Opinion

”Västlänken borde kallas Stora tågrånet”

Vid lördagens demonstration, 7 mars, var det många som också visade sitt missnöje mot Västlänken, den planerade järnvägstunneln under Göteborg som ska finansieras delvis med trängselskatt. Foto: Karin Olander / TT

DEBATT. För Sveriges skattebetalare är det relevant att få veta hur mycket Trafikverket har lovat bort i den budget som till stor del sekretessbelagts. Pendeltågstunneln under staden riskerar att bli ett stort slukhål för skattebetalare både i Göteborg och i hela landet, skriver Ann-Marie Pendrill, professor Lunds universitet.

Vart tog teknik och logik vägen i den politiska retoriken om det storskaliga infrastrukturprojekt Västlänken?

Den 7 mars demonstrerade cirka 8000 personer i Göteborg mot Västlänken och mot politikers bristande respekt för sina väljare. Men det var också av oro inför ett teknologiskt högriskprojekt med en pendeltågstunnel under staden, där kostnaderna kan förväntas skena iväg, men där samhällsnyttan är mer tveksam.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här