”Satsa nordiskt på magnettåg”

2015-12-16 06:43  

REPLIK. Från Stockholm till Göteborg på en timme. Gemensam nordisk satsning på magnettåg skulle ge transporter för framtiden, skriver ingenjören Ole Rasmussen.

Höghastighetståg? Ja absolut - men om Sverige ska skapa värde för framtiden måste också magnettåg utredas.

Claes Lundberg skrev i Ny Teknik att höghastighetståg borde byggas med den senaste tekniken, det vill säga med Maglevteknik. Det skulle lätt kunna ge hastigheter på 500 km/h och därmed en restid mellan Stockholm och Göteborg på en timme.

I dag vet alla att driftkostnaderna och underhållet för järnvägen är höga och att optimering av såväl järnväg som motorväg är en utmaning för Trafikverket.

Eftersom Maglevtåg har över 40 procent lägre driftskostnad än järnväg - så skulle en ny magnetbana i Sverige skapa ytterligare utrymme för bra och snabb transport. Magnetbanor byggs på broar med en livslängd på mellan 80 - 100 år. Trots att kostnaden för att bygga banorna är hög kommer magnetbanan att vara återbetald efter cirka 30 till 35 år (räknat med samma biljettpris som i dag.)

Det är också extremt viktigt att Trafikverket parallellt fortsätter med underhållet av järnvägen. Sverige har gjort stora investeringar och järnvägen måste även i fortsättningen kunna ta hand om godstrafik och lokala transporter.

Eftersom det är stor teknisk skillnad mellan järnväg och magnettåg behövs en ny teknikoberoende organisation. De som är duktiga på järnvägen ska fortsätta att optimera det systemet. Och en ny nordisk organisation ska kunna arbeta med 100 procent fokus på magnettåg.

En gemensam nordisk organisation är att föredra, med ett starkt kompetenscentrum för magnettåg. Optimal placering ur ett nordiskt perspektiv är Göteborg eller Stockholm.

I Danmark har magnettåg funnits på parlamentets dagordning mellan 2005 - 2008. Finanskrisen satte dock stopp för utvecklingen av en linje mellan Århus och Köpenhamn. Runt 2012 började ett nytt utvecklingssamarbete i Norden inom Maglev. Det nya samarbetet kommer under 2014 och 2015 presentera uppdaterade beräkningar för det danska folketinget.

Vi har skickat material till regeringarna i Norge, Sverige och Danmark - och vi hoppas att våra demokratier kommer att analysera och utreda även detta transportområde.

Norge, Sverige och Danmark borde bindas samman med ett tågsystem för hastigheter på upp till 500 km/h. Vi är ganska säkra på att Maglevtåg kan ge Norden stort värde de kommande 100 åren.

Ole Rasmussen, ingenjör, dansk deltagare i Skandinaviska magnettågsgruppen

Maglev i Japan Kina och Tyskland

Maglevtåg (från engelskans magnetic levitation, 'magnetisk levitation') är en modern tågform, som använder magnetiska krafter som framdrivningsmetod. Maglevtåg finns i begränsad utsträckning i Japan, Kina och Tyskland.

Källa: Wikipedia .

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt