Opinion Skrota för miljöns och industrins skull Bilindustrin är den bransch som hittills har tagit mest stryk av finanskrisen. En höjd skrotningspremie gör situationen för branschen något ljusare, skriver Peter Egardt vd för Stockholms Handelskammare. Publicerad 28 apr 2009 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Regeringen föreslår ökad koldioxidskatt som sin viktigaste åtgärd för att komma till rätta med koldioxidutsläppen från bilar.I grunden är det bra att regeringen använder teknikneutrala marknadsmekanismer som styrmedel. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ opinion bilindustrin koldioxid nyheter Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.
Meta slog förväntningarna – faller trots det på börsen Facebook-ägaren Meta kom med en stark kvartalsrapport. Men investerarna ser framåt och aktien föll kraftigt i efterhandeln på New York-börsen på grund av resultatprognosen för andra kvartalet.