Opinion

Självkörande bilar inte bara teknik och juridik

Susanna Baltscheffsky, Ny Tekniks chefredaktör. Foto: Jörgen Appelgren

LEDARE. Det händer mycket kring självkörande fordon nu i Sverige.

Publicerad

Förra veckan skickade Volvo Lastvagnar och Scania iväg var sitt fordonståg med tre elektroniskt ihopkopplade lastbilar på motorvägen mot Amsterdam. Tekniken, som kallas platooning går ut på att minska luftmotståndet och bränsleförbrukningen för fordonen bak i tåget.

Förra veckan presenterades också ett delbetänkande för regeringen med förslag på regelverk som ska göra det möjligt att tillåta tester på svenska vägar från nästa år. Det som återstår att lösa juridiskt är vem som har ansvaret för bilen när inte en mänsklig förare har kontroll över körsystemet. Utredaren Jonas Bjelfvenstams förslag är att då ligger ansvaret på det testande företaget, vilket är rimligt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här