Opinion

”Tillit avgörande för den växande digitaliseringen”

DEBATT. Hur ska konsumenter kunna välja digitala tjänster som respekterar integriteten om de inte får veta vilken information som samlas in och av vem? Utan tillit förloras potentialen i den digitala ekonomin, skriver Stefan Larsson, Lunds universitet.

Vi är redan inne i ett i allra högsta grad datadrivet samhälle. Algoritmer styr innehållet som presenteras för oss på nätet utifrån vilka nyheter vi läser i Facebook och Twitter, vilka köp vi knyter till våra kundkort, vilka filmer vi ser i Netflix och vilken musik vi lyssnar på i Spotify.

Vårt beteende loggas, samlas in och analyseras av en växande skara aktörer för en växande skara syften. Samtidigt är det datadrivna och automatiserade samhället också tilltagande. Det är, kort sagt, en trend.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här