Opinion

”Skippa dyr laddning längs motorvägen”

SÖDERTÄLJE 20130527 Elbilen Nissan Leaf lanserades för två år sedan. Nu kommer uppdateringen med över hundra förändringar, de flesta under skalet. Foto: Jessica Gow / SCANPIX
Camilla Stålstad, Senior Project Manager, Viktoria Swedish ICT

DEBATT. Sluta tro att elbilen kan ersätta vanliga bilar och fokusera på de användningsområden där elbilar redan idag är överlägsna, till exempel som budbil, servicebil, taxibil eller pendlingsbil i tätbebyggda områden, skriver Camilla Stålstad, Viktoria Swedish ICT.

Att elbilar har en viktig roll att spela i ett hållbart samhälle är många överens om. Trots detta går försäljningen av elbilar trögt. I ivern att råda bot på detta förespråkas olika åtgärder, mer eller mindre kostsamma för samhället, som man tror måste till för att elbilarna ska få genomslag.

I maj i år presenterade Länsstyrelsen i Västra Götaland en rapport som rekommenderar att minst nio snabbladdningsstationer för elbilar byggs i Västra Götalandsregionen. Fem av dessa ska vara avsedda för elbilar under långresor och därför placeras längs de stora transportstråken i regionen. Man motiverar detta med att det ska vara möjligt att resa mellan Oslo och Göteborg med elbil.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här