”Skrota idéen med elledningar längs vägen”

2011-12-24 06:28  

DEBATT. Nu får ni väl ändå ge er. Varför satsa stora pengar helt i onödan, ge bilmotorn el från sol och vind i stället. Bygg ut infrastrukturen med tankstationer som kan leverera vätgas, tycker Alf Olsson.

Att vi på alla sätt behöver ta oss bort från fossila bränslen till fordon är tydliggjort på många sätt. Men varför ska vi använda skattepengar till helt onödiga idéer. Personbilar och tunga fordon kan med fördel att drivas av elmotorer men el kan varje fordon få från sina egna tankar.

”Det blir billigare att låta eldrivna lastbilar köra malm från den nya järnmalmsgruvan i Pajala än att bygga en helt ny järnväg. Det hävdar två tunga före detta generaldirektörer i Banverket och Vägverket”, skrev Ny Teknik häromveckan. Det är märkligt att mycket namnkunniga personer inte ens nämner vätgas som ett alternativ.

Nu måste våra politiska beslutsfattare besinna sig och noga sätta sig in hur vätgas tas fram och hur el bildas. Fordon med elmotorer kan mycket enkelt erhålla nödvändig kraft från vätgas. Och vätgas kan tas fram via solenergi och vindkraft

Marknadsundersökningar som General Motors europeiska dotterbolag Opel gjort visar att kunderna gärna vill ha tysta och rena bilar som drivs med el, men de ska kunna laddas på några minuter och ha lika lång körsträcka som en fossildriven bil. Oron för att bli stående utan ström är stor.

Vätgas är det starkaste alternativet till fossila bränslen i bilar. Det anser GM, som ska börja sälja bränslecelldrivna fordon 2015. Det är bränslecellen som är alternativet till bensin och diesel, inte laddhybrider eller renodlade elbilar med batterier.

Med bränslecellsbilen kan biltillverkare erbjuda räckvidder på mer än 500 kilometer. Bilägaren kan tanka fullt på tre minuter, men i dag saknas den infrastruktur för vätgas som behövs för att tekniken ska bli framgångsrik.

Den stora fördelen med vätgas som energibärare är att den kan produceras med sol- och vindenergi, för att sedan lagras i bergrum eller tankar tills den ska användas. Därmed kan bränslecellen möta framtida politiska krav på helt fossilfria drivmedel och kundernas krav på enkel och flexibel bränslehantering.

För att kunna uppnå målet med helt fossilfria drivmedel krävs en infrastruktur med tankstationer som kan leverera vätgas samtidigt med andra bränslen under en övergångstid. Vi har en klar plan hur framtida tankstationer med utgångspunkt från strikta miljökrav och långsiktighet ska byggas. Med en lokal vätgasproduktion med hjälp av sol och vind för distribution till den kommande vätgasdrivna fordonsparken blir alla vinnare.

Skrota idén med elledningar för fordonstrafik.

Alf Olsson vd Teamab Miljö AB

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt