”Tumma inte på säkerheten - bilar ska besiktigas varje år”

2015-10-26 05:59  

DEBATT. Transportstyrelsen vill införa glesare besiktning, trots att vetenskapliga studier pekar på ökade risker för vägolyckor och dödsfall i trafiken, skriver Marie Nordén på NTF och Tord Fornander, Swetic.

I nästa vecka väntas Transportstyrelsen lägga fram sin rapport om hur Sverige ska implementera EU:s besiktningsdirektiv. En av de förslag de utrett är om man ska besiktiga sin bil mer sällan än i dag.

Det kan låta som ett bra förslag för den enskilde bilägarens plånbok. Verkligheten är dock en annan. Med besiktning mer sällan riskerar vi fler trafikolyckor och dödsfall på svenska vägar. Vetenskaplig forskning från resten av Europa visar att nuvarande svenska regler är bättre än EU:s miniminivå, som Transportstyrelsen kan komma att föreslå. Att införa svenska besiktningsregler i hela EU, istället för tvärtom, kan innebära upp till 1 140 färre dödsolyckor per år på Europas vägar.

Bakgrunden till Transportstyrelsens förslag är att EU under de senaste åren arbetat fram förslag på ny lagstiftning som syftar till att höja besiktningsstandarden i Europa. Sverige är känt över hela världen för sitt ambitiösa trafiksäkerhetsarbete.

Förra året skrev tidskriften The Economist att Sverige har världens säkraste vägar. En av anledningarna till detta är just våra högkvalitativa och regelbundna fordonsbesiktningar. Men många länder inom EU ligger långt efter och förhoppningen är att antalet omkomna och skadade i trafiken skulle kunna minska med högre besiktningskrav.

I dag ska svenska personbilar besiktigas första gången efter tre år. Den andra kontrollbesiktningen ska ske när bilen är fem år gammal och därefter ska man besiktiga bilen varje år. Nu överväger Transportstyrelsen att införa EU:s miniminivå för besiktningsintervaller, där den första bilprovningen genomförs när fordonet är fyra år gammalt och därefter vartannat år. Detta samtidigt som resten av Europa, med stöd i forskningen, snarare är inne på att skärpa reglerna och införa modeller liknande den vi har i Sverige.

En av dessa forskare är Dr. Tomas Aubel, som menar att årlig besiktning av äldre fordon skulle spara mellan 630 och 1 140 människoliv varje år. En sådan reform beräknas också leda till mellan 27 000 och 50 000 färre trafikolyckor på europeiska vägar varje år. Genom att bilar kontrolleras oftare kan fel upptäckas innan olyckan är framme.

Enligt Aubel tar också bilägare till framförallt äldre fordon sin bil till verkstad inför besiktningen för att föregå eventuella underkännanden. Med årliga bilbesiktningar får fordonsägarna därför större incitament att hålla en högre servicenivå på sina äldre bilar. Bilägarna får även, med tätare besiktningsintervaller, information om eventuella fel i ett tidigare skede. Därmed kan de också åtgärda felen till en lägre kostnad.

Trots vetenskapliga studier om ökade risker för vägolyckor och dödsfall i trafiken med glesare besiktning funderar alltså Transportstyrelsen på att gå i rakt motsatt riktning och införa samma modell som forskare i EU vill skrota.

Föga förvånande har idén inte vunnit något gehör bland svenska trafiksäkerhetsorganisationer. Sverige har de senaste decennierna investerat mycket kunskap och pengar i trafiksäkerhetsarbetet för att nå nollvisionen för dödsolyckor i trafiken. Varför skulle vi då slå in på en väg som leder i motsatt riktning?

Svenska vägar ska inte vara en experimentverkstad. Trafiksäkerheten måste alltid komma först.

Marie Nordén, generalsekreterare NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande

Tord Fornander, ordförande Swetic, den svenska bilbesiktningsbranschens organisation

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt