Opinion

”Utan digital kompetens halkar företagen efter”

Många små företag anser sig inte ha tid att ställa om och börja utnyttja digitala verktyg, enligt en studie från Boston Consulting Group. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Anders Berglund, Sverigechef Google Foto: Fredrik Persson
Göran Lundwall, vd och koncernchef Almi Företagspartner

DEBATT. Svenska företag behöver digitaliseras för att ha en chans. Därför startar vi gratis utbildning för 5 000 små och medelstora företagare. Men Innovationsrådet, politiker och alla andra aktörer måste också gå från ord till handling, skriver Anders Berglund på Google och Göran Lundwall, Almi.

Svenska företag halkar efter när andra länder ökar sin digitala kompetens och konkurrenskraft. Nya jobb skapas främst i små och medelstora företag. Därför är det särskilt viktigt för jobbskapandet att dessa företag kan möta den ökade internationella konkurrensen som den pågående digitaliseringen medför.

Sverige har länge haft fördel av att ligga långt fram inom just digitalisering, men vi ser att denna fördel blir mindre och mindre och att många länder knappar in.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här