Opinion

"Tillverka elbilar som passar för en eller två personer"

Per Kågeson, miljöforskare, samt elbilen Lightyear 0 - ett bra exempel på en elbil som faktiskt pressat energiförbrukningen i motsatsen till alla stora suvar, menar han. Foto: IVA/Lightyear

SLUTREPLIK. Tågen genererar bara cirka 9 procent av antalet passagerarkilometer i inrikestrafiken. Trots hög beskattning och lägre medelhastighet föredrar många bilen framför intercity-tågen, skriver miljöforskaren Per Kågeson.

Karin Svensson Smith (MP) håller med om huvuddragen i min artikel. Men hon använder sin replik till påståenden om att stora satsningar på tåg är viktigare än att energieffektivisera bilarna. Hon bortser därvid från att de senaste årtiondenas stora satsning på tågtrafiken haft ringa effekt på trafikarbetets fördelning på transportslagen. Järnvägssektorn konsumerar cirka 40 procent av de resurser som staten lägger på transportsektorn men genererar bara cirka 9 procent av antalet pas-sagerarkilometer i svensk inrikestrafik och knappt 20 procent av godstransportarbetet, inklusive den del av utrikes transporter som sker på svenska vägar, banor och svenskt vatten. Enligt myndig-heten Trafikanalys motsvarar de skatter och avgifter som belastar tågoperatörerna bara cirka 8 procent av statens kostnader för infrastrukturen.

Karin Svensson Smith vill därutöver satsa flera hundra miljarder av skattemedel på höghastighets-tåg därför att det enligt hennes uppfattning är trångt på spåren mellan de tre storstadsregionerna. Miljöpartiet hävdar att det är meningslöst att satsa på ny kärnkraft för att det tar för många år in-nan den bidrar till omställningen men bortser från att det tar ungefär lika lång tid att bygga ut hög-hastighetsbanorna. Det är dessutom tveksamt om de senare alls får någon effekt på utsläppen när vägtrafiken och flyget hunnit elektrifierats eller använder vätgas och andra elektrobränslen. Om man snabbt vill höja kapaciteten hos tågtrafiken vore det bättre att satsa på längre gods- och pas-sagerartåg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här