Opinion

”Välkomna BMW - till debatten om hållbarhet”

Mattias Goldmann, vd Fores med 2030-sekretariatet

REPLIK. Slarva inte bort korten BMW – bilens utsläpp i driftsfasen är helt dominerande när den totala klimatpåverkan ska bedömas, skriver Mattias Goldmann, vd Fores.

BMW:s försäljningschef Fredrik Hartman skriver i Ny Teknik (17 mars) att ”debatten borde handla om bilens hela livscykel, hur den produceras, används och till sist återvinns” – inte bara vad som kommer ur avgasröret.

Argumentet känns väl igen från de som inte vill ändra beteende – exempelvis Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson som felaktigt hävdar att han gör en miljöinsats genom att köra en Ford Mustang från sextiotalet. Hans och Hartmans påstående att ”I själva verket är tillverkningsprocessen av bilarna minst lika viktig som utsläppen från körning” håller inte för en granskning. Som nyckeltal kan man räkna att en konventionell bils klimatpåverkan är ca 15 procent vid produktionen, 80 procentvid driften och 5 procent vid demonteringen och återvinningen, där ju nya bilar till 95 procent måste återvinnas enligt EU-lag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här