gäller att ställa om transportsektorn för att möta klimathoten, precis som vi varit inom värme- och elproduktion. Men det kräver att politik och näringsliv arbetar tillsammans för att skapa rätt förutsättningar, och för det krävs en dialog.

Anders Fredriksson, vd, SEKAB

Anders Mathiasson, vd, Energigas Sverige

Bo Ramberg, vd, Fordonsgas Sverige

Carl von Schantz, divisionschef, Lantmännen Energi

Claes Ramel, vd Ecobränsle

Gustav Melin, vd, Svebio

Helena Jonsson, ordförande, Lantbrukarnas Riksförbund

Jan Lindstedt, BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)

Jonas Sidenå, vd, St1

Lars Fritz, vd, NBE Sweden AB

Lars Lind, vd, Perstorp BioProducts AB

Lasse Holm, verksamhetschef, Q3

Max Jönsson,vd, Chemrec

Mikael Runesson, vd, Nordisk Etanol och Biogas AB

Petter Holland, koncernchef och vd, Preem AB

Stellan Jacobsson, vd, Svensk Biogas

Tina Helin, vd, E.ON Gas

Åke Westberg, vd, SCA Energy

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt